Follow us

Ηθικό μειονέκτημα

Τα λόγια για εκ γενετής αριστερούς «αμόλυντους» και για αιωνίως «υπόπτους».

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Ηθικό μειονέκτημα

Στην τρέχουσα γλώσσα, το περίφημο «ηθικό πλεονέκτημα» δεν σηματοδοτεί κάτι περισσότερο ...από ένα επίθετο και ένα ουσιαστικό. Καθώς, μάλιστα, οι σημασίες αμφοτέρων είναι γενικές και κυμαινόμενες, κάθε σοβαρή προσέγγισή τους δεν μπορεί παρά να εκκινεί από τρεις παραδοχές: Την ιστορική τους τοποθέτηση, αφού οι κανόνες που, κατά καιρούς, αποκρυσταλλώνονται ως κυρίαρχη ηθική, διαρκώς μεταβάλλονται. Τον προσδιορισμό του πεδίου όπου εκδηλώνονται, καθώς οι αξίες αυτού του τύπου διαπερνούν σχεδόν τα πάντα -από προσωπικές συμπεριφορές και κοινωνικοπολιτικές δράσεις μέχρι θρησκευτικές τάσεις και προσηλώσεις. Και, προφανώς, την παρουσία τουλάχιστον δύο υποκειμένων, οι τροχιές των οποίων τίθενται προς σύγκριση, ώστε, στο τέλος, να προκύπτει ότι το ένα «πλεονεκτεί ηθικά» έναντι του άλλου. Με άλλα λόγια, σε έναν κόσμο που κινείται εκτός «αγίων» δογμάτων (αν και εκεί ακόμη οι ερμηνείες των Γραφών εγείρουν, ενίοτε, ενστάσεις), όποιος προβάλλει τις δύο τούτες λέξεις ως ειδικό και αποκλειστικό προσόν της δικής του διαδρομής, αναλαμβάνει μεγάλη ευθύνη.

Είναι πολλές οι ιστορικές στιγμές που οδηγούν σε αμηχανία όταν εξετάζονται υπό το πρίσμα της ηθικής και στον σχετικό διάλογο παραλείπονται οι παραπάνω κρίσιμες προϋποθέσεις. Το σύστημα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, για παράδειγμα, θα κρινόταν απεχθές και αποκρουστικό αν εξεταζόταν βάσει της σημερινής αξιακής κατάταξης της δουλείας. Η επιλογή των Γάλλων, το 2002, να προτιμήσουν τον «σκανδαλιάρη» Ζακ Σιράκ από τον «έντιμο» Ζαν Μαρί Λεπέν, θα έμοιαζε άδικη, αφού ανέδειξε Πρόεδρο με 82% έναν κατηγορούμενο αστό πολιτικό, δίνοντας μόνο 12% σε έναν «τίμιο» φασίστα. Και, προφανώς, τα πράγματα θα θόλωναν ακόμη περισσότερο αν, μιλώντας για ηθική, συγχέονταν προσωπικές και πολιτικές ευθύνες, κανόνες και επικρατούσα ατμόσφαιρα κάθε εποχής, ιδιαίτερα ατομικά ή κοινωνικά χαρακτηριστικά κρινόντων και κρινομένων. Εν ολίγοις: το διαβόητο «ηθικό πλεονέκτημα» αποδεικνύεται πολύ σύνθετη υπόθεση για να προβάλλεται ως καθημερινό επιχείρημα. Κρύβει παγίδες όταν δολίως πλασάρεται στην πολιτική ως κεντρικό διαφοροποιητικό στοιχείο. Κι εύκολα μετατρέπεται, αρχικά, από δήθεν προτέρημα σε αμφιβολία και, στη συνέχεια, από επιθετική σφαίρα σε αυτεπίστροφο βέλος.

Η απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ να αναγάγει τις δύο αυτές λέξεις σε περιοριστικό πλαίσιο της πολιτικής αντιπαράθεσης, αποτελεί, προφανώς, τη δική του έξοδο κινδύνου από το κυβερνητικό ερείπιο για το οποίο όφειλε να απολογείται. Σε κάποιους, ωστόσο, δίνει την ευκαιρία να θυμηθούν τον Κάντ που όριζε ως μοναδικό κριτήριο ηθικής στην πολιτική το Δίκαιο και όχι την υποκειμενική δοξασία. Τον Μοντεσκιέ που διαχώριζε την «πολιτική αρετή» με στόχο τη δημόσια πρόοδο, από την «προσωπική ηθική» που αφορά, απλώς, την ατομική συνείδηση. Και, ασφαλώς, τον Ροβεσπιέρο ο οποίος ακριβώς για να δικαιολογήσει την εκτροπή της επανάστασης και την αιματηρή Τρομοκρατία, ανακήρυξε τον πατριωτισμό σε «υπόθεση καρδιάς». Την «καθαρή συνείδηση» και την «ηθικοποίηση της πολιτικής», επικαλέστηκε και εκείνος, προσδίδοντας στα εγκλήματά του διάσταση θρησκευτική. Για να εισπράξει, βέβαια, την απάντηση του «διεφθαρμένου» Δαντών: «Με ποιο δικαίωμα εσύ κάνεις την γκιλοτίνα σκάφη για τα άπλυτα των άλλων και απ΄τα κομμένα κεφάλια τους φτιάχνεις σαπούνι για τα λεκιασμένα ρούχα τους; Εσύ, που όλο μας δείχνεις το βουρτσισμένο σακάκι σου, είσαι, τάχα, ο αστυνόμος του Ουρανού;».

Η τελευταία δημόσια συζήτηση για την Νοβάρτις αν και έγινε με φόντο την ηθική, δεν βοήθησε στη γόνιμη προσέγγισή της. Ανέδειξε, βέβαια, την ύπαρξη ενός σκανδάλου οικονομικού, το σχέδιο μετατροπής του σε πολιτικό με στόχο να εκτεθεί η αντιπολίτευση και την υποκρισία της κυβέρνησης που έστησε 10 κάλπες για να ψηφιστεί αγεληδόν ...η αρχική της απόφαση. Όμως, ενώ περίσσεψαν τα λόγια για εκ γενετής αριστερούς «αμόλυντους» και για αιωνίως «υπόπτους» αντιπάλους, έλειψε ο ρήτορας που θα κατήγγειλε πως αυτή ακριβώς η πληθωριστική ρητορική περί «ηθικού πλεονεκτήματος» είναι ανήθικη και δεν αποτελεί παρά το ψυχικό συμπλήρωμα μιας άψυχης, τελικά, πολιτικής. Δεν εξηγήθηκε ο ύπουλος ελιγμός της σύγχυσης, καθώς άλλα είναι τα κριτήρια του προσωπικού ήθους και διαφορετικά εκείνα της πολιτικής ηθικής. Και δεν διατυπήθηκε ρητά ότι πρόβλημα ανακύπτει μόνον όταν τα πρώτα εισβάλλουν στα δεύτερα -και μάλιστα για να καθιερωθούν με θεσμική μορφή! Όταν, δηλαδή, η ατομική αναισθησία, αυθάδεια (ή και φυσική αγένεια) μίας κυρίας νομιμοποιείται δια του μικροφώνου της Βουλής, διαολοστέλνοντας έναν ομιλητή! Ή όταν η απληστία, λαιμαργία (ή και ταπεινή τσιγγουνιά) ενός πάμπλουτου ζεύγους δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ως «επιδότηση ενοικίου» ενός από τα σπίτια του -με την υπογραφή ...των δύο συζύγων που τυγχάνουν και διορισμένοι υπουργοί! Τότε, ναι, πράγματι, μπορεί να γίνει λόγος για ηθικό μειονέκτημα ...

------

Στην ιστοσελίδα μας φιλοξενούνται όλες οι απόψεις που σέβονται τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον πολιτισμό και την αισθητική. Οι γνώμες των αρθρογράφων είναι ενυπόγραφες και προσωπικές και δεν ταυτίζονται απαραίτητα με την άποψη του TheToc.gr.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

03 Νοε 2025 | 07:02

Η Χρυσή Ζωή

Αν κατάλαβα καλά από τα πρακτικά της Βουλής, τα δημοκρατικά εύσημα που διεκδικεί η Ζωή Κωνσταντοπούλου, είναι οι αγώνες επί χούντας των γονέων της.

ΓΡΑΦΕΙ Ο Π. ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 03 Νοε 2025 | 06:10

Σφαγές εκτός κάδρου

Οι σφαγές λάμβαναν χώρα τώρα, σήμερα, το σωτήριο έτος 2025, στο Σουδάν, σε έναν από εκείνους τους πολέμους που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε "ξεχασμένους".

27 Οκτ 2025 | 09:18

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να ζεις

Όποτε πιάνω ένα βιβλίο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή ή συγγραφέα, προσδοκώ να διαβάσω αριστουργηματικές σελίδες. Με την ίδια λαχτάρα πάω στο θέατρο, στο σινεμά, σε εκθέσεις.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 27 Οκτ 2025 | 06:13

Πόσο διεφθαρμένος αισθάνεσαι;

Εφόσον δυσκολευόμαστε να καταλήξουμε μεταξύ μας ποιος συμπολίτης μας είναι περισσότερο διεφθαρμένος από τον άλλον, ας στραφούμε προς τη ξένη διαιτησία

25 Οκτ 2025 | 08:50

Το μνημείο του άγνωστου ακτιβιστή

Αν υπάρχει μια απορία, είναι ποια ακριβώς ήταν η στόχευση του ΠΑΣΟΚ και γιατί συστρατεύθηκε ξανά, μαζί με τις δυνάμεις του αντισυστημισμού.

22 Οκτ 2025 | 09:30

Η προκλητική δήλωση του προκλητικού Τούρκου ΥΠΕΞ

Οι δηλώσεις ή καλύτερα η συνέντευξη του Χακάν Φιντάν έγινε δεκτή από τα Μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα, όπως συνήθως καταναλώνονται οι δηλώσεις των Τούρκων αξιωματούχων.

20 Οκτ 2025 | 09:47

Το τέλος της εργασίας

Το πρόβλημα πάντως, προϊόντος του 21ο αιώνα, δεν είναι η εντατικοποίηση της εργασίας.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 20 Οκτ 2025 | 06:26

Η αδύνατη ειρήνη

Όλοι οι πόλεμοι –και ιδίως οι μακροχρόνιοι, εκείνοι που κακοφορμίζουν- συνιστούν μια δυσχερέστατη προς επίλυση εξίσωση, αλλά ειδικά η επίλυση της εξίσωσης Χαμάς – Ισραήλ δείχνει πραγματικά απίθανη.

18 Οκτ 2025 | 14:13

Η μόνη κρίση που δεν είδε ο Καραμανλής

Η μόνη κρίση που δεν μυρίστηκε ο Κώστας Καραμανλής ήταν η μεγαλύτερη κρίση που βίωσε η Ελλάδα από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά

15 Οκτ 2025 | 09:45

Η κατάληψη του μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη

Ο μόνος που δεν θέλησε να μετάσχει στον αχταρμά των έξαλλων αντιδράσεων ήταν ο Αλέξης Τσίπρας.

13 Οκτ 2025 | 09:31

Γελοίοι

Πώς ορίζω τη γελοιότητα; Ως απώλεια του μέτρου. Των ορίων.

ΠΕΤΡΟΣ ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ 13 Οκτ 2025 | 06:24

Ο χρονοδιακόπτης της αξιοπρέπειας

Το 1999 ο Τσίπρας δεν είχε ακόμη αποφοιτήσει καν από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, μολονότι είχε ήδη θέσει τα γερά θεμέλια μιας πολιτικής καριέρας, εξαιρετικά ιδιότυπης, από πολλές απόψεις.

11 Οκτ 2025 | 10:23

Ο εκνευρισμός Ανδρουλάκη και η επιστροφή Τσίπρα

Αν το ΠΑΣΟΚ δεν καταφέρει να κουνήσει τη βελόνα και το υποψήφιο κόμμα Τσίπρα αποκτήσει υπόσταση, πώς θα απαντήσει ο Νίκος Ανδρουλάκης στο ενδεχόμενο της συνεργασίας τους;

08 Οκτ 2025 | 08:51

Θέλει να αφουγκραστεί την κοινωνία;

Παρά τις ήττες και τα χρόνια στην αντιπολίτευση, παρά το rebranding που υποτίθεται του σχεδίασε η εταιρεία δημοσίων σχέσεων που προσέλαβε, ο κ. Τσίπρας εμφανίζεται στο κοινό του ίδιος και απαράλλαχτος.