Βένια Δημητρακοπούλου: Μια ελληνίδα σε μεγάλα μουσεία της Ιταλίας

Η 2η έκθεση της τριλογίας "Αρχέγονο Μέλλον" που πραγματοποιείται στην Ιταλία βρίσκει πρωταγωνιστή το «Λόγο» και φιλοξενείται στο Sandretto Re Rebaudengo στο Τορίνο.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Βένια Δημητρακοπούλου: Μια ελληνίδα σε μεγάλα μουσεία της Ιταλίας

Λέξεις σκόρπιες σαν εκείνες που δραπετεύουν άτακτα από τα όνειρα. Σημειώσεις που γράφηκαν σε ανύποπτες στιγμές, ακόμη και στα διαλείμματα του ύπνου. Ποιήματα που γεννήθηκαν αυθόρμητα στον κόσμο του ασυνειδήτου. Σκέψεις και εμμονές που είτε μέσα από σχέδια, είτε μέσα από τη γραφή βρήκαν καταφύγιο από τη λήθη πάνω σε ημερολόγια, μεμονωμένες σελίδες, σε leporello και σε εύθραυστους μανδύες από κινέζικο χαρτί. Κι ανάμεσά τους ένας κεραυνός με τη λάμψη του να ταράζει το φαινομενικά αυτό ήρεμο και εσωτερικό σύμπαν εκπέμποντας ένα ισχυρό μήνυμα.

Είναι τα έργα της Βένιας Δημητρακοπούλου - παλαιότερα αλλά και ορισμένα που μόλις ολοκληρώθηκαν και θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά - και τα οποία θα συνθέσουν τη δεύτερη έκθεση της τριλογίας "Αρχέγονο Μέλλον" που πραγματοποιείται στην Ιταλία.

Βένια Δημητρακοπούλου: Μια ελληνίδα σε μεγάλα μουσεία της Ιταλίας
«Φυλακτήριος Μανδύας» ,σινική μελάνη και χαρτί, 150x150 cm, 2017

Πρωταγωνιστής σε αυτό το δεύτερο σταθμό της διαδρομής της ελληνίδας εικαστικού είναι ο «Λόγος» και ο χώρος φιλοξενίας είναι το Ίδρυμα Sandretto Re Rebaudengo στο Τορίνο.

2. «Μανδύας του Νέσσου», σινική μελάνη και χαρτί, 175x 193ccm, 2018
2. «Μανδύας του Νέσσου», σινική μελάνη και χαρτί, 175x 193ccm, 2018

Η εκθεσιακή τριλογία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον» ξεκίνησε στις 16 Νοεμβρίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο, όπου ολοκληρώθηκε στις 3 Φεβρουαρίου με θεματικό άξονα την «Ύλη» και στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία κρίνοντας από την προσέλευση κοινού (καταμετρήθηκαν 14.000 επισκέπτες) και την ανταπόκριση στον ιταλικό, ελληνικό, αλλά και διεθνή Τύπο. Τη διοργάνωση υπογράφουν το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Ιταλικής Πρεσβείας στην Αθήνα «Tempo Forte», την οποία υιοθέτησαν το Ιταλικό και Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού με σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών σχέσεων και στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες και σε συνεργασία με την γκαλερί Artespressione του Μιλάνο. Ειδικότερα η έκθεση στο Τορίνο έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας, της ελληνικής Πρεσβείας στη Ρώμη, του Δήμου του Τορίνο, της Περιφέρειας του Πιεμόντε, του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), της Ακαδημίας Καλών Τεχνών Αλμπερτίνα του Τορίνο, της Σχολής Καλών Τεχνών DAMS του Πανεπιστημίου του Τορίνο και των ελληνο-ιταλικών πολιτιστικών συλλόγων «Santorre di Santarosa» και «Microkosmos»

Στον λιτό, πρώην βιομηχανικό, χώρο του Ιδρύματος Sandretto Re Rebaudengo που έχει ως τώρα φιλοξενήσει πρωτοποριακές προτάσεις και σημαντικούς καλλιτέχνες κερδίζοντας μια θέση στον διεθνή εικαστικό χώρο, η ελληνίδα γλύπτρια θα παρουσιάσει το νέο μεγάλων διαστάσεων γλυπτό της από ατσάλι, φως και κινέζικο χαρτί που φέρει τον τίτλο «Έλλαμψις». Έργο που θα συνυπάρξει με την εγκατάσταση «Προσωπικές Καταγραφές» η οποία αποτελείται από 33 ημερολόγια- σημειωματάρια μικρών και μεγαλύτερων διαστάσεων, κολλάζ, ακουαρέλες, δύο μανδύες - έναν Φυλακτήριο κι έναν του Νέσσου -από χειροποίητο κινεζικό χαρτί, όπως και την επιτοίχια εγκατάσταση «Διάλογοι», η οποία βασίζεται σε συνεντεύξεις ανθρώπων που βίωσαν την κρίση. Μεταφέροντας τον λόγο των ανθρώπων αυτών στο έργο της που συνδυάζει δυο αντίθετα υλικά – τον σκληρό σίδηρο και το ευαίσθητο κινέζικο χαρτί –τον μεταφέρει τρόπον τινά στη δημόσια σφαίρα.

«Διάλογοι», εγκατάσταση,χάλυβας, και σινική μελάνη σε χαρτί, μεταβλητές διαστάσεις, 2019
«Διάλογοι», εγκατάσταση,χάλυβας, και σινική μελάνη σε χαρτί, μεταβλητές διαστάσεις, 2019

«Με ενδιαφέρει να εικονοποιήσω τον λόγο και να δώσω λόγο στην εικόνα. Εν αρχή ην ο λόγος και το αποτύπωμα, το ίχνος του, είναι εκείνο που συνδέει τα πάντα», λέει η Βένια Δημητρακοπούλου με αφορμή τη νέα έκθεσή της στην Ιταλία, στην οποία συνδυάζεται ο προσωπικός με τον κοινωνικό προβληματισμό της, καθώς πιστεύει ότι «ο καλλιτέχνης λειτουργεί ως παλμογράφος της εποχής του. Συλλαμβάνει και μετασχηματίζει με τον δικό του τρόπο όσα συμβαίνουν γύρω του».

Με την αντιπαραβολή των δύο εγκαταστάσεων – των «Προσωπικών Καταγραφών» και των «Διαλόγων» - η Βένια Δημητρακοπούλου δημιουργεί ένα δίπολο ανάμεσα στις δικές της σκέψεις και αναζητήσεις, οι οποίες εκφράζουν μια εσωστρέφεια και στις αγωνίες όπως εκφράζονται από τους τις φωνές όσων «δεν έχουν φωνή», δηλαδή πρόσβαση στον δημόσιο λόγο.

«Διάλογοι», εγκατάσταση,χάλυβας, και σινική μελάνη σε χαρτί, μεταβλητές διαστάσεις, 2019
«Διάλογοι», εγκατάσταση,χάλυβας, και σινική μελάνη σε χαρτί, μεταβλητές διαστάσεις, 2019

Ειδικότερα για το νέο έργο της που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Τορίνο, την "Έλλαμψη" , και στο οποίο δεσπόζει η επιγραφή- προφητεία "...και οι ψυχές των καλλιτεχνών θα αφυπνιστούν...και θα καταστούν οι ορατοί οφθαλμοί μιας κοινωνίας τυφλής" σχολιάζει: "Η τέχνη είναι εκείνη που μπορεί να δείξει τον δρόμο, να δημιουργήσει κάτι νέο που να προσφέρει ανάταση, ελπίδα και να αποτρέψει από την απελπισία", καταλήγει η καλλιτέχνις, την οποία οι περισσότεροι γνωρίζουν από τους εμβληματικούς «Προμαχώνες» της στον προαύλιο χώρου του μεγαλύτερου και σημαντικότερου ελληνικού μουσείου, του Εθνικού Αρχαιολογικού επί της οδού Πατησίων.

Ο «Ήχος», τέλος, θα έχει τον πρώτο λόγο στην έκθεση της Τεργέστης (12 Απριλίου έως 14 Ιουνίου 2019) η οποία θα καταλάβει δύο χώρους: το Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto. Εκεί θα φιλοξενηθεί ένα σύνολο έργων της Βένιας Δημητρακοπούλου με κυρίαρχα όμως εκείνα που έχουν σχέση με τον ήχο – παλαιότερα, αλλά και καινούρια που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά - σε συνεργασία με τον καθηγητή σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνια, Πάμπλο Ορτίζ, ο οποίος έχει συνθέσει και τον “Ήχο των Προμαχώνων”, ένα έργο για κρουστά.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Βένια Δημητρακοπούλου προσεγγίζει την τριλογία των εκθέσεων της στην Ιταλία ως ένα ενιαίο έργο εν εξελίξει. Για τον λόγο αυτό για κάθε μια από τις τρεις πόλεις και για κάθε εκθεσιακό χώρο έχει επιλέξει να παρουσιάσει διαφορετικά έργα κατά κύριο λόγο, επιχειρώντας να διατηρήσει το στοιχείο της έκπληξης για τον επισκέπτη, αλλά έχοντας και ως στόχο την ενσωμάτωση των έργων της στον περιβάλλοντα χώρο ώστε να επιτευχθεί ένας εικαστικός διάλογος με τα υπάρχοντα εκθέματα.

«Αρχέγονο Μέλλον»

ΤΟΡΙΝΟ

«Λόγος»

Που: Gallery του Ιδρύματος Sandretto Re Rebaudengo

Πότε: 21 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2019

Επιμέλεια-Συντονισμός :Αφροδίτη Οικονομίδου -Ματέο Πατσίνι

ΤΕΡΓΕΣΤΗ

«Ήχος»

Που: Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto

Πότε: 12 Απριλίου έως 14 Ιουνίου 2019

Σε συνεργασία με τον Δήμο Τεργέστης, την Κοινότητα Ελλήνων Ορθοδόξων Τεργέστης

(Στην κεντρική φωτογραφία: «Διάλογοι», εγκατάσταση,χάλυβας, και σινική μελάνη σε χαρτί, μεταβλητές διαστάσεις, 2019)

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η ΣΚΗΝΗ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΧΩΡΙΣΕ 16 Απρ 2021 | 20:42

Γιατί Βέγγος και Χατζηχρήστος δεν ξαναμίλησαν ποτέ μετά τον "Ηλία του 16ου" - Αποκάλυψη Δελαπόρτα [βίντεο]

Μία από τις πλέον δημοφιλείς ταινίες, όπως ο "Ηλίας του 16ου" προκάλεσε οριστική ρήξη μεταξύ Βέγγου και Χατζηχρήστου.

ΣΤΟ WORLD PRESS PHOTO 15 Απρ 2021 | 20:35
"ΜΙΑ ΝΥΧΤΑ ΤΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ" 15 Απρ 2021 | 13:25

Η Βικτόρια Χίσλοπ μιλά για το νέο της βιβλίο: Η συνέχεια από το "Νησί", η απομόνωση και η απώλεια που τη στιγμάτισε

Η συγγραφέας Βικτόρια Χίσλοπ παρουσιάζει το νέο της βιβλίο "Μια νύχτα του Αυγούστου", από τις εκδόσεις Ψυχογιός, το οποίο αποτελεί τη συνέχεια του παγκόσμιου μπεστ σέλερ "Το Νησί".

ΝΟΣΗΛΕΥΟΤΑΝ ΣΕ ΜΕΘ 15 Απρ 2021 | 11:23

Εφυγε από τη ζωή ο γλύπτης και ζωγράφος Δημήτρης Ταλαγάνης

Πέθανε ο αρχιτέκτονας, γλύπτης και ζωγράφος Δημήτρης Ταλαγάνης, ο οποίος νοσηλευόταν στη ΜΕΘ 4 του Νοσοκομείου "Σωτηρία".

ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΣ 14 Απρ 2021 | 16:36

ΕΡΤ: Σε χώρο αναψυχής για τους κατοίκους μετατρέπεται το Πάρκο Ραδιοφωνίας στο Ίλιον

Ο συγκεκριμένος χώρος της ΕΡΤ θεωρείται ραδιοτηλεoπτικά ιστορικός, καθώς εκεί ξεκίνησαν οι πρώτες εκπομπές της δημόσιας ραδιοφωνίας το 1938.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 14 Απρ 2021 | 12:25

Πράσινο φως για την ανάπλαση της Ακαδημίας Πλάτωνος - Ερχεται το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθήνας [εικόνες]

Παράλληλα με την ανάπλαση του αρχαιολογικού χώρου στην Ακαδημία Πλάτωνος προχωρούν και οι διαδικασίες για την ανέγερση του Αρχαιολογικού Μουσείου της Αθήνας.

ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΕΥΘΕΙΑ 13 Απρ 2021 | 19:30

"Ανοίγει" το Μέγαρο Τσίλλερ- Λοβέρδου τις επόμενες εβδομάδες - Έκθεση της συλλογής Λοβέρδου

Τις επόμενες εβδομάδες, αποδίδεται το Μέγαρο Τσίλλερ - Λοβέρδου, με την έκθεση της συλλογής Λοβέρδου

ΑΠΟΔΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΘΕΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ 13 Απρ 2021 | 17:12

Το "τσιμέντωμα" της Ακρόπολης μέσα από τα μάτια του φωτογράφου Κωνσταντίνου Πίττα- Τράτζικ

Ο γνωστός φωτογράφος Κωνσταντίνος Πίττας καταρρίπτει την ιστορία για το τσιμέντωμα της Ακρόπολης

ΑΠΟ ΤΟ ΙΔΡΥΜΑ ΩΝΑΣΗ 13 Απρ 2021 | 13:31

Ενα "Φιλί" - έργο τέχνης ομορφαίνει την Αθήνα [εικόνες]

Δύο φιγούρες που ανταλλάσουν ένα τρυφερό φιλί αντικρύζουν στον πλαϊνό τοίχο μιας πολυκατοικίας όσοι περνούν από την πλατεία Αυδή.

ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΤΟΝ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΟΥΝ 12 Απρ 2021 | 21:07

Πένθος στη μουσική: Πέθανε ο γνωστός μαέστρος Νίκος Δανίκας

Ο Νίκος Δανίκας ήταν πατέρας του Κωνσταντίνου Δανίκα, που υποδύεται τον Φανούρη στις "Αγριες Μέλισσες"

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ 12 Απρ 2021 | 20:41

Σημαντική ανακάλυψη στη Σαλαμίνα: Βρέθηκε τείχος της κλασικής πόλης στον Όρμο Αμπελακίου [Εικόνες]

Σημαντικά ήταν τα αποτελέσματα της διεπιστημονικής υποβρύχιας έρευνας στις ανατολικές ακτές της Σαλαμίνας.

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ Η ΑΠΟΝΟΜΗ 12 Απρ 2021 | 18:44

Βραβεία Bafta: Μεγάλος νικητής η ταινία "Nomadland" - Καλύτερος ηθοποιός ο Άντονι Χόπκινς

Η Ακαδημία απέτισε φόρο τιμής στον πρίγκιπα Φίλιππο που πέθανε στις 9 Απριλίου και ο οποίος ήταν ο πρώτος πρόεδρος των BAFTA το 1959.

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ 11 Απρ 2021 | 17:27

Η Βικτόρια Χίσλοπ επιστρέφει με τη συνέχεια του μπεστ σέλερ "Το Νησί" - Πότε κυκλοφορεί

Η Βικτόρια Χίσλοπ επιστρέφει με τη συνέχεια του μπεστ σέλερ "Το Νησί", που καθήλωσε και μάλιστα μεταφέρθηκε και στη μικρή οθόνη.