
Είναι δυνατόν να αποτυπωθούν μεν χαμηλότερες τιμές στο ράφι του supermarket την Παρασκευή, αλλά ουσιαστικό όφελος για πολλούς καταναλωτές να μην υπάρξει; Κι όμως, είναι ένα από τα σενάρια το οποίο μένει να επιβεβαιωθεί αν θα επαληθευτεί στην πράξη ή όχι.
Η 1η Μαρτίου, είναι η ημέρα ενεργοποίησης των νέων μέτρων που έχει προγραμματίσει το υπουργείο Ανάπτυξης και το ερώτημα είναι πλέον πώς θα αποτυπωθούν αυτά τα μέτρα στην πράξη. Οι αρμόδιοι ποντάρουν σε τρια ουσιαστικά οφέλη, τα δύο εμφανή από την πρώτη στιγμή και το τρίτο όχι.
Ποια είναι τα οφέλη για τους καταναλωτές;
1. Οι καταναλωτές θα δουν μειώσεις στις αρχικές τιμές προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Αρχικές τιμές είναι αυτές που ισχύουν για τα προϊόντα που δεν βρίσκονται σε κάποιου είδους προσφορά. Το υπουργείο Ανάπτυξης μιλάει για ένα μέσο ποσοστό μείωσης της τάξεως του 15% αλλά οι πληροφορίες από τα supermarket που έχουν ήδη στα χέρια τους τιμοκαταλόγους, μιλούν για σημαντικές μειώσεις αρχικών τιμών που μπορεί να φτάσουν και στο 30%. Ποια είναι αυτά τα προϊόντα;
Απορρυπαντικά ρούχων και πιάτων, καθαριστικά, χλωρίνες, σαμπουάν, αφρόλουτρα, οδοντόκρεμες, βρεφικές πάνες και είδη προσωπικής υγιεινής. Στα περισσότερα από αυτά τα προϊόντα, η Ελλάδα εμφανίζεται πολύ ακριβότερη σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Είναι όμως και τα προϊόντα στα οποία γίνονται οι περισσότερες προσφορές τύπου "1 συν 1", "2 συν 1"¨κλπ.
Άρα, οι καταναλωτές θα δουν χαμηλότερες αρχικές τιμές -μάλιστα το υπουργείο Ανάπτυξης θα φροντίσει να ανακοινώσει την Παρασκευή τιμοκαταλόγους- αλλά δεν είναι βέβαιο ότι με τις προσφορές θα υπάρξει οικονομικό όφελος για τον τελικό καταναλωτή. Ή πιο απλά, αυτός που αγόραζε μέσω της προσφοράς 35 λεπτά την κάψουλα για το πλυντήριο ρούχων, ενώ η αρχική της τιμή ήταν 55 λεπτά, δεν είναι σίγουρο ότι θα την αγοράζει στο εξής σε τιμή χαμηλότερη από τα 35 λεπτά. Το σίγουρο είναι ότι τα 55 λεπτά θα… εξαφανιστούν από το ράφι, που σημαίνει όφελος μόνο γι’ αυτόν που αγοράζει εκτός προσφοράς.
2. Απτό όφελος αναμένεται να υπάρξει στο βρεφικό γάλα. Με την επιβολή του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, η ονομαστική τιμή του προϊόντος αναμένεται να υποχωρήσει τουλάχιστον κατά 10%. Στόχος του υπουργείο Ανάπτυξης, η ονομαστική τιμή του προϊόντος να πάψει να είναι ακριβότερη σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
Η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που έφερνε το βρεφικό γάλα να είναι ακριβότερο έως και 213%, είχε λάβει υπόψη της και τη διαφορά του διαθέσιμου εισοδήματος. Αυτό σημαίνει ότι με βάση το εισόδημά μας, το βρεφικό γάλα θα παραμείνει ακριβότερο από το εξωτερικό. Τουλάχιστον, να μην είναι ακριβότερο και σε ονομαστική τιμή.
3. Το "αόρατο" κέρδος συνίσταται στην αποφυγή των νέων ανατιμήσεων. Ένα από τα μέτρα που ενεργοποιούνται την Παρασκευή έχει να κάνει με την απαγόρευση διενέργειας προσφορών σε προϊόντα στα οποία θα έχουν γίνει αυξήσεις στις τιμές. Ακριβώς για να μην χάσουν αυτό το… προνόμιο, πολλές εταιρείες ακύρωσαν προγραμματισμένες αυξήσεις. Αυτό συνιστά κέρδος για τον καταναλωτή με την λογική του "μη χείρον βέλτιστον". Ωστόσο, δεν είναι μια αλλαγή που "ξεφουσκώνει" τον λογαριασμό του supermarket. Απλώς εμποδίζει το περαιτέρω φούσκωμα.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr