Ο Δημήτρης Καραντζάς μιλά για τα "Κύματα" και τη ζόρικη εφηβεία

Ορμή, λαχτάρα, απελευθέρωση. Ο Δημήτρης Καραντζάς μας μιλά για τα «Κύματα» της Βιρτζίνια Γουλφ που ανεβαίνουν στη Στέγη, ένα έργο που υμνεί τη φιλία.

Αργυρώ Μποζώνη
ΓΡΑΦΕΙ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Δημήτρης Καραντζάς μιλά για τα "Κύματα" και τη ζόρικη εφηβεία
Ο Δημήτρης Καραντζάς μιλά για τα "Κύματα" και τη ζόρικη εφηβεία

Τα Κύματα αφηγούνται την ιστορία μιας παρέας φίλων, από την πρώτη μέρα του σχολείου έως τη δύση της ζωής τους. Έξι φίλοι που μεγαλώνουν με διαφορετικά όνειρα, διαφορετικούς στόχους, ερωτεύονται, απογοητεύονται, ξαναπροσπαθούν, βιώνουν την απώλεια, ματώνουν και θριαμβεύουν άδοξα και ένδοξα. Άλλοτε ακολουθώντας την «άμπωτη» και άλλοτε την «παλίρροια» του λόγου, το κείμενο μιλά για τη φιλία, τον έρωτα, τη διαφορετικότητα, τη ζωή που περνάει, την απώλεια, την αγωνία της ύπαρξης και της συνύπαρξης· ανησυχίες που όλες ξυπνούν με ορμή στην εφηβεία.

Ο Δημήτρης Καραντζάς μιλά για τα "Κύματα" και τη ζόρικη εφηβεία - εικόνα 2

Μιλήσαμε για τα Κύματα με τον σκηνοθέτη της παράστασης Δημήτρη Καραντζά

Γιατί διάλεξες τα Κύματα;

Γιατί τα Κύματα όταν ήμουν σε μετεφηβικό στάδιο, στα 17, 18, στα μοναχικά μου και τα σκοτάδια μου, λειτούργησε παρηγορητικά. Ο τρόπος με τον οποίο η Βιρτζίνια Γουλφ από την αρχή μέχρι το τέλος σαρώνει τις ζωές των ανθρώπων, αλλά στο τέλος συμφιλιώνεται με αυτές. Σου σερβίρει όλη τη στρεβλή πλευρά της ζωής αλλά σε κάνει και να συμφιλιωθείς.

Σήμερα, όταν το ξαναδιαβάζεις;

Ακόμα και σήμερα όταν το διαβάζω ανεβαίνει η θερμοκρασία. Επειδή έχει τον τρόπο αυτά που σκεφτόμαστε που αντιλαμβανόμαστε με την «άκρη του ματιού» να τα κάνει λόγο. Είναι κάτι που δε μπορώ να ξεπεράσω.

Εσύ πως ήσουν σαν έφηβος;

Ήμουνα πολύ κλειστός. Ένιωθα πολύ ξένος, πήγαινα σε ένα ιδιωτικό σχολείο όταν άνθιζε ο νεοπλουτισμός και είχα ζοριστεί πολύ. Ήταν η εποχή που κοιταζόμασταν για να δούμε τι φοράμε. Υπήρχαν και άλλες διαφορές, ήταν αυτοί που έμεναν στο κέντρο και οι άλλοι στα προάστια. Ήταν κάπως έτσι χωρισμένο το σχολείο. Με ελάχιστους ανθρώπους μιλούσα και έτσι άρχισα να διαβάζω. Και αυτό το έκανα μοναχικά. Έβρισκα μια διέξοδο που με ανακούφιζε απίστευτα.

Ο Δημήτρης Καραντζάς μιλά για τα "Κύματα" και τη ζόρικη εφηβεία - εικόνα 3

Τι συγγένεια έχεις με τους εφήβους σήμερα;

Δεν ξέρω τι είναι αυτοί οι έφηβοι σήμερα ούτε θα μάθουμε νομίζω. Σε καμία περίπτωση δε θα ήθελα να κάνω μια παράσταση όπου κάποιοι τριαντάρηδες μιμούνται τους εφήβους. Ηλικιακά είμαι κοντά με έναν έφηβο, αλλά είναι μια άλλη γενιά. Υπάρχει χάσμα.

Η εφηβεία είναι μια άγρια περίοδος;

Όταν ζούμε την εφηβεία την περνάμε πολύ πιο άγρια και μοναχικά από αυτό που φαίνεται, από ότι είναι όταν την σκέφτεσαι μετά. Μέσα σε όλο αυτό υπάρχει και μια προσωπική ηρωοποίηση. Νομίζεις ότι μόνο εσύ νιώθεις έτσι, μόνο εσύ καταλαβαίνεις. Αυτό που κάνει η Βιρτζίνια Γουλφ σε αυτό το έργο είναι να φέρνει όλη την ατέλεια μπροστά. Και το χειρίζεται με μαγικό τρόπο. Την έλλειψη ταυτότητας, την σεξουαλική διαφορετικότητα, όλα τα θέματα που ξυπνάνε στην εφηβεία με ορμή και δε σταματούν να μας απασχολούν ποτέ. Από την εφηβεία μέχρι το τέλος της ζωής μας έχουμε την ίδια αγωνία.

Ποιά είναι τα πρόσωπα που συναντάμε στο έργο;

Είναι έξι πρόσωπα, έξι εκφάνσεις ενός όντος που προσπαθεί να κρατηθεί από κάπου. Είναι ο Μπέρναρντ που παρατηρεί την ιστορία. Με κάποιο τρόπο δεν τη ζει. Γιατί το να μπεις στο παιχνίδι είναι πολύ ζόρικο, κάποιες φορές. Είναι κάποιος που δεν έχει καταφέρει να βρει το υλικό του, και τροφοδοτείται από τους έξω. Υπάρχει η Τζίνι που είναι μια φιλάρεσκη κοπέλα. Είναι η πρώτη της οποίας ξυπνάει ησεξουαλικότητα. Και αυτό το μοτίβο ακολουθεί σε όλη της τη ζωή. Ζει αλλάζοντας ερωτικούς συντρόφους. Με συγκινεί, γιατί η Βιρτζίνια Γουλφ με την ακρωτηριασμένη σεξουαλικότητα γράφει αυτό τον χαρακτήρα. Υπάρχει η Ρόντα, που φτιάχνει ένα παράλληλο σύμπαν για να αντιμετωπίσει το υπαρκτό και στο τέλος αυτοκτονεί, ένας χαρακτήρας που μοιάζει πολύ με την ίδια τη Βιρτζίνια Γουλφ. Είναι η Σούζαν που αποστρέφεται την κοινωνικότητα και στηρίζει τη ζωή της με παιδιά και γάμους. Είναι ο Νέβιλ που είναι ερωτευμένος με τον Πάρσιφαλ από τα χρόνια του σχολείου και ζει όλη του τη ζωή με αυτό τον ιδανικό ας πούμε έρωτα, την ουτοπία και ο Λούις που προορίζεται για μεγάλος στοχαστής και ποιητής και τελικά αναλαμβάνει την εταιρεία του πατέρα του και μέχρι το τέλος της ζωής του πράττει για να γίνει αποδεκτός από τους άλλους.

Ο Δημήτρης Καραντζάς μιλά για τα "Κύματα" και τη ζόρικη εφηβεία - εικόνα 4

Ποιοί κρύβονται πίσω από αυτούς τους ήρωες;

Κρύβονται αληθινά πρόσωπα. Πίσω από τον Λούις κρύβεται ο Έλιοτ, πίσω από την Σούζαν, η αδερφή της Βιρτζίνια Γουλφ.

Οι άνθρωποι που γνωρίζονται πολλά χρόνια μπορούν να αποδεχτούν μέχρι τέλους τους φίλους τους; Ή αλλάζουμε και τους αφήνουμε πίσω μας;

Εγώ τους φίλους που έκανα από τότε που έφυγα από το σχολείο, τους θεωρώ και σήμερα οικογένειά μου ακόμα και με τις δυσκολίες του να κάνουμε διαφορετικές επιλογές. Χωρίς αυτούς δε μπορώ να κάνω τίποτα, μαζί τους μπορώ να κάνω τα πάντα.

Τι είναι αυτό που κρατάει τις σχέσεις ζωντανές; Η συναισθηματική σύνδεση ή το να αποδέχεσαι τον άλλο;

Με τους αληθινούς φίλους υπάρχει ένας δεσμός που ακόμα και αν διαφωνήσεις πολύ, αν θυμώσεις, τελικά αποδέχεσαι. Αυτό με παρηγορεί.

Στα Κύματα, τι βλέπουμε στην τελευταία συνάντηση των φίλων;

Στην τελευταία τους συνάντηση, όταν έχει προχωρήσει πολύ η ζωή τους, έχουν χαθεί και ξαναβρεθεί βλέπουμε τον καθένα να προσπαθεί να ακυρώσει και να αποκαθηλώσει τη ζωή του άλλου για να υπάρξει. Και όλο αυτό γίνεται επειδή ο καθένας φέρει το κομμάτι της δικής του αποτυχίας.

Ο Δημήτρης Καραντζάς μιλά για τα "Κύματα" και τη ζόρικη εφηβεία - εικόνα 5

Η μεγαλύτερη ήττα αυτών των ηρώων;

Όπως και η ίδια η Βιρτζίνια Γουλφ, δε μπορούν να συμφιλιωθούν με τη ροή της αποτελεσματικότητας, της αποδοτικότητας και του κοινωνικά σωστού. Και αν κάτι τους ενώνει στην ήττα είναι αυτό.

Και ο θρίαμβός τους;

Η περιέργειά τους. Το «ας εξερευνήσουμε». Είναι το μόνο πράγμα που κάνει τη ζωή να συνεχίζεται και τους κρατά ζωντανούς.

Πληροφορίες:

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

21 Νοεμβρίου 2015 – 22 Απριλίου 2016

Κύματα

Βασισμένο σε αποσπάσματα της μετάφρασης του Άρη Μπερλή.

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς

Βοηθός σκηνοθέτη, συνεργασία στη διασκευή & οργάνωση παραγωγής: Θεοδώρα Καπράλου

Ηχητική δραματουργία: Δημήτρης Καμαρωτός

Σκηνικά: Κλειώ Μπομπότη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Βοηθός ενδυματολόγου: Βασιλική Σουρρή

Βοηθός σκηνογράφου: Στεφανία Ηλέκτρα Πανταβού

Ερμηνεύουν: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Γιώργος Βουρδαμής-Μαυρογένης, Ιωάννα Πιατά, Ελίνα Ρίζου, Μιχάλης Σαράντης, Αινείας Τσαμάτης

Επιμέλεια μαλλιών: Talkin’ Heads

Παραγωγή: Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΕΣΟΥΑΡ ΓΙΑ ΔΟΛΟΦΟΝΟΥΣ 14 Οκτ 2021 | 16:44

Δανάη Μιχαλάκη: Η σέξι εμφάνιση επί σκηνής με μίνι φόρεμα και διάφανα mules

Η εντυπωσιακή και σέξι εμφανιση της Δανάης Μιχαλάκη επί σκηνής στην παράσταση "Σεσουάρ για δολοφόνους".

ΑΠΟ 22 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 14 Οκτ 2021 | 13:24

"Παλέρμο": Μια αστυνομική μαύρη κωμωδία στο Θέατρο Δρόμος

"ΠΑΛΕΡΜΟ": Ποιος Σκότωσε τον Αντρέα Τερζίδη; Μια αστυνομική μαύρη κωμωδία της Παναγιώτας Αβραμοπούλου, σε σκηνοθεσία Εμμανουήλ Μαύρου, στο Θέατρο Δρόμος.

6 & 7 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 14 Οκτ 2021 | 06:49

Το "The Tank Theatre" της Νέας Υόρκης για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Στο Θέατρο Ροές

Το νεοϋρκέζικο "The Tanκ", ένα από τα επιδραστικότερα off-off θέατρα του Μανχάταν, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, για να παρουσιάσει το έργο "When we went electronic".

ΑΠΟ 1 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 14 Οκτ 2021 | 06:13

"Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό", σε σκηνοθεσία Kώστα Γάκη στο Θέατρο Αλφα

Ένα έργο - φόρος τιμής στον αδικοχαμένο στη μάχη με τον κορονοϊό αγωνιστή συγγραφέα Λούις Σεπούλβεδα και σε κάθε αγωνιζόμενο άνθρωπο.

ΑΠΟ 10 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 13 Οκτ 2021 | 13:19

"Πάρτυ Γενεθλίων" του Χάρολντ Πίντερ, με εξαιρετικό καστ στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Το αριστούργημα του Χάρολντ Πίντερ, Πάρτυ Γενεθλίων, έρχεται στην Αίθουσα Θεάτρου του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη.

ΤΙ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΦΕΤΟΣ 13 Οκτ 2021 | 07:19

Το Θέατρο Τέχνης επιστρέφει δυναμικά με ένα σπουδαίο ρεπερτόριο - Ολες οι παραστάσεις της σεζόν 2021-2022

Δείτε αναλυτικά όλες τις παραστάσεις που θα φιλοξενήσει το Θέατρο Τέχνης την καλλιτεχνική περίοδο 2021 - 2022.

ΤΟ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΠΟΥ ΣΟΚΑΡΕ 12 Οκτ 2021 | 20:06

Γλυκά Νερά: Πώς αντέδρασε ο Αναγνωστόπουλος ακούγοντας την κλήση του στην ΕΛΑΣ, μετά τη δολοφονία της Καρολάιν

Ο Αναγνωστόπουλος μίλησε στον δικηγόρο του για το ντοκουμέντο στο οποίο ακούγεται να καλεί σε βοήθεια αφότου δολοφόνησε τη σύζυγό του στα Γλυκά Νερά.

H KOINH ΕΞΟΔΟΣ 12 Οκτ 2021 | 10:52

Μια μοντέρνα οικογένεια: Ο Κωνσταντίνος Καζάκος με την πρώην, τη νυν και την πανέμορφη κόρη του

Ο Κωνσταντίνος Καζάκος, η πρώην σύζυγός του Τάνια Τρύπη, η 20χρονη κόρη του Τζένη Καζάκου και η 23χρονη σύντροφός του σε κοινή έξοδο.

ΑΠΟ 16 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 12 Οκτ 2021 | 09:35

"Πόσο κοστίζει να ζεις;" σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου στο θέατρο ΠΟΡΤΑ

Το βραβευμένο με Πούλιτζερ "Πόσο κοστίζει να ζεις;" της Μαρτίνα Μάγιοκ, κάνει πρεμιέρα στις 16 Οκτωβρίου στο θέατρο ΠΟΡΤΑ, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.

11 Οκτ 2021 | 13:31

"Συμφορά από το πολύ μυαλό", σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων

Με "Συμφορά από το πολύ μυαλό" σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού περνά στη νέα του εποχή το ιστορικό Θέατρο Οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής από τον πολιτιστικό οργανισμό "Λυκόφως".

ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΕΝΟΥΣ 08 Οκτ 2021 | 11:33

Πληρότητα 100% σε εστίαση, κινηματογράφους και θέατρα από το Σάββατο - Μέσα στην ημέρα η ΚΥΑ

Από το Σάββατο ξεκινάει η επιστροφή στην κανονικότητα για τους πολίτες που έχουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης.

ΑΠΟ 10 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 07 Οκτ 2021 | 13:21

"Good People": Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο του David Lindsay-Abaire στο θέατρο Αποθήκη

Στο θέατρο Αποθήκη, από τις 20 Οκτωβρίου. Είναι η πρώτη σκηνοθεσία που υπογράφει η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους.

ΑΠΟ 18 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 06 Οκτ 2021 | 13:26

"Οι Ναυαγοί": Το πρώτο θεατρικό έργο της Ηρώς Μπέζου στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης

Το πρώτο θεατρικό έργο της Ηρώς Μπέζου "Οι Ναυαγοί" ανεβαίνει στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, από τις 18 Οκτωβρίου, σε σκηνοθεσία της ίδιας και του Γιάννη Παπαδόπουλου.