Η ζωή της ήταν μυθιστορηματική. Έφτασε στην κορυφή και κανένας δεν μπόρεσε να την ρίξει. Όμως, κάθε θρίαμβος της Κάλλας συνοδευόταν και από ένα χτύπημα στη Μαρία. Υπήρξε η μεγαλύτερη ντίβα της όπερας και συγχρόνως μια δυστυχισμένη ύπαρξη, όπως αποκαλύπτει η Lyndsy Spence στο βιβλίο της "Casta Diva, Μαρία Κάλλας, η κρυφή ζωή της" που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.
Στις σελίδες της βιογραφίας της, ο αναγνώστης θα ανακαλύψει έναν σκοτεινό κόσμο πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας: Φτωχικά παιδικά χρόνια και μια οικογένεια που έβλεπε την Μαριάννα Καλογεροπούλου, (όπως ήταν το πραγματικό όνομά της) σαν μια μηχανή που έπρεπε με όποιο κόστος να βγάζει συνεχώς λεφτά.
Το ανελέητο bullying για τα κιλά της και οι επικίνδυνες ενέσεις για να χάσει βάρος
Οι ίδιοι της οι συγγενείς που ήθελαν να την δουν στην κορυφή για να ζήσουν στιγμές μεγαλείου, ήταν οι άνθρωποι που φρόντισαν να ισοπεδώσουν την αυτοεκτίμησή της, λόγω του βάρους της.
"(Το bullying) στην Κάλλας ξεκίνησε σε νεαρή ηλικία με τη μητέρα και την αδερφή της να την επικρίνουν για τα κιλά της και τα σκούρα χαρακτηριστικά της. Στο ωδείο οι συνάδελφοί της την κορόιδευαν για την εμφάνισή της. Όταν έγινε διάσημη στην Ιταλία, οι κριτικοί έγραψαν για το βάρος της, αποκαλώντας την "φρικιαστικά χοντρή" και επινοώντας ιστορίες ότι η σκηνή σειόταν από το βάρος της όταν περπατούσε. Γράφτηκε ότι μετά από μια παράσταση της Αΐντα, το κοινό ρώτησε "Γιατί είναι τόσο χοντρή;". Στον σύζυγό της, Μπατίστα Μενεγκίνι, άρεσαν οι εύσωμες γυναίκες, αλλά και αυτός της έλεγε λόγια που την πλήγωναν, αποκαλώντας την "τσιγγάνα" και "φάλαινα" αποκαλύπτει στο TheToc η Βρετανίδα συγγραφέας.
"Φυσικά, όπως θα διαβάσετε στο βιβλίο, έκανε επικίνδυνες ενέσεις ιωδίου για να χάσει βάρος. Πίστευε ότι έπρεπε να δείχνει τέλεια για να την αγαπούν" προσθέτει.
Μενεγκίνι: Ο σύζυγος που κατασπατάλησε την περιουσία της
Κατά καιρούς, έχουν υπάρξει δημοσιεύματα στα οποία ο Ιταλός σύζυγος της Κάλλας, Τζοβάνι Μπατίστα (Τίτα) Μενεγκίνι, βιομήχανος τούβλων παρουσιαζόταν ως μέντοράς της και κυρίως ως ένας άνδρας που τη λάτρευε.
Η Lyndsy Spence, βασίζοντας την έρευνά της στην προσωπική αλληλογραφία της θρυλικής αοιδού, έχει διαφορετική άποψη. Είναι ενδεικτικό ένα απόσπασμα από το βιβλίο της: "Ικέτευε τον Τίτα να την παντρευτεί, για να γίνει η συμβίωσή τους αξιοσέβαστη και για να εκπληρώσει το όνειρό της για δική της οικογένεια. Καθώς το διαζύγιο απαγορευόταν, εκείνος ανησυχούσε ότι θα τη φορτωνόταν για όλη του τη ζωή".
"Ο Μενεγκίνι ήθελε διακαώς να μπει στον κόσμο της όπερας ως μάνατζερ καλλιτεχνών και είδε την ευκαιρία να τη μανατζάρει. Μέσα σε λίγες μέρες, ζούσαν μαζί, αλλά εκείνη δεν ένιωθε ποτέ αρκετά καλή για εκείνον που τον ενδιέφερε μόνο η φωνή της. Σε όλες τις αδημοσίευτες επιστολές της Κάλλας, στις οποίες είχα πρόσβαση, παραπονιόταν ότι ο Μενεγκίνι νοιαζόταν μόνο για την αξία της ως καλλιτέχνη. Μπορεί να ήταν καλός μάνατζερ αλλά ήταν κακός σύζυγος. Το 1959, συνειδητοποίησε ότι είχε σπαταλήσει την περιουσία της και ζήτησε την ελευθερία της αλλά εκείνος αρνήθηκε. Το διαζύγιο ήταν παράνομο στην Ιταλία και ένας σύζυγος τότε ήταν λίγο πολύ ιδιοκτήτης της γυναίκας του, οπότε, θεωρητικά, θα ήταν για πάντα δική του" μας είπε η Lyndsy Spence.
Κεφάλαιο Ωνάσης: Ο έρωτας, η κακοποίηση και οι εξευτελισμοί
Παρότι τυπικά η Μαρία Κάλλας ήταν ακόμη παντρεμένη, το 1957 γνωρίζει για πρώτη φορά τον Αριστοτέλη Ωνάση και δύο χρόνια αργότερα γίνονται ζευγάρι. Η συγγραφέας πιστεύει ότι ο Έλληνας κροίσος ήταν ο μεγαλύτερος έρωτας της ζωής της.
Ωστόσο στο "Casta Diva" αποτυπώνονται ξεκάθαρα οι εξευτελισμοί, η κακοποίηση, σωματική και ψυχολογική, που υπέστη η Μαρία Κάλλας στη διάρκεια αυτής της σχέσης.
"Την έπαιρνε μαζί του σε σόου με στριπτίζ και της ζητούσε να μη φορά τίποτα παρά μόνο διαμάντια στο κρεβάτι. Συχνά την ταπείνωνε. Της έλεγε ότι τραγουδούσε σαν κολιμπρί και φιλούσε σαν γαστρικός σωλήνας (...) Το προσωπικό είχε συνηθίσει τις φωνές τους, ειδικά τα περιστατικά λεκτικής κακοποίησης -κοινή κατάσταση - τα οποία χρησιμοποιούσε εκείνος ως προοίμιο για το σεξ, συχνά χτυπώντας την και προκαλώντας της πόνο" αναφέρεται στο βιβλίο.
"Ο Ωνάσης αγαπούσε τις διάσημες γυναίκες και ήθελε να τις έχει στην κατοχή του, όπως κατείχε τα υλικά πράγματα. Ήταν πολύπλευρος και συναρπαστικός: τόσο βίαιος απέναντι στις γυναίκες που υποτίθεται ότι αγαπούσε, αλλά και τόσο γενναιόδωρος με αυτές" τονίζει η Spence.
Κομβικό σημείο στη σχέση τους, η αδιαφορία του όταν η Κάλλας έμεινε έγκυος στο παιδί του και στη μετέπειτα αποβολή της, αλλά και η προδοσία που ένιωσε εκείνη όταν μετά από εννέα χρόνια σχέσης και χωρίς να έχουν χωρίσει ο εφοπλιστής και η Τζάκι Κένεντι παντρεύονται.
Γιατί οι Έλληνες θεωρούσαν ότι η Κάλλας συνεργαζόταν με τους Ναζί
Η Κάλλας γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη αλλά κατά τη διάρκεια της εφηβείας της ήρθε μόνιμα στην Ελλάδα μαζί με τη μεγαλύτερη αδερφή της και τη μητέρα της, η οποία εγκατέλειψε τον σύζυγό της.
Οι τρεις τους έζησαν πάμφτωχες στην Αθήνα τα σκληρά χρόνια της Κατοχής, με τη μητέρα της να διατηρεί σχέσεις, ερωτικές και μη, με τον "εχθρό", και παράλληλα να αναζητεί για τη μεγάλη κόρη της έναν "χορηγό".
Όπως εξιστορεί η Lyndsy Spence παρότι η Κάλλας στηρίχθηκε στα πρώτα της βήματα με υποτροφίες από το Εθνικό Ωδείο και το Ωδείο Αθηνών "μετά τον πόλεμο, πολλοί στράφηκαν εναντίον της, θεωρώντας ότι είχε συνεργαστεί με τους Ιταλούς και τους Γερμανούς. Είχε τραγουδήσει στην Εθνική Λυρική Σκηνή επί Kατοχής και υπήρχε μεγάλη εχθρότητα απέναντί της. Εκ των υστέρων, μπορώ να καταλάβω γιατί η Κάλλας το έκανε αυτό: έπρεπε να επιβιώσει".
"Νομίζω ότι η Μαρία είχε μια ταραχώδη σχέση με το καλλιτεχνικό κατεστημένο και τη γενιά των Ελλήνων που θυμόταν τον πόλεμο, αλλά, στην ουσία, η Ελλάδα ήταν και είναι περήφανη για εκείνη. Άλλωστε αφού ερμήνευσε τη Μήδεια στο Ντάλας, η Κάλλας φώναξε "Ζήτω η Ελλάδα, είμαστε οι καλύτεροι!" συνεχίζει.
Το άδοξο τέλος
Με τη φωνή της να την εγκαταλείπει, η Μαρία Κάλλας άρχισε σταδιακά να αποσύρεται. Το όνειρό της να αποκτήσει τη δική της οικογένεια δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Απομονωμένη και εθισμένη στα υπνωτικά χάπια κατέρρεε μέρα με τη μέρα.
Πέθανε μόνη, στο διαμέρισμά της στο Παρίσι, το 1977 μόλις στα 54 της χρόνια. Επίσημη αιτία θανάτου ήταν η καρδιακή προσβολή, αλλά η κορυφαία Ελληνίδα υψίφωνος είχε καταναλώσει μεγάλη ποσότητα των δυνατών χαπιών Mandrax λίγο πριν αφήσει τη τελευταία της πνοή.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr