Οι άνθρωποι και η σοκολάτα: μια ιστορία αγάπης 5.000 ετών

Νέα μελέτη που δημοσιεύεται στην επιστημονική επιθεώρηση Nature, Ecology and Evolution επισημαίνει ότι η κατανάλωση του κακάο χρονολογείται πριν από 5.000 χρόνια.

Η ιστορία αγάπης μεταξύ του ανθρώπου και της σοκολάτας δεν είναι πρόσφατη. Ήδη πιστευόταν ότι η καλλιέργεια και η προετοιμασία κόκκων κακάο έχει τις ρίζες της πριν από 3.900 χρόνια, στην κεντρική Αμερική, αλλά νέα μελέτη επανακαθορίζει την αρχή του ανθρώπινου πάθους για τη σοκολάτα.

Σε αρχαιολογικό χώρο νοτίως του Ισημερινού, διεθνής ομάδα ερευνητών --μεταξύ τους Γάλλοι-- ανακάλυψε ίχνη κακάο σε παλιά κεραμικά ηλικίας σχεδόν 5.300 χρόνων.

Μετά την ανάλυση περίπου 220 δειγμάτων κεραμικών, αποδείχτηκε ότι περίπου το ένα τρίτο αυτών περιείχε κακάο: "σημαντική ποσότητα που αντανακλά μια τρέχουσα χρήση", εξηγεί η Κλερ Λανό, γενετίστρια του Κέντρου Διεθνούς Συνεργασίας και Αγρονομικής Έρευνας για την Ανάπτυξη (Cirad) και μια από τους συντάκτες της μελέτης. "Τα ευρήματα αυτά δεν μπορούν να είναι ο καρπός μιας ασήμαντης συγκομιδής μέσα στο δάσος!", δηλώνει η επιστήμονας, σύμφωνα με την οποία οι Ινδιάνοι του Αμαζονίου πρέπει να καλλιεργούσαν το κακαόδεντρο.

Η ανακάλυψη έγινε στον αρχαιολογικό χώρο της Σάντα 'Ανα Φλορίντα όπου ήκμασε ο πολιτισμός των Mayo Chinchipe. Η περιοχή αυτή καλύπτεται από τροπικό δάσος.

Ο αρχαιολόγος Μάικλ Μπλέικ εργαζόταν στον χώρο αυτό με τους συνεργάτες του όταν το σχήμα των κεραμικών τού θύμισε κάτι: "παρατήρησα ότι είχαν βρεθεί πήλινα είδη των οποίων το σχήμα μού θύμιζε αυτά που χρησιμοποιούσαν οι Μάγιας για να πίνουν κακάο", πρόσθεσε στην επιθεώρηση Science.

Τα κεραμικά αναλύθηκαν με τρεις διαφορετικούς τρόπους για να διαπιστωθεί αν μπορούσαν να περιέχουν ή όχι κακάο. Οι ερευνητές ανακάλυψαν έτσι την παρουσία κόκκων αμύλου, χαρακτηριστικά του φυτού, καθώς και ίχνη θεοβρωμύνης.

"Αυτό είναι το παλαιότερο ίχνος κακάου που έχει βρεθεί έως σήμερα και επίσης είναι το μόνο αρχαιολογικό ίχνος της χρήσης κακάου που έχει ανακαλυφθεί στη Λατινική Αμερική", δήλωσε η Λανό.

Σε αντίθεση με τη ζάχαρη και τα πρόσθετα λιπαρά της σοκολάτας σήμερα, το αφέψημα του κακάο εθεωρείτο σπουδαίο για την φαρμακευτική του αξία και συχνά προσφερόταν κατά τη διάρκεια θρησκευτικών τελετών.

Το κακάο ήταν επίσης βασικό εμπορικό αγαθό και οι σπόροι του χρησιμοποιούνταν ως πληρωμή και ως νόμισμα σε ορισμένα μέρη της κεντρικής Αμερικής.

Πηγή: AFP, με πληροφορίες από Hurriyet/ΑΠΕ

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΛΟΙΜΩΞΙΟΛΟΓΙΑΣ 09 Απρ 2020 | 19:13

Σύψας: Πιστεύω ότι το καλοκαίρι θα έχουμε ένα φάρμακο για τον κορονοϊό [Βίντεο]

Σημείωσε πως η Ελλάδα βρίσκεται σε καλή κατάσταση σε σύγκριση με άλλες χώρες

Ο ΣΩΣΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ 09 Απρ 2020 | 17:59
Η ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΧΑΛΑΡΩΣΗ 09 Απρ 2020 | 14:43
ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΣΤΑΝΦΟΡΝΤ 09 Απρ 2020 | 12:47

Ελάχιστοι οι θάνατοι από κορονοϊό στους κάτω των 65 ετών χωρίς υποκείμενο νόσημα

Οι άνθρωποι κάτω των 65 χωρίς υποκείμενο νόσημα αποτελούν το 0,3% των θανάτων από τον ιό στην Ολλανδία, το 0,7% στην Ιταλία και το 1,8% στη Νέα Υόρκη.

08 Απρ 2020 | 19:39

Γιαμαρέλλου: Ναι, είναι πιθανό ένα δεύτερο κύμα κορoνοϊού το φθινόπωρο

Η κ. Γιαμαρέλλου τόνισε πως αυτό το πετύχαμε επειδή πήραμε νωρίς τα περιοριστικά μέτρα και αποφασίσαμε να πειθαρχήσουμε.

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΙΑΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΣΤΕΦΑΝΑΔΗΣ 08 Απρ 2020 | 19:31

Παγκόσμιο "μυστήριο" η μείωση εμφραγμάτων εν μέσω της πανδημίας κορονοϊού [Βίντεο]

Υπάρχουν δύο σενάρια για τη μείωση των εμφραγμάτων σε παγκόσμιο επίπεδο εν μέσω κορονοϊού

ΟΙ ΕΠΙΚΡΑΤΕΣΤΕΡΕΣ 08 Απρ 2020 | 17:35

Πώς ο κορονοϊός μας έκλεισε στα σπίτια μας; Οι θεωρίες συνομωσίας που έγιναν viral

Ολα άρχισαν γιατί υπάρχει ένα κενό στις πληροφορίες σχετικά με το πώς ξέσπασε ο κορονοϊός και από πού ξεκίνησε

ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΜΗΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΛΛΑ ΣΚΕΥΑΣΜΑΤΑ 08 Απρ 2020 | 16:34

Κορονοϊός: Αμερικανική εταιρεία ανέπτυξε νέο εμβόλιο - Μέσα Μαΐου ξεκινούν οι δοκιμές σε ανθρώπους

Η εταιρεία Novavax ανακοίνωσε πως ανέπτυξε νέο εμβόλιο κι η δοκιμή του σε ανθρώπινο δείγμα ξεκινά στα μέσα Μαΐου

ΠΩΣ ΔΡΑ Η ΓΕΝΕΤΙΚΗ 07 Απρ 2020 | 21:38

Γιάνναρος: Με μετάγγιση αίματος μπορούμε να σώσουμε 4-5 ασθενείς κορονοϊού

Ο μοριακός βιολόγος – γενετιστής, Θεόδωρος Γιάνναρος, μίλησε για τις προσπάθειες αντιμετώπισης του κορονοϊού με μετάγγιση αντισωμάτων από αποθεραπευμένους ασθενείς σε νοσούντες.

ΤΟ ΠΡΟΙΟΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΑΝ ΦΑΡΜΑΚΟ 07 Απρ 2020 | 16:38

Προειδοποίηση ΕΟΦ για το Active Male-Διακινείται μέσω διαδικτύου

Ο ΕΟΦ εφιστά την προσοχή των καταναλωτών στο προϊόν, να μην το χρησιμοποιήσουν και να τον ενημερώσουν άμεσα

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ CDC 07 Απρ 2020 | 11:00

Κορονοϊός: Πώς θα φτιάξουμε μάσκα μόνοι μας σε 45 δευτερόλεπτα [βίντεο]

Με παλιά ρούχα, όπως ένα T-shirt ή παλιό κασκόλ, και δύο λαστιχάκια.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΤΕΣΤ ΣΤΟΝ ΠΛΗΘΥΣΜΟ 07 Απρ 2020 | 08:41

Ινστιτούτο Παστέρ: Ελπιδοφόρα μηνύματα για τα πρώτα εμβόλια το φθινόπωρο

Σιγά σιγά θα επανέλθουμε στην κανονικότητα, υποστηρίζει ο Διευθυντής του Παστέρ.

ΟΙ ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ 06 Απρ 2020 | 22:08