Follow us

Σιγά το ...σκουλαρίκι της Βουγιουκλάκη

Η σημασία της μακέτας του Τσαρούχη την εποχή της κρίσης.

Σιγά το ...σκουλαρίκι της Βουγιουκλάκη

Αλήθεια, όταν ολοένα και περισσότεροι συμπολίτες μας αντιμετωπίζουν προβλήματα επιβίωσης, πόση σημασία θα έχει να μη χαθούν τα κοστούμια του Φωκά, οι μακέτες του Τσαρούχη, το στέμμα του «Οιδίποδα» του Βεάκη, το κολιέ της «Βασίλισσας Ελισάβετ» της Κοτοπούλη, τα σκουλαρίκια της Βουγιουκλάκη και τα σύνεργα του μακιγιάζ της Καρέζη; Πιθανώς καμία αν σκεφτεί κανείς ότι οι διαρρήκτες του περασμένου Σαββάτου στο Θεατρικό Μουσείο πήραν μαζί τους δυο υπολογιστές, αλλά εγκατέλειψαν την προτομή του Καρόλου Κουν που αρχικά επίσης είχαν αποσπάσει δεδομένου του ότι δεν ήταν από ορείχαλκο όπως αρχικά νόμιζαν – άρα καμίας αξίας.

Κι όμως. Μέχρι το 2011 που σταμάτησε η επιχορήγηση από το υπουργείο Πολιτισμού και μπήκε λουκέτο στο «Κέντρο Μελέτης και Ερευνας του Ελληνικού Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο» αμέτρητοι ήταν οι φοιτητές θεατρικών και δραματικών σχολών (κι έχουμε ουκ ολίγες στην Ελλάδα) που προσέτρεξαν στα αρχεία του – σημειώστε, το μοναδικό Μουσείο στα Βαλκάνια που διαθέτει τεκμήρια θεατρικής πορείας 170 ολόκληρων χρόνων. Οι φύλακες του Μουσείου θα πρέπει επίσης να γνώριζαν απ’ έξω κι ανακατωτά φυσιογνωμίες δημοσιογράφων όπως του Γιώργου Σαρηγιάννη, που πέρασε εκεί ατέλειωτες ώρες έρευνας. Κι ο λόγος δεν γίνεται μόνο για τις κρατικές σκηνές αλλά για το ελεύθερο θέατρο που έχει μια τόσο μεγάλη ποικιλία έκφρασης στην Ελλάδα.

Νέα διάρρηξη λοιπόν σ’ ένα ήδη καθημαγμένο τοπίο. Εκεί όπου τα τρωκτικά ροκανίζουν τα κοστούμια της Κυβέλης και φωλιές τερμιτών κρέμονται από το ταβάνι του καμαρινιού της Μαρία Κάλλας. Τραγικό ή μη, σίγουρα απολύτως φυσικό, αν σκεφτεί κανείς ότι δεν υπάρχει καμία φύλαξη. Κάποιοι πρώην υπάλληλοι περνούν αραιά και που για να ελέγχουν τις φθορές αλλά, όπως μαθαίνουμε, με δική τους πρωτοβουλία. Το υπουργείο Πολιτισμού δεν νιώθει υποχρεωμένο να επιχορηγεί το Μουσείο διότι δεν ανήκει στους εποπτευόμενους φορείς του σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε. Εχει κάνει, όμως, πρόταση μεταφοράς της συλλογής του σε χώρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με στόχο τη διάσωσή της – και γιατί όχι την ψηφιοποίηση, την ανάπτυξη και την ανάδειξή της σε ένα περαιτέρω βήμα;

Γιατί, λοιπόν, δεν προχωρά αυτή η πρόταση; Που σκαλώνει η μεταφορά στο Μέγαρο Μουσικής; «Είναι μια πρωτοβουλία που έχει μελετηθεί και μπορεί σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα να υλοποιηθεί. Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε πράξη τη μεταφορά. Η πρότασή μας ισχύει εφ’ όσον αποφασιστεί από τη μεριά του Θεατρικού Μουσείου», λέει στο TheTOC το υπουργείο Πολιτισμού.

Μήπως, λοιπόν, σε πρώτη φάση καμφθούν οι όποιες ενστάσεις που μπορεί να υπάρχουν ώστε να μεταφερθεί – τουλάχιστον – το αρχείο κι από εκεί ως μια πρώτη «βάση» συνεννόησης να συζητηθούν τα όποια οικονομικά ζητήματα που προκύπτουν; (Και μια έκτακτη ενίσχυση από την Πολιτεία δεν θα έβλαπτε...)

Το μεγαλύτερο καμπανάκι χτυπά τώρα. Η μακέτα του Τσαρούχη είναι η μνήμη που χάνεται. Και χωρίς αυτή μείναμε μόνοι.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η Κατερίνα Διδασκάλου και "Η πόρνη από πάνω": 14 χρόνια το ίδιο ρίγος

"Η πόρνη από πάνω" μετρά δεκατέσσερα χρόνια αλήθειας και συγκίνησης, μέσα στην άνθηση του ελληνικού θεάτρου. Ένα έργο-ορόσημο που εξακολουθεί να συγκλονίζει, με μια πρωταγωνίστρια που δίνει κάθε φορά την ψυχή της. Αν δεν έχετε δει ακόμη την Κατερίνα Διδασκάλου σε αυτόν τον ρόλο, μην τη χάσετε στον Νέο Ακάδημο.

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;