
Για τις ευκαιρίες, τις προκλήσεις και το πως οι διεθνείς εξελίξεις επηρεάζουν την ελληνική γαλακτοβιομηχανία τόσο σε επίπεδο παραγωγής όσο και επίπεδο τιμών μιλάει στο TheTOC ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων, Χρήστος Αποστολόπουλος.
Σχετικά με τις τιμές του γάλακτος η εικόνα που παρουσιάζει είναι ένα "μισογεμάτο ποτήρι" καθώς ναι μεν από τη μία πλευρά το αγελαδινό έχει αυξήσει τιμές, ενώ το αιγοπρόβειο μειώνει τις τιμές.
Προσθέτει ότι τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα είναι αρκετά δημοφιλή στο εξωτερικό και από αυτά ξεχωρίζουν το γιαούρτι και η φέτα, τα οποία εξάγονται σε Γερμανία, Ιταλία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Ολλανδία και Αμερική.
Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες για τον κλάδο των προϊόντων της γαλακτοβιομηχανίας;
Όσον αφορά τις προκλήσεις, το κόστος παραγωγής του γάλακτος στη φάρμα, που πηγάζει κατά κύριο λόγο από τις ζωοτροφές και κατά δεύτερο από την ενέργεια, είναι και παραμένει ένας παράγοντας που επηρεάζει σημαντικά την ανταγωνιστικότητα των τελικών προϊόντων αλλά και την ίδια την παραγωγή καθόσον οι αλυσίδες εφοδιασμού τους είναι πολύ ευάλωτες στις γεωπολιτικές κρίσεις από τις οποίες δυστυχώς δεν έχουμε απαλλαγεί.
Μια άλλη πρόκληση που αντιμετωπίζει ο κλάδος είναι τα φυτικά εναλλακτικά προϊόντα των οποίων αν και ο μεγάλος ρυθμός ανάπτυξής τους έχει μειωθεί σημαντικά, παραμένουν μια απειλή η οποία απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και εγρήγορση.
Αυτό συμβαίνει γιατί η επικοινωνία τους στηρίχθηκε και συνεχίζει να στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο στην παραπλάνηση αλλά κυριολεκτικά στην παρανομία με τους ελεγκτικούς φορείς να αποτελούν εδώ και πολλά χρόνια απλούς θεατές.
Π.χ. τα προϊόντα αυτά στην επικοινωνία τους παρανόμως χρησιμοποιούν γαλ/κους όρους πράγμα που δεν επιτρέπεται τόσο από την εθνική όσο και από την κοινοτική νομοθεσία (π.χ. "γάλα βρώμης”, "φυτικό τυρί”, "φυτική κρέμα”, "vegan γιαούρτι” κτλ. Ακόμη και αυτό καθ’ εαυτό το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα είναι σε λάθος βάση εκφραζόμενο ανά μονάδα βάρους του προϊόντος και όχι όπως θα έπρεπε ανά μονάδα βάρους των σημαντικών θρεπτικών συστατικών όπως π.χ. η πρωτεΐνη.
Έτσι μια ολόκληρη κοινωνία πλανάται οικτρά σχηματίζοντας πολύ λανθασμένη εντύπωση για αυτά τα προϊόντα τα οποία έχουν σαφώς θέση στην αγορά αλλά όχι με την πλασματική εικόνα που έχει δημιουργηθεί.
Σημαντική πρόκληση όμως αποτελούν και οι κοινοτικοί περιβαλλοντικοί στόχοι. Παρά τις τελευταίες πολλές αντιδράσεις εντός ΕΕ γιαυτό, οι κοινοτικοί στόχοι για μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος κατά 55% μέχρι το 2030 είναι πολύ φιλόδοξοι και επηρεάζουν σημαντικά και τις κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις αν λάβει κανείς υπόψη του ότι τα ¾ αυτού παράγεται στην κτηνοτροφική εκμετάλλευση.
Υπάρχουν όμως και κάποιες πολύ σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης του κλάδου που για την Ελλάδα εντοπίζονται κυρίως σε δυο πολύ σημαντικά μας προϊόντα: Τη Φέτα & το Ελληνικό γιαούρτι, όπου και τα δυο τα τελευταία χρόνια έχουν μια συνεχή αύξηση στις εξαγωγές με το Ελληνικό Γιαούρτι να έχει μια πολύ μεγάλη δυναμική σε μια κυριολεκτικά τεράστια παγκόσμια αγορά.

Θα δούμε νέες ανατιμήσεις στα προϊόντα στα ράφια;
Δυστυχώς, η παγκοσμιοποίηση της αγοράς των Α’ υλών, της ενέργειας, του κόστους μεταφοράς κτλ. δε δίνουν τη δυνατότητα να γίνουν ακριβείς προβλέψεις της τιμής των τελικών προϊόντων.
Το βέβαιο είναι ότι εδώ και μερικούς μήνες έχουμε το πρωτοφανές φαινόμενο να έχουμε το σημαντικά ακριβότερο κόστος αγελαδινού γάλακτος στη φάρμα απ’ ότι το μέσο ευρωπαϊκό και αυτό δεν μπορεί να μην επηρεάσει την τιμή του τελικού προϊόντος.
Στο αιγοπρόβειο γάλα πάντως η τιμή έχει μειωθεί παρασύροντας έτσι προς τα κάτω και τις τιμές των τελικών προϊόντων αλλά το 2025 έχει δείξει μια υστέρηση στη συνολική παραγωγή αιγοπρόβειο γάλακτος και αντίστοιχα του ζωικού κεφαλαίου.

Ποια είναι τα πιο δημοφιλή προϊόντα της γαλακτοβιομηχανίας όσον αφορά τις εξαγωγές και ποιες χώρες τα προτιμούν;
Δυο είναι (με μεγάλη διαφορά) τα πιο δημοφιλή εξαγωγικά μας προϊόντα. Η Φέτα και το Ελληνικό γιαούρτι. Και τα δυο παρουσιάζουν κάθε χρόνο σημαντική αύξηση στις εξαγωγές τους με το Ελληνικό γιαούρτι να έχει πολύ μεγαλύτερα περιθώρια καθόσον αποτελεί εν μοντέρνο και υγιεινό τρόφιμο αλλά κυρίως γιατί το μέγεθος της αγοράς του είναι στην κυριολεξία τεράστιο με αυξητικές τάσεις κάθε χρόνο.
Η Φέτα εξάγεται κυρίως σε Γερμανία, Ιταλία, Μ. Βρετανία, Γαλλία & Αμερική ενώ το ελληνικό γιαούρτι σε Ιταλία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Βέλγιο & Ολλανδία.
Η αβεβαιότητα με τους δασμούς επηρεάζει τις τιμές των προϊόντων και την εξαγωγική μας δραστηριότητα;
Οι επικείμενοι δασμοί της Αμερικής στα ευρωπαϊκά προϊόντα θα πλήξουν κυρίως το εθνικό μας προϊόν τη Φέτα. Παρότι η Αμερική δεν είναι η χώρα με τις μεγαλύτερες εξαγωγές μας φέτας, η δυναμική της είναι πραγματικά πολύ θετική και αισιόδοξη αν λάβει υπόψη του κανείς ότι μόλις τα τελευταία 3 χρόνια οι εξαγωγές Φέτας στην Αμερική διπλασιάσθηκαν.
Αυτό σημαίνει ότι η Φέτα δεν αγοράζεται πια μόνο από τους Έλληνες της Αμερικής οι οποίοι μπορεί να πλήρωναν κάτι παραπάνω για να συνεχίσουν να την αγοράσουν καθότι την εκτιμούν ιδιαίτερα, αλλά τώρα πια αγοράζεται και από τους ντόπιους Αμερικανούς. Γιαυτό δεν είναι βέβαιο ότι αυτοί θα συνεχίσουν να το κάνουν αν οι δασμοί αυξήσουν την τιμή της σημαντικά.
Το βέβαιο είναι ότι οι λοιπές αγορές (κυρίως της Ευρώπης), από την αυξητική τάση που έχουν, δείχνουν να είναι σε θέση να την απορροφήσουν την αδιάθετη Φέτα που τυχόν θα υπάρξει στην Αμερική. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει άμεσα αλλά χρειαστεί κάποιο χρόνο.
Για αυτό είναι μάλλον βέβαιο ότι οι υψηλοί δασμοί θα αυξήσουν τα αδιάθετα αποθέματα φέτας άμα της εφαρμογής τους.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr