Follow us

Το Εθνικό μας Μνημόσυνο

Ποτέ δεν τα πηγαίναμε καλά με την εθνική μας μνήμη.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΠΕΤΡΟς ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟς
Τατσόπουλος Opinion Ver 2

"Το "1821" ήταν μια σειρά οκτώ σαρανταπεντάλεπτων ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε από τον ΣΚΑΪ από τα τέλη Ιανουαρίου έως τα μέσα Μαρτίου του 2011. Γυρίστηκε σε πέντε χώρες - την Ελλάδα, την Τουρκία, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Αγγλία. Είναι η ακριβότερη μέχρι σήμερα σειρά ελληνικού ντοκιμαντέρ. Ήταν μια παραγωγή της εταιρείας "ΑΝΕΜΟΝ" της Ρέας Αποστολίδου και του Γιούρι Αβέρωφ. Απέσπασε τρεις φορές πάνω από τον μέσο όρο τηλεθέασης του ΣΚΑΪ εκείνη την εποχή - σχεδόν ένα εκατομμύριο τηλεθεατές παρακολουθούσαν το "1821" κάθε Τρίτη στις 11 το βράδυ, ποσοστό απλησίαστο για ντοκιμαντέρ, τόσο πριν όσο και μετά. Χλευάστηκε, χαλκεύτηκε και συκοφαντήθηκε όσο καμία άλλη εκπομπή στην ελληνική τηλεόραση. Όποτε βρείτε χρόνο και διάθεση, δείτε και τα οκτώ επεισόδια και σχηματίστε μόνοι σας τη δική σας γνώμη. Ήταν τιμή μου που συνεργάστηκα με τόσο σπουδαίους ανθρώπους - ιστορικούς, καλλιτέχνες και τεχνικούς - και ανέλαβα την παρουσίασή της".

Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες, τα τελευταία δεκατέσσερα χρόνια, ανεβάζω στο Facebook το παραπάνω πανομοιότυπο κείμενο, με μοναδική ειδοποιό διαφορά από το 2011 τη χρονική απόσταση, σαν ετήσιο μνημόσυνο όπου ο ιερέας επαναλαμβάνει τα ίδια ακριβώς λόγια και δεν αλλάζει κάθε φορά παρά μόνο το όνομα του μεταστάντος.

Συνήθως συνοδεύω στην ανάρτηση το κείμενο με μια φωτογραφία μου από την τηλεοπτική σειρά, που έχει τη μικρή δική της χαριτωμένη ιστορία. Στέκομαι μπροστά στο ναό της Αγίας Λαύρας, στα Καλάβρυτα, αμέσως μετά τη λήξη του πανηγυρικού εορτασμού για την 25η Μαρτίου, όπου – σύμφωνα με την ετήσια αναπαράσταση - ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ανεμίζει το λάβαρο της επανάστασης (το δικό μας γύρισμα έλαβε χώρα κατά τον εορτασμό του 2010). Το συγκεντρωμένο πλήθος έχει αρχίσει να αραιώνει, ο σημαιοστολισμός παραμένει ανέπαφος, εγώ κοιτάζω ευθύβολα τον φακό και, με το ξηρό ύφος ρεπόρτερ από τον Περσικό Κόλπο ή τη Λωρίδα της Γάζας, ενημερώνω τους αποσβολωμένους (εικάζω) τηλεθεατές ότι το συγκεκριμένο "περιστατικό" απλώς… δεν συνέβη ποτέ. Είναι μια ετεροχρονισμένη "κατασκευή".

"Η ελληνική επανάσταση", γράφει στη "Φλόγα της Ελευθερίας” (εκδόσεις Ενάλιος, 2006) ο Βρετανός ιστορικός Ντέιβιντ Μπριούερ, ομότιμος καθηγητής Κλασικών Σπουδών στην Οξφόρδη, "πράγματι ξεκίνησε την άνοιξη του 1821, αλλά ολόκληρο αυτό το επεισόδιο ήταν καθαρή επινόηση. Ούτε ο [Παλαιών Πατρών] Γερμανός ούτε ο Κολοκοτρώνης, στον οποίο υποτίθεται ότι απευθύνθηκε, βρίσκονταν στην Αγία Λαύρα στις 25 Μαρτίου. Ο Κολοκοτρώνης βρισκόταν πολλά χιλιόμετρα μακριά, στη νότια Πελοπόννησο. Ιστορικοί της εποχής εκείνης, Έλληνες και ξένοι, απέρριπταν το επεισόδιο ως ψευδοϊστορικό ή απλώς ψευδές [σημειωτέον, συμπληρώνω εδώ, πως ούτε ο ίδιος ο Παλαιών Πατρών Γερμανός κάνει την παραμικρή σχετική μνεία στα Απομνημονεύματά του]. Ο μύθος αυτός προέρχεται από την πένα του Φρανσουά Πουκεβίλ, Γάλλου προξένου στην Ελλάδα και συγγραφέα μιας τετράτομης ιστορίας της ελληνικής επανάστασης που εκδόθηκε εσπευσμένα το 1824 […] Η γοητεία της διήγησης του Πουκεβίλ έγκειται στο γεγονός ότι συνδέει με κάθε δυνατό τρόπο την επανάσταση των Ελλήνων με τη Βίβλο, με τη θρησκευτική πίστη και με την ορθόδοξη εκκλησία".

Ας μπούμε τώρα στα "παπούτσια" του μέσου τηλεθεατή, τον Φεβρουάριο του 2011, καθώς παρακολουθεί την εισαγωγή στο τρίτο επεισόδιο του "1821" και με ακούει να επαναλαμβάνω μπροστά στην κάμερα, σχεδόν λέξη προς λέξη, τα γραφόμενα του Μπριούερ. Έχουν περάσει μόλις τρία χρόνια (στις 28 Ιανουαρίου του 2008) από τον θάνατο του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου και κάτι λιγότερο από έντεκα χρόνια από την ημέρα (στις 21 Ιουνίου του 2000) που ο Χριστόδουλος ανέμισε το λάβαρο της Αγίας Λαύρας στη θηριώδη "λαοσύναξη" της Αθήνας (γύρω στις 800.000 κόσμος) για την αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες. Τα γεγονότα είναι ακόμη νωπά. Τι διάβολο ανέμισε ο Χριστόδουλος, αν δεν ανέμισε το λάβαρο της επανάστασης; Ο μέσος τηλεθεατής δεν ήταν έτοιμος να αντιμετωπίσει, πόσο μάλλον να απαντήσει σε ανάλογο ερώτημα.

Δεν ήταν καν το μοναδικό ερώτημα που έθετε η σειρά του "1821", ούτε ο μοναδικός μύθος που επιχειρούσε να διαλύσει. Ειδικά στο όγδοο και τελευταίο επεισόδιο με τον ανάλογο τίτλο – ο "Εθνικός μας Μύθος"- γινόταν ο κακός χαμός: τι "Κρυφά Σχολειά", τι "εθνοτική καθαρότητα" των επαναστατών… Τα πληκτρολόγια στα αρτιγέννητα τότε social media είχαν πάρει φωτιά, όπως και η διακίνηση πικάντικων μυθευμάτων που δεν ειπώθηκαν ποτέ στη σειρά, αλλά οι συντελεστές της κλήθηκαν να απολογηθούν δημόσια λες και ειπώθηκαν. Το πιο χαριτωμένο; Κάθε Τρίτη, στις 11 το βράδυ, την ώρα που προβαλλόταν η σειρά, μια δράκα τραμπούκων μαζευόταν έξω από τον σταθμό του ΣΚΑΪ και μας έβριζαν πατόκορφα με γκεμπελικές παραλλαγές του "Λευτέρη, Λευτεράκη” των Γκάτσου – Ξαρχάκου: "Βερέμη, Βερέμη, Βερέμη / είσαι τσατσά στου Αλαφούζου το χαρέμι / και πες και στον Τατσόπουλο να ξέρει / πως θα τον βρούμε μέρα μεσημέρι". Οι ρήτορες μεταξύ των τραμπούκων έβγαζαν διαπρύσιους "πατριωτικούς" λόγους, αλλά ήταν ακόμη παγκοσμίως άγνωστοι. Θα τους γνωρίζαμε καλύτερα έναν χρόνο αργότερα: τον Ηλία Παναγιώταρο και τον Ηλία Κασιδιάρη.

Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει, με το πέρασμα του χρόνου, και η μετάλλαξη στις αντιδράσεις της ιδιοκτησίας του σταθμού. Στις πρώτες επετείους μετά το 2011, λες και από υπερηφάνεια ή από γινάτι, ο ΣΚΑΪ επαναλάμβανε την προβολή του "1821", στωικά αδιάφορος απέναντι στις χολερικές επιθέσεις και τα τοξικά αρνητικά σχόλια. Κατόπιν κουράστηκε ή/και παραδέχτηκε ότι ο αγώνας είναι μάταιος. Έφτιαξε καινούργιες σειρές, πιο προσεκτικές (προσοχή, πιο προσεκτικές, όχι πιο προσεγμένες), πιο σιδερωμένες, χωρίς τις ενοχλητικές εκείνες ακίδες –"γιατί είχαμε δύο εμφυλίους κατά τη διάρκεια της επανάστασης;", "γιατί πάντοτε μετατρέπουμε κάθε εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα σε αδελφοκτόνα σύγκρουση;"- που μας αποσπούν από την εθνική μας νιρβάνα. Στο κάτω-κάτω, ποτέ δεν τα πηγαίναμε καλά με την εθνική μας μνήμη. Καλύτερα τα πηγαίναμε με τα εθνικά μας μνημόσυνα.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Σύντομα όλοι θα μιλούν για μια Καμηλοπάρδαλη στα Εξάρχεια: Ποιο είναι το νέο cool wine bar της γειτονιάς

Το ολοκαίνουργιο "Ζιράφ", το cool wine bar των Εξαρχείων μιλάει τη γλώσσα της πόλης: street και comfort, αλλά με τεχνογνωσία που κερδίζει με ειλικρινείς και σημερινούς όρους.

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΣΤΟ ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ 10 Σεπ 2025 | 16:37

Τατσόπουλος για γιατρό που συνελήφθη για "φακελάκια": Είναι ο άνθρωπος που έσωσε τη ζωή μου – Γηράσκω αεί διδασκόμενος

"Δίχως τις δικές του "αποφάσεις" και τις δικές του "πρωτοβουλίες" θα βρισκόμουν κάτω από το χορτάρι εδώ και μια εξαετία", είπε ο Πέτρος Τατσόπουλος για τον γιατρό

08 Σεπ 2025 | 06:05

Τα λείψανα του Αγίου Λαζάρου

Η βιβλιογραφία γύρω από την εμπορία "ιερών λειψάνων" εμπλουτίστηκε σε σημείο ώστε να αδυνατούμε να την εξαντλήσουμε στο πλαίσιο ενός σύντομου κειμένου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 15 Σεπ 2025 | 06:15

Η ιδεολογία του δολοφόνου

Είναι οι δολοφόνοι εκ προοιμίου "δεξιοί" ή εκ προοιμίου "αριστεροί", όπως θέλουν να μας πείσουν οι εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές παρατάξεις;

08 Σεπ 2025 | 06:05

Τα λείψανα του Αγίου Λαζάρου

Η βιβλιογραφία γύρω από την εμπορία "ιερών λειψάνων" εμπλουτίστηκε σε σημείο ώστε να αδυνατούμε να την εξαντλήσουμε στο πλαίσιο ενός σύντομου κειμένου.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

24 Σεπ 2025 | 07:52

Η "κατάληψη" στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη

Υποθέτω έχει να κάνει και με την αδυναμία της αντιπολίτευσης να δημιουργήσει ένα αντικυβερνητικό ρεύμα και κίνημα και να δώσει μορφή και περιερχόμενο στον αγώνα τους. Στον αγώνα τους να φύγει επιτέλους ο Μητσοτάκης.

22 Σεπ 2025 | 09:56

Ένα φωτεινό πολιτιστικό γεγονός

Και όμως. Με την έξοδο από τα μνημόνια, η εντόπια βιβλιοπαραγωγή επανήλθε σταδιακά στα προ της κρίσης επίπεδα.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 22 Σεπ 2025 | 06:15

Το δράμα του πολυεκατομμυριούχου

Πώς θα ήταν ένας κόσμος δίχως καθόλου ενσυναίσθηση; Σίγουρα θα ήταν ένας κόσμος όπου δεν θα ήθελα να ζήσω ή όπου δεν θα ήθελαν να ζήσουν τα παιδιά μας.

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 20 Σεπ 2025 | 13:26

Ο Ανδρέας Λοβέρδος στο ΚΚΜ

Το ερώτημα παραμένει: Γιατί όλοι φεύγουν από το ΠΑΣΟΚ και δεν έχουμε ούτε έναν να έκανε την αντίστροφη πορεία;

ΜΑΝΟΛΗΣ ΚΑΨΗΣ 17 Σεπ 2025 | 08:03

Πλέον δεν είναι ούτε δημοκράτης ούτε απλά δεξιός

Η αλήθεια είναι ότι τώρα πλέον είναι απλά νεκρός. Ούτε δημοκράτης, ούτε απλά δεξιός. Μακαρίτης.

15 Σεπ 2025 | 07:55

Βαθιά Αμερική

Μπορεί η βαθιά Αμερική να ορίσει τις τύχες του πλανήτη, κατά τον τρόπο που ένας καρκίνος μέχρι να ξεπεραστεί, αποσυντονίζει, βασανίζει τον άνθρωπο; Όλα δείχνουν πως ναι.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 15 Σεπ 2025 | 06:15

Η ιδεολογία του δολοφόνου

Είναι οι δολοφόνοι εκ προοιμίου "δεξιοί" ή εκ προοιμίου "αριστεροί", όπως θέλουν να μας πείσουν οι εκ διαμέτρου αντίθετες πολιτικές παρατάξεις;

ΚΑΤΑΜΕΣΤΟ ΤΟ ΚΑΛΛΙΜΑΡΜΑΡΟ 14 Σεπ 2025 | 13:18

"Απόλυτη" και κάτι παραπάνω

Η Άννα Βίσση απέδειξε για ακόμα μια φορά γιατί παραμένει η "Απόλυτη Ελληνίδα Σταρ", ίσως... και κάτι παραπάνω.

13 Σεπ 2025 | 12:37

Η πρώτη δημοσκόπηση

Το πιο χαρακτηριστικό νούμερο από τη δημοσκόπηση, είναι αυτό για την "ικανοποίηση" από τις παροχές που ανακοινώθηκαν στην ΔΕΘ. Οι μισοί από εκείνους που εκτιμούν ότι θα έχουν όφελος από τη μείωση της φορολογίας, δηλώνουν ταυτόχρονα ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από τα μέτρα. Γιατί; Γιατί δεν τους αρέσει η κυβέρνηση είναι η απάντηση.

10 Σεπ 2025 | 07:52

Ο πάντα προκλητικός Άδωνις Γεωργιάδης

O Γεωργιάδης ήταν προκλητικός. Προκλητικός που ακύρωσε την επίσκεψή του στο νοσοκομείο της Δράμας, προκλητικός και με τα όσα είπε μετά για τα επεισόδια στην είσοδο του νοσοκομείου πριν από την άφιξή του.

08 Σεπ 2025 | 07:44

Και πάλι όλοι μαζί

Γιατί τα σημερινά ζευγάρια αποφεύγουν -συχνά τρέμουν στο ενδεχόμενο- να γίνουν γονείς; Η προφανής απάντηση αφορά στο κόστος ζωής.

08 Σεπ 2025 | 06:05

Τα λείψανα του Αγίου Λαζάρου

Η βιβλιογραφία γύρω από την εμπορία "ιερών λειψάνων" εμπλουτίστηκε σε σημείο ώστε να αδυνατούμε να την εξαντλήσουμε στο πλαίσιο ενός σύντομου κειμένου.

06 Σεπ 2025 | 09:44

Δημογραφικό: Να ξυπνήσουμε γιατί χανόμαστε (Τάσος Γιαννίτσης)

Διαβάζοντας την εισήγηση για το δημογραφικό πρόβλημα που έκανε ο Τάσος Γιαννίτσης στην επετειακή εκδήλωση για τα 51 χρόνια του ΠΑΣΟΚ (και μπράβο τους για την ιδέα), σε πιάνει η ψυχή σου.

03 Σεπ 2025 | 07:15

Στην Αξιώτισσα στη Νάξο

Όποτε βλέπω σε ταβέρνα ή εστιατόριο, πανό, αφίσες και λοιπά πολιτικά μηνύματα, τα οποία "μοστράρει" ο ιδιοκτήτης πιστεύοντας προφανώς ότι με τον τρόπο αυτό επηρεάζει πεινασμένες συνειδήσεις, απλώς αποχωρώ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ 01 Σεπ 2025 | 07:23

Χειμερία νάρκη ή γεμιστά της επόμενης μέρας;

Οι αρκούδες. Τα ερπετά. Οι νυχτερίδες και οι σκίουροι. Και ορισμένοι Έλληνες πολιτικοί, ιδίως εάν έχουν διατελέσει πρωθυπουργοί.

01 Σεπ 2025 | 07:21

Εκλογολογίες και κομματικοί σχεδιασμοί

Ακόμα και η αναμενόμενη εμφάνιση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ με τις γνωστές παροχές του Σεπτεμβρίου εντάσσεται πάντως, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, σε μια εκλογική στρατηγική.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 01 Σεπ 2025 | 06:10

Η Ριβιέρα της Μέσης Ανατολής

Ζούμε σε οργουελικούς καιρούς. Ο Τζορτζ Όργουελ, αυτός ο σκοτεινός προφήτης του εικοστού αιώνα, μπορεί να μην έπεσε σε όλα μέσα (συμπεριλαμβάνονται και ηχηρές αστοχίες στις προβλέψεις του), αλλά σίγουρα πέτυχε διάνα το κυριότερο.

27 Αυγ 2025 | 07:28

Διαβάζοντας Τσίπρα μαζί με το croissant

Πώς να το κάνουμε, σου δίνει ένα prestige μια συνέντευξη στην Monde. (Επίτηδες βάζω συνέχεια ξένες λέξεις στο κείμενο, αν τυχόν το διαβάσει ο ίδιος, να ταλαιπωρηθεί να τις ψάχνει στο λεξικό. Μια αθώα εκδίκηση, θα μου τη συγχωρέσετε.)