Το 2026 θα συντελεστεί μια μεγάλη "στροφή" από την κυβέρνηση όσον αφορά στον στόχο των επιδοτούμενων προγραμμάτων που συνδέονται με την αγορά κατοικίας. Αντί να διοχετεύονται πόροι για την ενεργειακή αναβάθμιση -δηλαδή για την αντικατάσταση κουφωμάτων, την τοποθέτηση αντλίας θερμότητας και τις θερμοπροσόψεις- θα δίδονται για την ριζική ανακαίνιση με στόχο χιλιάδες παλαιά ακίνητα να γίνουν κατοικήσιμα.
Πολύ απλά, υπάρχει αλλαγή στην ιεράρχηση των προτεραιοτήτων: αντί να αναζητούνται τρόποι συγκράτησης του λογαριασμού ηλεκτρικής ενέργειας και γενικότερα του ενεργειακού κόστους, προτεραιότητα καθίσταται η συγκράτηση του ενοικίου.
Μέτρο προς αυτή την κατεύθυνση οριστικοποιείται τις προσεχείς εβδομάδες και ανακοινώνεται από τον πρωθυπουργό ώστε να τεθεί σε ισχύ μετά τον Φεβρουάριο του 2026: Ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν κατασκευαστεί πριν από το 1990-1995, θα δικαιούνται επιδότησης -εφόσον πληρούν τα διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια που θα προβλέπει το πρόγραμμα- ώστε να ανακαινίσουν το ακίνητό τους.
Το πρόγραμμα θα ρίχνει το κύριο βάρος στην ανακαίνιση (π.χ το 70%) και το υπόλοιπο 30% στην ενεργειακή αναβάθμιση. Προτεραιότητα θα δοθεί στην ένταξη ακινήτων τα οποία σήμερα είναι εκτός αγοράς, δηλαδή κλειστά ακίνητα τα οποία, αν βρίσκονταν οι πόροι για την ανακαίνισή τους, θα μπορούσαν να ενταχθούν στην αγορά. Οι πόροι, θα βρεθούν από την ανακατεύθυνση κονδυλίων του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης.
Στόχος, να φτιαχτεί μια πολιτική ενίσχυσης της "βιομηχανίας ανακαινίσεων" η οποία θα εφαρμοστεί όχι μόνο σε ελληνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο και έτσι, χρόνο με τον χρόνο, να διασφαλίζεται η αύξηση της προσφοράς στέγης με ταχύτερο ρυθμό από αυτό που απαιτεί η ανέγερση νέων οικοδομών.
Στο σκεπτικό της αλλαγής πλεύσης των κοινοτικών κονδυλίων είναι και η εξής παράμετρος: Λόγω της αύξησης των τιμών των υλικών, λόγω του "ράλι" στις τιμές των ακινήτων, η αύξηση της προσφοράς στέγης μέσω της ανέγερσης νέων οικοδομών θεωρείται λιγότερο αποτελεσματικό ως μέτρο πολύ απλά διότι πλέον τα νεόδμητα απευθύνονται σε πολύ υψηλά "βαλάντια". Αντίθετα, δια της ανακαίνισης παλαιών ακινήτων, εκτιμάται ότι θα προκύψει προσφορά που θα είναι πιο "προσιτή".
Για τη στροφή, λαμβάνονται υπόψη και τα "μηνύματα" της αγοράς η οποία ψάχνει για επιδοτήσεις και όχι για δάνεια. Χαρακτηριστική η ακόλουθη σύγκριση: ενώ το πρόγραμμα ανακαινίζω – νοικιάζω" καλύφθηκε πλήρως (σ.σ πρόσφερε επιδοτήσεις έως 8000 ευρώ για τις ανακαινίσεις ακινήτων), το αντίστοιχο πρόγραμμα για τη χορήγηση άτοκων δανείων από τις τράπεζες (σ.σ. το αναβαθμίζω το σπίτι μου), παραμένει στα αζήτητα παρά το… σπρώξιμο από την πλευρά των τραπεζών.
Για τις ανακαινίσεις, υπάρχουν στο τραπέζι και οι φορολογικές απαλλαγές οι οποίες μάλιστα είναι ουσιαστικές. Εκεί όμως, "σκοντάφτουμε" στα χαμηλά εισοδήματα που δηλώνονται στην εφορία. Αν κάποιος ιδιοκτήτης κλειστού ακινήτου δηλώνει πολύ χαμηλά εισοδήματα και δεν πληρώνει πολύ φόρο, δεν έχει ουσιαστικό όφελος από την έκπτωση φόρου (σ.σ η οποία μάλιστα δίνεται σε βάθος 5ετίας) πόσο μάλλον όταν θα πρέπει να μπει και στη διαδικασία να εκδώσει τιμολόγια και να πληρώσει ΦΠΑ για το σύνολο του κόστους των εργασιών.
Το πρόγραμμα επιδοτήσεων με τη νέα φιλοσοφία που θα το διακατέχει, θα λειτουργήσει συνδυαστικά το 2026 και με την παροχή ισχυρού φορολογικού κινήτρου στους ιδιοκτήτες που θα ενεργοποιήσουν κλειστά ακίνητα: ως γνωστόν, όποιος ανοίξει ακίνητο που έχει παραμείνει κλειστό για τρία χρόνια, δικαιούνται πλήρους φορολογικής απαλλαγής για μια τριετία. Έτσι, ο ιδιοκτήτης που θα κάνει την επένδυση για την ανακαίνιση λαμβάνοντας επιδότηση και ταυτόχρονα δεν θα πληρώνει φόρο εισοδήματος για μια τριετία, θα έχει πολύ υψηλή απόδοση για μια τριετία και αυτό εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ως πολύ ισχυρό κίνητρο.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr
