Follow us

Ο Αντώνης Καραμπατζός εξηγεί στο TheTOC τι αλλάζει με τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών: "Σημαντικό ότι σπάνε τα ταμπού"

Ο καθηγητής του αστικού δικαίου στη Νομική Σχολή του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών μιλάει για το θέμα των ημερών: Τις ομόφυλες οικογένειες

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: ΔΗΜΗΤΡΗς ΤΑΚΗς
Αντώνης Καραμπατζός

Ο Αντώνης Καραμπατζός είναι καθηγητής του αστικού δικαίου στη Νομική Σχολή του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, διδάκτορας του αστικού δικαίου στο πανεπιστήμιο Tübingen της Γερμανίας και με μεταδιδακτορική ειδίκευση στο αγγλοσαξονικό δίκαιο των συμβάσεων στο UCL του Λονδίνου.

Έχει αρθρογραφήσει πολλές φορές για θέματα δικαιωμάτων αλλά και για την πορεία της φιλελεύθερης δημοκρατίας. "Η δύναμη της πολιτικής είναι ωραία όταν αλλάζει τις ζωές των ανθρώπων προς το καλύτερο”, είχε γράψει σε ένα πρόσφατο άρθρο του και για αυτή την δύναμη που σε λίγες μέρες αναμένεται να αλλάξει προς το καλύτερο τις ζωές των ομόφυλων ζευγαριών του ζήτησα να μιλήσουμε σήμερα.

Διαβάστε Επίσης

Θέλω να ξεκινήσουμε από την περίφημη συζήτηση για το αν μπορεί ή αν πρέπει τα δικαιώματα να μπαίνουν στη λογική μειοψηφιών και πλειοψηφιών και στη ζυγαριά των δημοσκοπήσεων.

Προφανώς σε νομικό και συνταγματικό επίπεδο δεν μπορούν τα δικαιώματα να μπαίνουν ούτε στο ζύγι πλειοψηφίας- μειοψηφίας, ούτε στο ζύγι βεβαίως των δημοσκοπήσεων. Από εκεί και πέρα, προφανώς οι δημοσκοπήσεις λαμβάνονται υπόψη σε πολιτικό επίπεδο προκειμένου να προχωρήσει μια κυβερνητική πρωτοβουλία ή όχι. Αλλά σε επίπεδο προστασίας ανθρωπίνων δικαιωμάτων κάτι τέτοιο είναι αδιάφορο.

Συζήτηση γίνεται επίσης και για τις ηθικές σταθμίσεις που πρέπει να έχει ένας νόμος. Και το ερώτημα τελικά είναι τι είναι ηθική σε ένα νόμο και αν μπορεί μια μειοψηφία ή μια πλειοψηφία να ορίζει το ηθικό ή το ανήθικο στη ζωή των ανθρώπων.

Κατά τη γνώμη μου, αλλά και κατά τη γνώμη των σοβαρότερων και πιο έγκριτων φιλοσόφων του δικαίου διεθνώς, δεν μπορεί μια κοινωνική πλειοψηφία να επιβάλει πρότυπα ζωής ως προς τις βασικές βιοτικές επιλογές σε μειοψηφίες ή σε ομάδες ανθρώπων. Δεν μπορεί δηλαδή να υποτάσσονται ως προς τις βασικές τους βιοτικές επιλογές πρόσωπα και κοινωνικές ομάδες στις επιταγές της πλειοψηφίας. Αυτό δεν γίνεται. Αυτό είναι αντίθετο στην αξία του ανθρώπου.

Αυτό θεωρείς ότι το έχουμε κατανοήσει ως κοινωνία, ως πολιτεία, ως χώρα;

Νομίζω ότι σε κάποια ζητήματα το έχουμε κατανοήσει. Να μην είμαστε απαισιόδοξοι. Όμως, νομίζω ότι τώρα αυτό το νομοσχέδιο καθιστά ακόμη πιο συνειδητή αυτή τη βασική επιταγή. Να δίνουμε σημασία στα δικαιώματα και των μειοψηφιών και να εξασφαλίζουμε την ευτυχία όχι μόνο στους περισσότερους αλλά και στους λιγότερους.

Μια και μιλάς για δικαιώματα μειοψηφιών και πλειοψηφιών, άκουσα κάποιους από τους βουλευτές που διαφωνούν με το νομοσχέδιο να λένε ότι δεν πρόκειται για δικαιώματα αλλά για επιθυμίες. Σωστό ή λάθος;

Νομίζω ότι δεν ισχύει αυτό που λένε και δεν ισχύει για τον απλούστατο λόγο ότι αυτή τη στιγμή, μιλώντας πιο συγκεκριμένα, έχουμε έναν θεσμό, τον θεσμό του γάμου. Στον θεσμό του γάμου επιτρέπουμε την πρόσβαση σε συγκεκριμένα πρόσωπα λόγω διαφοράς φύλου, αλλά δεν επιτρέπουμε σε άλλα πρόσωπα λόγω ταυτότητας φύλου. Εδώ είναι πράγματι ένα δικαίωμα. Δεν είναι μια απλή επιθυμία. Ο θεσμός είναι εκεί και είναι σαν να λέμε ότι υπάρχουν πολίτες Α κατηγορίας, που δικαιούνται να έχουν πρόσβαση στον θεσμό, και πολίτες Β κατηγορίας, που δεν δικαιούνται. Αυτό σε επίπεδο συζήτησης επί δικαιωμάτων και επί της αρχής ισότητας δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό σε μια σύγχρονη φιλελεύθερη δυτική δημοκρατία. Οι επιθυμίες είναι ένα άλλο πράγμα.

Αντώνης Καραμπατζός

Μήπως αυτός ο διαχωρισμός σε πολίτες δύο κατηγοριών, σε ένα κομμάτι ανθρώπων είναι μια επιθυμία και μια πραγματικότητα που συντηρείται και από διάφορες απόψεις γύρω από το θέμα. Η εισήγηση στην ιερά σύνοδο ανέφερε ότι κακώς η ομοφυλοφιλία βγήκε από τις ψυχιατρικές ασθένειες, ότι είναι αμαρτία και άλλα τέτοια. Αυτό αυτομάτως δεν οδηγεί αυτή την κοινωνική ομάδα στο να θεωρείται από κάποιους πολίτες δεύτερης κατηγορίας;

Η Εκκλησία έχει τη δική της θέση. Η πολιτεία όμως και η συντεταγμένη πολιτεία έχει τον δικό της ρόλο. Έχει τον ρόλο να προασπίσει τις συνταγματικές επιταγές και αξιολογήσεις και να επιβάλλει τα δέοντα. Νομίζω ότι σιγά σιγά και οι αντιλήψεις στον χώρο της Εκκλησίας θα αρχίσουν κάποια στιγμή να αλλάζουν. Σας αναφέρω, επί παραδείγματι, την πρόσφατη δήλωση που απηύθυνε το Βατικανό προς όλους τους καθολικούς επισκόπους ανά τον πλανήτη. Είναι η λεγόμενη "ικετευτική εμπιστοσύνη" (fiducia supplicans), που τους δίνει το ελεύθερο, σε όλους τους επισκόπους, αν θέλουν να ευλογήσουν, όχι να ιερολογήσουν , το γάμο μεταξύ ομοφύλων. Βλέπετε ότι σιγά σιγά οι εκκλησίες κινούνται προς την έννοια της συμπεριληπτικότητας και νομίζω ότι αυτό είναι το μέλλον των Εκκλησιών, ακόμη και της Ορθόδοξης, της δικής μας Εκκλησίας.

Ωστόσο, δεν είναι άγριο ένας σημαντικός άνθρωπος της εκκλησίας ο οποίος έχει τελειώσει και το Χάρβαρντ εν έτειη 2024, να λέει ότι κακώς η ομοφυλοφιλία βγήκε από τις ψυχικές ασθένειες και να ορίζει ως πρότυπα χώρες όπως η Ρωσία, η Ουγγαρία και η Αφρική;

Νομίζω ότι αυτή είναι μία παρωχημένη αντίληψη, η οποία δεν μπορεί να εκφράζει τον δυτικό φιλελεύθερο κόσμο και είναι απολύτως καταδικαστέα κατά τη γνώμη μου.

Την αναφορά του Αρχιεπισκόπου ότι τα παιδιά δεν θα τα βαφτίζει τώρα η Εκκλησία, αλλά θα αποφασίσουν τα ίδια όταν μεγαλώσουν, αν θέλουν να βαφτιστούν πως το κρίνετε;

Η Εκκλησία μπορεί να αποφασίζει τα πάντα για τα του οίκου της . Μπορεί μεθαύριο να αποφασίσει ακόμη και να αποδεχθεί τον γάμο των ομοφύλων. Δεν μπορεί να της το επιβάλει κανείς. Όσοι αποδέχονται τους κανόνες της Εκκλησίας θα ακολουθήσουν τους κανόνες της Εκκλησίας. Από εκεί και πέρα, το τι θεολογικής φύσεως ζητήματα θέτει αυτή η δήλωση του Αρχιεπισκόπου είναι ένα άλλο θέμα, κατά πόσον αυτή μπορεί να ισχύει ακόμη και για παιδιά ετερόφυλων, αν δηλαδή θα επιλέγουν τα ίδια μετά την ενηλικίωσή τους να βαπτιστούν. Νομίζω ότι όλα αυτά τα ζητήματα και ιδιαίτερα η καθιέρωση αυτή τη στιγμή του γάμου των ομόφυλων θα επιταχύνουνει εξελίξεις και κοινωνικές διεργασίες, αλλά και εκκλησιαστικές διεργασίες. Δηλαδή, είναι πιθανόν και η Εκκλησία να ξανασκεφτεί και πολλά πράγματακάποια ζητήματα που αφορούν τα μυστήριά της, αλλά αυτά είναι ζητήματα τα οποία θα τα αποφασίσει η Εκκλησία.

Πέρα από τα προφανή δικαιώματα που θα δοθούν σε αυτή την κοινωνική κατηγορία ανθρώπων, ποιο είναι το πιο θετικό που φέρνει σε επίπεδο κοινωνικής πραγματικότητας και κοινωνικής σκέψης αυτός ο νόμος;

Είναι πολύ εύστοχο το ερώτημα. Αυτό που φέρνει πρώτα από όλα είναι η κοινωνική ορατότητα. Πολλά από τα προβλήματα ή τις de facto καταστάσεις που έχουν δημιουργηθεί γύρω από τα ομόφυλα ζευγάρια και τους ομοφυλόφιλους συνανθρώπους μας περνούσαν κάτω από το ραντάρ της αντίληψής μας και τώρα έρχονται στον ορίζοντα της αντίληψής μας. Κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για την ορατότητα αλλά και την επίλυση πολλών επιμέρους προβλημάτων που αντιμετωπίζουν αρκετοί συνάνθρωποί μας στην καθημερινή τους ζωή.

Υυπάρχουν de facto ζητήματα, πραγματικά ζητήματα, πραγματικά προβλήματα. Που έρχονται πλέον μπροστά μας. Για παράδειγμα, ήδη υφίστανται στη χώρα μας de facto ομόφυλες οικογένειες: ένα παιδί που μπορεί να έχει αποκτηθεί είτε από προηγούμενη ετερόφυλη σχέση είτε με υποβοηθούμενη αναπαραγωγή άγαμης γυναίκας ή με μονογονεϊκή υιοθεσία συμβιώνει με τον ομόφυλο σύντροφο του γονέα του, κ.ά. Όλα αυτά είναι πραγματικά προβλήματα και ο νομοθέτης και η πολιτεία δεν μπορούν να στέκονται απαθείς απέναντι σε αυτή την πραγματικότητα. Πρέπει να την ρυθμίσουν πρωτίστως για το καλό και το συμφέρον των παιδιών.

Διαβάστε Επίσης

Πέρα από τον προοδευτικό νομοθέτη πρέπει να έχουμε και την προοδευτική δικαστική εξουσία, δηλαδή τις προοδευτικές αποφάσεις των δικαστηρίων επί ενός νόμου. Διότι υπάρχουν και προοδευτικές αποφάσεις και στενόκαρδες. Τι γίνεται εκεί και τι πρέπει να γίνει;

Δεν αρκεί από μόνο του ένα προοδευτικό νομοθέτημα, αλλά χρειάζεται και μια προοδευτική εφαρμογή του από τους εφαρμοστές του δικαίου, όπως είναι ο ο δικαστής προεχόντως. Επί παραδείγματι, με τη μεγάλη μεταρρύθμιση του οικογενειακού δικαίου το 1983, καθιερώθηκε, μεταξύ άλλων, η περίφημη αξίωση συμμετοχής στα αποκτήματα σε περίπτωση λύσης ενός γάμου: Με την αξίωση αυτή ο νομοθέτης επεδίωκε μία δίκαιη κατανομή των περιουσιακών στοιχείων που αποκτήθηκαν μέσα στον γάμο, αναγνωρίζοντας σ’ έναν σύζυγο αξίωση συμμετοχής σ’ αυτά λόγω της συμβολής του στην επαύξηση της περιουσίας του άλλου.

Η ρύθμιση αυτή θεσπίστηκε κυρίως προς προστασία της οικονομικά ασθενέστερης γυναίκας-συζύγου, η οποία είχε κάνει μια σοβαρή επένδυση στον γάμο, συναισθηματική και σε ενέργεια-χρόνο και ξαφνικά έμενε ξεκρέμαστη και γι’ αυτό έπρεπε να της δοθεί μια χρηματική αξίωση.

Η νομολογία εφάρμοσε αυτή τη ρύθμιση με ιδιαίτερα προοδευτικό πνεύμα και έκρινε στη διαδρομή των ετών ότι μια συμβολή στα του οίκου θα μπορούσε να είναι και η ανατροφή των παιδιών. Μπορούσε να είναι, επίσης, η ηθική, η ψυχολογική υποστήριξη στον άλλο σύζυγο. Αυτό το έκανε με προοδευτικό πνεύμα, έτσι ώστε να προστατεύσει όλη αυτή την επένδυση που είχε γίνει στον γάμο.

Αντώνης Καραμπατζός

Αντιστοίχως, πιστεύω και τώρα, σε σχέση με τις νέες ρυθμίσεις, ότι θα χρειαστεί να τις δει ο δικαστής στην πραγματική τους διάσταση, αλλά και με παρόμοιο προοδευτικό πνεύμα. Έχουμε, για δυστυχώς, κάποιες ατυχείς δικαστικές κρίσεις ακόμη και με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο. Για παράδειγμα το 2008 απόφαση του πρωτοδικείου Αθηνών έδωσε αρχικά σε άγαμο άνδρα, που αδυνατούσε να τεκνοποιήσει με φυσικό τρόπο για ιατρικούς λόγους, άδεια να προχωρήσει στη χρήση παρένθετης κύησης. Και ορθά κατ’ εμέ. Η πρωτοποριακή αυτή απόφαση εφάρμοσε τις αρχές της ισότιμης μεταχείρισης μεταξύ άγαμων γυναικών και άγαμων ανδρών. Δυστυχώς όμως, κατόπιν έφεσης του εισαγγελέα πρωτοδικών, η εν λόγω απόφαση εξαφανίστηκε στο εφετείο, ενώ στο μεταξύ είχαν γεννηθεί δίδυμα… Δεν μπορεί να μη βλέπει κανείς και τις συνέπειες στην πράξη. Πρέπει να βλέπει με αυξημένη ευαισθησία αυτά τα ζητήματα.

Κάποιοι βουλευτές που αντιδρούν λένε ότι αυτά θα μπορούσαν να ρυθμιστούν με αλλαγές στο σύμφωνο συμβίωσης που είναι η αλήθεια και που το ψέμα για έναν καθηγητή νομικής;

Κατ' αρχάς να διευκρινίσουμε, γιατί είναι κρίσιμο αυτό, ότι η υιοθεσία στο σύμφωνο συμβίωσης δεν προβλέπεται ούτε για τα ετερόφυλα ζευγάρια.

Γιατί;

Ο βασικός νομικός λόγος είναι επειδή το σύμφωνο συμβίωσης λύνεται πιο εύκολα και δεν θα θέλαμε σ’ αυτές τις έννομες σχέσεις που εμφανίζουν ενδεχομένως από τη δομή τους μια αστάθεια, παρά το γεγονός ότι δεν έχουμε σχετικά εμπειρικά στοιχεία, να δημιουργήσουμε τέτοιου είδους γονεϊκούς δεσμούς. Βέβαια, απ’ ό,τι φαίνεται από τις συζητήσεις που είχαν διεξαχθεί για την επέκταση του συμφώνου συμβίωσης το 2015 και στα ομόφυλα ζευγάρια, ένας ουσιαστικός λόγος ήταν ότι δεν επιθυμούσαν να επεκταθεί το δικαίωμα υιοθεσίας και στα ομόφυλα ζευγάρια, έστω και δια του συμφώνου συμβίωσης - όπως θα είχαμε υποχρέωση να κάνουμε, αν το καθιερώνουμε αρχικά μόνο για τα ετερόφυλα ζευγάρια.

Άρα η αρχική νομοθέτηση του συμφώνου συμβίωσης αφαίρεσε την υιοθεσία υπό τον φόβο ότι θα μπορούσε κάποια στιγμή να επεκταθεί και στα ομόφυλα ζευγάρια το σύμφωνο.

Έτσι φαίνεται. Να υπενθυμίσουμε εδώ ότι το σύμφωνο συμβίωσης εισάγεται το 2008 με τον περίφημο νόμο Χατζηγάκη και μετά επεκτείνεται το 2015 και στα ομόφυλα ζευγάρια επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, όχι με τις ψήφους των ΑΝΕΛ, αλλά άλλων κομμάτων και βουλευτών της αντιπολίτευσης.

Επειδή μιλάμε για θέματα προοδευτικότητας, ήταν προοδευτικό το αρχικό σύμφωνο συμβίωσης το 2008;

Ήταν μια προοδευτική νομοθεσία αλλά κακώς απέκλειε την πρόσβαση σ’ αυτό και στα ομόφυλα ζευγάρια. Γι’ αυτό και καταδικάστηκε η χώρα μας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Ήταν σωστό στη δομή του, τότε, το σύμφωνο συμβίωσης. Είχε, αν θέλεις, έναν φιλελεύθερο χαρακτήρα του, δηλαδή η ιδιωτική αυτονομία είχε μεγαλύτερα περιθώρια να αναπτυχθεί. Είχαν μεγαλύτερη ελευθερία τα μέρη, να αποκλίνουν από το νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει για τον γάμο. Το 2015 ορθώς το σύμφωνο συμβίωσης επεκτάθηκε στα ομόφυλα ζευγάρια, αλλά κακώς προσέγγισε το αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο του γάμου, κάτι το οποίο δεν θα έπρεπε να είχε γίνει κατά τη γνώμη μου. Αλλά και πάλι, ακόμη και τώρα που μιλάμε, σύμφωνο συμβίωσης και γάμος διατηρούν κάποιες ουσιώδεις διαφορές σε διάφορα επίπεδα και ιδίως σε επίπεδο δυνατότητας διαμόρφωσης των περιουσιακών σχέσεων (λ.χ. δυνατότητα των συμβίων να παραιτηθούν από το δικαίωμα της νόμιμης μοίρας σε περίπτωση θανάτου ενός εκ των δύο).

Αντώνης Καραμπατζός

Κατά συνέπεια δεν θα μπορούσε να υπάρξει διόρθωση του συμφώνου συμβίωσης;

Ορθώς και για λόγους αρχής επιλέγεται o γάμος, γιατί δεν μπορούμε να δώσουμε ένα μη ισότιμο υποκατάστατο στα ομόφυλα ζευγάρια. Δεν μπορούμε και πάλι να τους θεωρούμε πολίτες δεύτερης κατηγορίας και να λέμε ότι για τα ετερόφυλα ζευγάρια έχουμε τον γάμο και εσείς θα πάρετε κάποιο άλλο υποκατάστατο, που δεν είναι ισότιμο. Το έχει διατυπώσει πολύ γλαφυρά ωραία ένας μεγάλος οξφορδιανός φιλόσοφος του δικαίου, ο Ρόναλντ Ντουόρκιν, ότι όπως δεν μπορούμε να βρούμε ένα υποκατάστατο για την ποίηση ή τον έρωτα, έτσι δεν μπορούμε να βρούμε ούτε για τον θεσμό του γάμου. Άλλωστε, η ίδια η εκ της παραδόσεως επιχειρηματολογία υπέρ του αποκλεισμού των ομόφυλων ζευγαριών από τον γάμο φανερώνει ότι το σύμφωνο συμβίωσης (ή κάποια άλλη αντίστοιχη μορφή εννόμως αναγνωριζόμενης συμβίωσης) δεν συνιστά ισότιμο υποκατάστατο. Ο γάμος, πέρα από αστική σύμβαση, είναι ένας ιερός δεσμός ζωής με μακρά παράδοση και μεγάλη κοινωνική σημασία.

Ένας άλλος μύθος που υπάρχει και θα ήθελα να τον ξεδιαλύνουμε είναι τι μας επιβάλλεται γύρω από το ευρωπαϊκό δίκαιο για τα θέματα αυτά; Τι ορίζει το ευρωπαϊκό δίκαιο ή τι δεν μας επιβάλλεται από το ευρωπαϊκό δίκαιο γύρω από το θέμα της ισότητας στο γάμο;

Να το διευκρινίσουμε. Ορθώς λένε όσοι αντιτίθενται στην καθιέρωση του γάμου και για τα ομόφυλα ζευγάρια, ότι πράγματι δεν μας επιβάλλεται κάτι τέτοιο από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και τη νομολογία του Δικαστηρίου του Στρασβούργου. Ούτε υπάρχει δικαίωμα νομικής αναβάθμισης από το σύμφωνο συμβίωσης στον γάμο. Εν ολίγοις, κατά τη νομολογία του Δικαστηρίου του Στρασβούργου, ο Έλληνας νομοθέτης δύναται αλλά δεν υποχρεούται να αναγνωρίσει γάμο ομοφύλων. Ωστόσο, δεν κρίνονται όλα σε επίπεδο νομολογίας Στρασβούργου. Κρίνονται και σε επίπεδο συνταγματικής τάξης και βασικών δικαιοηθικών αρχών. Αυτές ακολουθούμε και καλά κάνουμε. Ακολουθούμε δε την καλύτερη πρακτική του δυτικού κόσμου και των χωρών των φιλελεύθερων δημοκρατιών. Είδατε πώς τέμνει αυτή η ωραία εγκάρσια τομή, που έχει αναδείξει και ο σύμβουλος του πρωθυπουργού, ο κ. Πατέλης, τις φιλελεύθερες δημοκρατίες και τα αυταρχικά καθεστώτα ή τα καθεστώτα που φλερτάρουν επικίνδυνα με τον αυταρχισμό. Είναι απολύτως χαρακτηριστικό αυτό για το πού πρέπει να ανήκει η χώρα μας.

Υπάρχουν κομμάτια του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού που αν εμείς δεν καθιερώναμε τον γάμο, θα μας ανάγκαζαν να δεχθούμε τις "συνέπειες” ενός γάμου που ένα ζευγάρι Ελλήνων έχει κάνει στο εξωτερικό.

Προοδευτικά θα μπορούσε να υπάρξει αυτό το ενδεχόμενο και θα μπορούσε να τεθεί κυρίως σε επίπεδο αναγνώρισης της γονεϊκής σχέσης. Και πρέπει να γνωρίζουμε πως για τη γονεϊκή σχέση και τη γονεϊκότητα δεν ενδιαφέρεται μόνον το Δικαστήριο του Στρασβούργου, αλλά και το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο έχει εκδώσει σχετικές αποφάσεις που επιβάλλουν την αναγνώριση γονεϊκών σχέσεων που έχουν δημιουργηθεί στο εξωτερικό. Πρόσφατα, μάλιστα τον Δεκέμβριο του 2023, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε σχέδιο νομοθεσίας για τη διασφάλιση της αναγνώρισης της ιδιότητας του γονέα σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, ανεξαρτήτως του ειδικότερου κράτους μέλους στο οποίο αυτή θεμελιώθηκε. Επίσης, προς την ίδια κατεύθυνση, υπερψήφισε τη θέσπιση ευρωπαϊκού πιστοποιητικού γονικής ιδιότητας.

Ένα άλλο θέμα για το οποίο επίσης έχει γίνει μεγάλη συζήτηση και το λένε κυρίως οι πολέμιοι του νόμου, είναι το εξής. Γιατί χρειάζεται να γίνεται τόση φασαρία για μια μειονότητα ανθρώπων; Σε άκουσα να αναφέρεσαι πρόσφατα σε εκδήλωση του κύκλου ιδεών στον Γεώργιο Κουμάντο ο οποίος από το 2005 μιλούσε για την καθιέρωση του γάμου και τα ομόφυλα ζευγάρια. Θύμισες την φράση του ότι η έγνοια στις μειονότητες δείχνει και τη δημοκρατικότητα και τον πολιτισμό μιας κοινωνίας.

Η έγνοια μας για τις μειονότητες είναι κρίσιμο γνώρισμα της ηθικής μας συγκρότησης και μιας γνήσιας φιλελεύθερης δημοκρατίας. Αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Δεν έχει σημασία πόσοι είναι οι άνθρωποι αυτοί. Δεν μπορούμε να τους αφήσουμε στο περιθώριο. Δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό, δεν επιτρέπεται από τον νομικό μας πολιτισμό και από την ηθική στάση που έχουμε απέναντι σε πρόσωπα και πράγματα. Αντίστοιχες συζητήσεις έχουν γίνει και για άλλες περιπτώσεις αποκλεισμένων συνανθρώπων μας λ.χ. στις ΗΠΑ με τους περίφημους διαχωρισμούς μεταξύ λευκών και μαύρων και τις μεγάλες αποφάσεις που εκδόθηκαν από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ, όπως η Brown το 1954.

Έτσι ήρθησαν αυτές οι διακρίσεις. Είναι πολύ επικίνδυνη και ολισθηρή η πλαγιά των διαχωρισμών αυτών ανάμεσα σε δικαιώματα πλειοψηφίας και δικαιώματα μειοψηφιών. Έχουμε υποχρέωση από τον νομικό μας πολιτισμό και την παράδοση της φιλελεύθερης δημοκρατίας να αναγνωρίσουμε όρους ισότιμης διαβίωσης. Θα κερδίσουμε ως κοινωνία με την ισοτιμία και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μόνο να κερδίσουμε έχουμε.

Αντώνης Καραμπατζός

Αυτή η απάντηση μου θύμισε και την φράση του πρωθυπουργού ότι με το νομοσχέδιο οι περισσότεροι δεν θα υποστούν τίποτα στην καθημερινότητά τους και στα δικαιώματά τους, οι λιγότεροι που δεν έχουν τα δικαιώματα αυτά θα τα αποκτήσουν. Γιατί λοιπόν από ένα κομμάτι της κοινωνίας αντιδρά με οξύτητα στο νομοσχέδιο; Μήπως τελικά είναι και θέμα ομοφοβίας;

Φυσικά και υπάρχουν ομοφοβικές τάσεις και αντιλήψεις στην ελληνική κοινωνία. Αλλά το σημαντικό είναι ότι με τέτοιου είδους νομοθετήματα σπάνε τα ταμπού. Και η νομοθετική παρέμβαση έχει μια αυξημένη παιδαγωγική λειτουργία, την οποία δεν πρέπει να υποτιμάμε σε καμία περίπτωση. Και το 1982, όταν καθιερώθηκε ο πολιτικός γάμος, έλεγαν γιατί τον θέλετε και ότι υπονομεύει τα θεμέλια του θρησκευτικού γάμου. Σιγά- σιγά όμως χωνεύτηκε στην κοινωνία ο νέος θεσμός και οι σφοδρές αντιδράσεις που είχαν εκδηλωθεί αρχικά τότε για την καθιέρωση του πολιτικού γάμου ή την αποποινικοποίηση της μοιχείας, ξεχάστηκαν με τον χρόνο. Κανείς δεν θέλει πλέον να γυρίσει πίσω. Όλες αυτές οι μεταρρυθμίσεις έχουν το βασικό χαρακτηριστικό ότι αργά ή γρήγορα γίνονται αποδεκτές, και όχι απλά αποδεκτές αλλά αγκαλιάζονται από το σύνολο σχεδόν της κοινωνίας.

Να σου πω μόνο κάποια πρόσφατα στατιστικά στοιχεία. Το 2022 είχαμε 22.000 περίπου πολιτικούς γάμους, κατά τι λιγότερους θρησκευτικούς γάμους (γύρω στους 21.400), 13.000 και πλέον σύμφωνα συμβίωσης, εκ των οποίων περίπου 500 συνήφθησαν μεταξύ ομόφυλωνζευγαριών. Με τον χρόνο εξισορροπούνται τα πράγματα σε κοινωνικό επίπεδο. Αρκεί να εξηγηθούν και να συζητηθούν ορισμένα ζητήματα, κυρίως και με τους ανθρώπους που έχουν ανησυχίες και επιφυλάξεις. Μια κοινωνία πρέπει να πορευθεί μαζί. Δεν πρέπει να αφήσουμε εκτός διαλόγου τους ανθρώπους που έχουν κάποιες διαφωνίες, οι οποίες μπορεί να μοιάζουν παράλογες, ανορθολογικές σε εμάς. Πρέπει να εξηγήσουμε. Και ένας από τους λόγους που πολλοί από εμάς συμμετέχουμε στον δημόσιο διάλογο είναι ακριβώς για να εξηγήσουμε. Είναι πολύ σημαντικό να διευκρινιστούν κάποιες ειδικότερες νομικές πτυχές στην κοινωνία και έτσι να αρθούν οι αμφιβολίες και, αν θέλεις, να διασκεδαστούν και οι ανησυχίες, οι εντυπώσεις που έχουν δημιουργηθεί από τα κοινωνικά δίκτυα ή από άλλες πηγές πληροφόρησης.

Ένα σημαντικό ερώτημα όταν έρχονται τέτοια νομοσχέδια είναι σε ποιο βαθμό μια πολιτική ηγεσία, μια κυβέρνηση ή ένας νομοθέτης έχει υποχρέωση να οδηγεί την κοινωνία ή να οδηγείται από την κοινωνία ή μια φράση που δεν μου αρέσει να περιμένει την κοινωνία να ωριμάσει. Τι από τα τρία πρέπει να συμβαίνει;

Σε τέτοια φιλελεύθερα προτάγματα πιστεύω ότι η πολιτική ηγεσία πρέπει να ηγείται. Δεν γίνεται διαφορετικά. Δεν μπορεί να πορεύεται με αποκλειστικό γνώμονα ούτε τις δημοσκοπήσεις, ούτε τις λαϊκές αντιδράσεις. Θυμάστε και με τις ταυτότητες τι αντίδραση υπήρξε, αλλά και αυτή ξεπεράστηκε. Ιδίως σε ζητήματα προστασίας ανθρωπίνων δικαιωμάτων η πολιτική ηγεσία ηγείται, αλλά και εξηγεί. Σε μία δημοκρατία είναι κρίσιμο να διαβουλευόμαστε. Αν τώρα ψηφιστεί το νομοσχέδιο με μια σχετικά ευρεία κοινοβουλευτική πλειοψηφία, θα υπάρχει και μία ισχυρή λαϊκή νομιμοποίηση μέσα από την εθνική αντιπροσωπεία.

Ένα άλλο θέμα που έχει συζητηθεί πολύ είναι το θέμα της παρένθετης κύησης. Όσοι αντιδρούν βάζουν ως πρώτο επιχείρημα την εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος. Το ερώτημά μου είναι αν όντως είναι αυτός ο πραγματικός λόγος και αν τελικά θα πρέπει να ανοίξει με αφορμή αυτό μια ευρύτερη συζήτηση για την εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος.

Πολύ ωραία εντοπίζεις το ζήτημα στην όλη δημόσια συζήτηση που διεξάγεται. Να τονίσουμε κάτι εδώ: Η παρένθετη μητρότητα ή, προτιμότερα, η παρένθετη κύηση ισχύει στη χώρα μας με νόμο από το 2002. Ήταν ένα εξαιρετικά πρωτοποριακό νομοθέτημα, που με μεταγενέστερες τροποποιήσεις έχει καταστεί ακόμη πιο τολμηρό με βάση και τα διεθνή δεδομένα.
Όσοι έχουν αντίθεση και λένε ότι η γυναίκα δεν μπορεί να μετατρέπεται σε "μηχανή τεκνοποίησης", στην πραγματικότητα εκφράζουν μια αντίθεση επί της αρχής ως προς τον θεσμό της παρένθετης κύησης. Να το συζητήσουμε αυτό. Εγώ μπορεί να μη συμφωνώ με αυτή την αντίθεση επί της αρχής, αλλά αναγνωρίζω, και πρέπει να τα λέμε όλα και να τα ξέρει ο κόσμος όλα, ότι η συζήτηση που διεξάγεται διεθνώς είναι εξαιρετικά έντονη. Είναι ένα εριζόμενο διεθνώς ζήτημα. Και η αντίθεση δεν εκφράζεται μόνον από συντηρητικούς κύκλους. Εκφράζεται και από μαχητικά φεμινιστικά κινήματα διεθνώς. Να τις συζητήσουμε αυτές τις αντιθέσεις, αλλά δεν είναι θέμα της παρούσης. Δεν τίθεται με το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση ζήτημα επέκτασης της παρένθετης κύησης και στα ομόφυλα ζευγάρια.

Ένα άλλο θέμα που έχει συζητηθεί πολύ είναι το θέμα της παρένθετης κύησης. Όσοι αντιδρούν βάζουν ως πρώτο επιχείρημα την εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος. Το ερώτημά μου είναι αν όντως είναι αυτός ο πραγματικός λόγος και αν τελικά θα πρέπει να ανοίξει με αφορμή αυτό μια ευρύτερη συζήτηση για την εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος.

Πολύ ωραία εντοπίζεις το ζήτημα στην όλη δημόσια συζήτηση που διεξάγεται. Να τονίσουμε κάτι εδώ: Η παρένθετη μητρότητα ή, προτιμότερα, η παρένθετη κύηση ισχύει στη χώρα μας με νόμο από το 2002. Ήταν ένα εξαιρετικά πρωτοποριακό νομοθέτημα που με μεταγενέστερες τροποποιήσεις έχει καταστεί ακόμη πιο τολμηρό με βάση και τα διεθνή δεδομένα.
Όσοι έχουν αντίθεση και λένε ότι η γυναίκα δεν μπορεί να μετατρέπεται σε "μηχανή τεκνοποίησης", στην πραγματικότητα εκφράζουν μια αντίθεση επί της αρχής ως προς τον θεσμό της παρένθετης κύησης. Να το συζητήσουμε αυτό. Εγώ δεν μπορεί να μη συμφωνώ με αυτή την αντίθεση επί της αρχής, αλλά αναγνωρίζω, και πρέπει να τα λέμε όλα και να τα ξέρει ο κόσμος όλα, ότι η συζήτηση που διεξάγεται διεθνώς είναι εξαιρετικά έντονη. Είναι ένα οριζόμενο διεθνώς ζήτημα αυτό. Και η αντίθεση δεν εκφράζεται μόνον από συντηρητικούς κύκλους. Εκφράζεται και από μαχητικά φεμινιστικά κινήματα διεθνώς. Να τις συζητήσουμε αυτές τις αντιθέσεις, αλλά δεν είναι θέμα της παρούσης. Δεν τίθεται με το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση ζήτημα επέκτασης της παρένθετης κύησης και στα ομόφυλα ζευγάρια.

Για την παρένθετη κύηση επί της αρχής δεν έχω αντίρρηση, στον βαθμό όμως που η κυοφόρος γυναίκα έχει σχηματίσει ελεύθερα τη βούλησή της να συμπράξει σ’ αυτήν την διαδικασία και έχει λάβει προηγουμένως επαρκή πληροφόρηση. Αυτά είναι τα δύο βασικά διεθνή standards, τα οποία εξασφαλίζουν κατ’ αρχήν την αυθεντική συναίνεση της κυοφόρου. Τώρα ως προς την επέκταση και στους μόνους άγαμους άνδρες, εγώ για λόγους ισότητας τάσσομαι επί της αρχής και υπέρ αυτής της επέκτασης, αλλά νομίζω ότι καλώς από την πλευρά της κυβερνητικής πρωτοβουλίας έχει αφεθεί προς το παρόν αυτό το ζήτημα εκτός της δημόσιας συζήτησης, γιατί νομίζω ότι θέλει πρωτίστως περισσότερη διαβούλευση.

Σε αυτούς που αντιδρούν, που τάσσονται υπέρ της λεγόμενης πυρηνικής οικογένειας, που αντιδρούν στις κοινωνικές πραγματικότητες, στον κόσμο που προχωράει ποια είναι απάντηση ενός νομικού και ενός καθηγητή πανεπιστημίου της Νομικής; Ποια είναι η επιστημονική αλλά και η ανθρώπινη και η προσωπική του άποψη;

Κατ’ αρχάς, ακόμη και οι έννοιες που υπάρχουν στα συνταγματικά και τα απλά νομοθετικά κείμενα είναι έννοιες δυναμικές, εξελίσσονται μαζί με τις κοινωνικές αντιλήψεις. Έχουμε στο αστικό δίκαιο νομικά αόριστες νομικές έννοιες, μιλάμε για χρηστά ήθη και για αντίθεση στα χρηστά ήθη και την κρατούσα κοινωνική αντίληψη. Και οι αντιλήψεις αυτές μεταβάλλονται, μετεξελίσσονται μέσα στον χρόνο, οπότε και η νομική επιστήμη, οι θεωρητικοί και τα δικαστήρια λαμβάνουν υπόψη τους αυτή την εξέλιξη. Γι’ αυτό εξάλλου πιστεύω ότι, συνολικά, ο όρος "οικογένεια" στο Σύνταγμα δεν μπορεί να έχει το ίδιο περιεχόμενο με αυτό που είχε πριν από 40 -50 χρόνια. Εξελίσσεται και αυτός ο όρος, και η δική μας αποστολή ως νομικών είναι να ερμηνεύουμε τα κείμενα όχι με τις παραστάσεις που επικρατούσαν κατά την εποχή του ιστορικού νομοθέτη, κατά την εποχή που θεσπίστηκαν οι ρυθμίσεις, αλλά με ένα πιο σύγχρονο, εξελικτικό πνεύμα.

Θα είναι η ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου, μια ιστορική μέρα για το θέμα των δικαιωμάτων στη χώρα μας;

Το πιστεύω απόλυτα. Πιστεύω απόλυτα ότι θα είναι μία ιδιαίτερα σημαντική ημέρα, θα εξασφαλίσει κυρίως αυτή την κοινωνική ορατότητα που συζητήσαμε και πιο πάνω, και θα επιταχύνει και άλλες ενδεχομένως κοινωνικές εξελίξεις. Η ορατότητα μπορεί να διευκολύνει τις κοινωνικές και επαγγελματικές σχέσεις και, το πιο σημαντικό ίσως, μπορεί να βοηθήσει πολλούς συνανθρώπους μας να ζήσουν και να ευτυχήσουν όπως πραγματικά εκείνοι επιθυμούν.

Διαβάστε Επίσης

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Μια υπέροχη χριστουγεννιάτικη αγορά δίπλα στο κύμα: Τι έφτιαξαν πάλι στη Βουλιαγμένη;

Ice skating δίπλα στη θάλασσα, γιορτινές γεύσεις, pop-up stores ελληνικών brands, δημιουργικά workshops και live μουσική συναντούν τους κορυφαίους οίκους μόδας που υπογράφουν την πολυτέλεια των ημερών.

ΒΕΛΗ 09 Δεκ 2025 | 16:43

Τραμπ στο Politico: "Η Ευρώπη είναι σε αποσύνθεση με αδύναμους ηγέτες" - Αδειάζει τον Ζελένσκι

Σκληρή κριτική Τραμπ για τις ευρωπαϊκές μεταναστευτικές πολιτικές και τη στάση της ΕΕ στον πόλεμο στην Ουκρανία

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 07 Δεκ 2025 | 08:32

Αιμίλιος Χειλάκης στο TheTOC: "Στην Ιθάκη ο Τσίπρας αναλαμβάνει την ευθύνη και ζητά συγγνώμη πεντακάθαρα"

Ο Αιμίλιος Χειλάκης μιλά για το βιβλίο του Τσίπρα, τη φιλία τους και την αφήγηση - "Θα ήθελα πάρα πολύ να δω κάποια στιγμή ένα βιβλίο του κ. Μητσοτάκη για τις υποκλοπές, τον ΟΠΕΚΕΠΕ, τα Τέμπη"

ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΝΔΙΑ 04 Δεκ 2025 | 14:22

Δεν... αλλάζει ο Πούτιν: "Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, θα πάρουμε το Ντονμπάς" - Το μήνυμα του Ρώσου προέδρου

Ο Πούτιν δεν έχει καμία πρόθεση να υποχωρήσει στις εδαφικές του διεκδικήσεις - Το έκανε σαφές, για ακόμη μία φορά, με τις σημερινές δηλώσεις του.

ΛΕΥΚΟΣ ΟΙΚΟΣ 28 Νοε 2025 | 10:19

"Είσαι ηλίθια;": Νέα επίθεση Τραμπ εναντίον γυναίκας δημοσιογράφου

Την περασμένη Τετάρτη ο Τράμπ επιτέθηκε στη δημοσιογράφο Κέιτι Ρότζερς των New York Times χαρακτηρίζοντάς την "άσχημη" και "δευτεροκλασάτη".

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 23 Νοε 2025 | 08:30

O Νίκος Φλώρος στο TheTOC: "Για εμένα ο αγώνας είναι η επιτυχία" - Οι διάσημοι που θαυμάζουν τα έργα του

Ο Έλληνας γλύπτης και εικαστικός δεν στέκεται στη διεθνή αναγνώριση ούτε στις τιμητικές διακρίσεις - Συνεχίζει να δημιουργεί

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ 21 Νοε 2025 | 11:18

Αντώνης Ρέμος: "Όταν γνώρισα την Υβόννη ξεκινούσε ένας Γολγοθάς, έμπαινα μέσα σε κυκεώνα προβλημάτων"

Ο τραγουδιστής ανέφερε ότι έχει πληρώσει πολύ ακριβά την επωνυμία του στην μέχρι τώρα ζωή του

ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ 18 Νοε 2025 | 08:58

Μητσοτάκης: Δύο δισ. ευρώ για τη στήριξη του εισοδήματος τους επόμενους μήνες - "Περισσότερα χρήματα στο πορτοφόλι"

Συνέντευξη παραχώρησε το πρωί της Τρίτης ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 16 Νοε 2025 | 08:05

Χριστίνα Λαμπίρη: Η νέα ζωή μετά την τηλεόραση και η στροφή στο επιχειρείν με συνοδοιπόρο τον σύζυγό της

Επτά χρόνια μετά την απόφασή της να "κρεμάσει τα ακουστικά" της, στο νέο στέκι που έχει δημιουργήσει με τον σύζυγό της

ΑΡΚΕΤΑ ΨΥΧΡΑΙΜΟΣ 12 Νοε 2025 | 18:46

Σεισμός στην Κύπρο: Viral οι live αντιδράσεις του υπουργού Άμυνας στον... χορό των Ρίχτερ [βίντεο]

Ο Βασίλης Πάλμας ήταν αρκετά ψύχραιμος την ώρα του μεγάλου σεισμού στην Κύπρο, ενώ έδινε ζωντανή συνέντευξη στον δημοσιογράφο Μανώλη Καλατζή

ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ - ΣΤΡΑΤΟΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ 09 Νοε 2025 | 19:18

Πρώτες αντιδράσεις για τη συνέντευξη Σαμαρά: Δεν ακούσαμε όραμα - πρόταση - Δεν έφυγε για να επιστρέψει

Μακάριος Λαζαρίδης και Στράτος Σιμόπουλος τοποθετήθηκαν για τη συνέντευξη Σαμαρά.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 06 Νοε 2025 | 09:51

Συνέντευξη Σαμαρά εφ' όλης της ύλης στον ΑΝΤ1 - Μιλάει πρώτη φορά για την απώλεια της κόρης του

Την Κυριακή 9 Νοεμβρίου, στις 15:00, ο Αντώνης Σαμαράς καταθέτει την πολιτική του σκέψη επί όλων των θεμάτων της επικαιρότητας, σε μια συνέντευξη που θα συζητηθεί.

ΣΕ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ 05 Νοε 2025 | 11:28

Ο Πέτρος Κωστόπουλος για όλα: Το διαζύγιο με Μπαλατσινού, ο έρωτας και η αναφορά στον Βασίλη Κικίλια

Ο πρώην εκδότης Πέτρος Κωστόπουλος σε μία αποκαλυπτική συνέντευξη μιλάει για όλα

Η ΝΕΑ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ 21 Οκτ 2025 | 13:38

Η Βασιλική Μιχαλοπούλου στο TheTOC: "Θέλω να τραγουδώ κομμάτια που εκφράζουν τις ανησυχίες μου"

Η νεαρή ερμηνεύτρια Βασιλική Μιχαλοπούλου μιλάει για το πώς βιώνει την εμπειρία μίας live εμφάνισης

ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΚΟΠΟΥ 12 Οκτ 2025 | 08:31

Δημήτρης Μαύρος (MRB) στο TheTOC: "Θα είναι τεράστια ζημιά για τον Τσίπρα η τρίτη θέση"

Ο διευθύνων σύμβουλος της MRB, Δημήτρης Mαύρος μιλάει στο TheTΟC για τις επόμενες κινήσεις του πρώην πρωθυπουργού.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 28 Σεπ 2025 | 13:41

Ο Monsieur Minimal στο TheTOC: "Ζούμε στη χώρα του σουρεάλ"

Ο δημοφιλής καλλιτέχνης Monsieur Minimal είναι άμεσος, μιλάει χωρίς δεύτερες σκέψεις και περιστροφές και, άμα χρειαστεί, με ονόματα...

ΕΛΛΗΝΑΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ 26 Σεπ 2025 | 15:25
ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΜΠΗ BUONGIORNO 24 Σεπ 2025 | 13:20

Η Όλγα Κεφαλογιάννη για το διαζύγιό της: Δεν ένιωσα απογοήτευση, ένιωσα προδοσία - Το πιο σημαντικό είναι ότι είμαι μαμά

Η υπουργός Τουρισμού μίλησε ανοιχτά για τη μητρότητα, για τα συναισθήματα που της προκάλεσε το διαζύγιο της για τη δικαστική διαμάχη που βρίσκεται σε εξέλιξη αλλά και το ρεκόρ που σημείωσε ο ελληνικός τουρισμός

ΠΥΡΑ 17 Σεπ 2025 | 22:51

ΠΑΣΟΚ για συνέντευξη Μητσοτάκη: Όσο περισσότερο μένει στη διακυβέρνηση κάνει ζημιά, μονόδρομος οι εκλογές

"Στην αποψινή του συνέντευξη ο πρωθυπουργός επιβεβαίωσε πόσο μακριά είναι από τα προβλήματα της κοινωνίας. Χωρίς όραμα για τη χώρα και γεμάτος αλαζονεία, με μοναδική αγωνία την εξουσία του", αναφέρει χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ THETOC 16 Σεπ 2025 | 06:39

Η Αδαμαντία Λιόλιου έχει το "μικρόβιο" της δημοσιογραφίας - Από τη Νομική στην καρδιά των μεγάλων γεγονότων

Η δημοσιογράφος Αδαμαντία Λιόλιου -που βρίσκεται στο τιμόνι του κεντρικού δελτίου ειδήσεων του ΕΡΤnews κάθε Σαβ/κο- μιλά για την ευθύνη του να ενημερώνεις τους πολίτες, για τις προκλήσεις της νέας τηλεοπτικής εποχής και τις στιγμές που τη συγκλόνισαν.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 09 Σεπ 2025 | 15:00

Η Cilia Katrali είναι η καλλιτέχνις που ακούμε στο repeat: "Δεν ξέρω ακόμα αν εκπροσωπώ τη γενιά μου", δηλώνει στο TheToc.gr

Φορώντας τα "Πατίνια στο Φεγγάρι" όπως είναι ο τίτλος της νέας δισκογραφικής δουλειάς της, η Σίλια Κατράλη μας ξεναγεί στο μουσικό σύμπαν της και όχι μόνο.

ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ 07 Σεπ 2025 | 12:00

Ολη η συνέντευξη Τύπου του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ: "Δεν με πήραν και τα χρόνια, θα ήθελα και τρίτη θητεία"

Η συνέντευξη Τύπου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο συνεδριακό κέντρο "Ι. Βελλίδης" για την 89η Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΘΑ ΕΙΧΕ ΤΗ ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ 30 Αυγ 2025 | 22:39

Σπάνιο βίντεο-ντοκουμέντο με τον γιο του Αριστοτέλη Ωνάση, Αλέξανδρο, να μιλά για τον πατέρα του: "Είναι τρομερά έξυπνος"

"Θα προσπαθώ πάντα να μην πληγώσω τα αισθήματά του..." - Πενήντα δύο χρόνια μετά τον πρόωρο θάνατό του, βλέπουμε τον Αλέξανδρο Ωνάση να μιλά για τον πανίσχυρο πατέρα του

30 Αυγ 2025 | 09:00

Η Μαρίνα Σπανού πάει Επίδαυρο και μιλά από καρδιάς

Μιλήσαμε με τη νεαρή τραγουδοποιό με αφορμή τη μουσικοθεατρική παράσταση "Ο μικρός εαυτός" που θα αφήσει το στίγμα της στη Μικρή Επίδαυρο στις 30 Αυγούστου.

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΡΙ 26 Αυγ 2025 | 14:28

Τεράστια γκάφα του αντιπροέδρου Τζέι Ντι Βανς: Νόμιζε ότι ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος τελείωσε... με διαπραγματεύσεις

Ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ και πιθανός υποψήφιος των Ρεπουμπλικανός στις εκλογές του 2028 φαίνεται πως έχει σημαντικά κενά στο μάθημα της Ιστορίας.

7 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΟΔΟ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΟΝΙΑ 21 Αυγ 2025 | 21:58

Αλέξης Τσίπρας στη Le Monde: "Ήρθε η ώρα να αποκαλύψω την αλήθεια" - Τι λέει 7 χρόνια μετά την έξοδο από τα μνημόνια

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Le Monde, ο Αλέξης Τσίπρας εξήγησε γιατί η Ελλάδα οδηγήθηκε στην κρίση.

"Η ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΕΛΙΔΑ" 07 Αυγ 2025 | 11:45

Μητσοτάκης: Το φθινόπωρο θα παρουσιαστούν τα τοπικά σχέδια ανάπτυξης της Δυτικής Ελλάδας που περιλαμβάνουν 420 παρεμβάσεις

Η κυβέρνηση στρέφει την προσοχή της στους τρεις νομούς της περιοχής -Αχαΐα, Ηλεία και Αιτωλοακαρνανία αναφέρει ο πρωθυπουργός.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΦ΄ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ 27 Ιουλ 2025 | 08:37

Πάνος Καμμένος στο TheTOC: Αν ο Μητσοτάκης εφαρμόσει ατζέντα Τραμπ, είμαι 100% μαζί του - Αριστερός πατριώτης ο Τσίπρας

Ο Πάνος Καμμένος εκπλήσσει λέγοντας πως είναι απαραίτητη η επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη στην κυβέρνηση.

25 Ιουλ 2025 | 14:41

Η Εθνική Τράπεζα ανοίγει το δρόμο σε μία νέα εποχή - Συνέντευξη του Γιώργου Κουτσουδάκη Γενικού Διευθυντή Εταιρικής Τραπεζικής

Στη συνέντευξή του, ο κ. Κουτσουδάκης αναφέρεται μεταξύ άλλων στα εμβληματικά έργα που χρηματοδοτεί η Εθνική Τράπεζα

06 Ιουλ 2025 | 09:00

Το νέο αστέρι της ελληνικής γαστρονομίας: Ο σεφ που κάνει fine dining στη Σύμη

Μία κουβέντα με τον ταλαντούχο σεφ του εστιατορίου Agora, στο boutique ξενοδοχείο The Old Markets, γύρω από το τολμηρό εγχείρημα της υψηλής γαστρονομίας σε έναν απροσδόκητο προορισμό.

ΦΩΝΗ ΛΟΓΙΚΗΣ 24 Ιουν 2025 | 12:13

Λατινοπούλου: Απατεώνες και κοράκια των Τεμπών Κωνσταντοπούλου, Βελόπουλος και ΠΑΣΟΚ

"Αυτή τη στιγμή έχουμε μια χώρα, η οποία δέχεται εισβολή στην Κρήτη χιλιάδων λαθρομεταναστών ".

ΚΑΛΕΙ ΣΕ «ΑΠΟΣΤΑΣΙΑ» 23 Ιουν 2025 | 22:56

Ιράν: Ο γιος του τελευταίου Σάχη δηλώνει έτοιμος να επιστρέψει - Καλεί τον στρατό σε αποστασία για να ανατραπεί το καθεστώς

Ο Ρεζά Παχλαβί έχει ζήσει ολόκληρη την ενήλικη ζωή του παρακολουθώντας από μακριά τις εξελίξεις στη χώρα του - Τώρα, δηλώνει έτοιμος να επιστρέψει

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 17 Ιουν 2025 | 09:13

Ο Σωτήρης Δανέζης στο TheTOC: Η ανεξαρτησία και η αξιοπιστία της δημοσιογραφίας δοκιμάζονται καθημερινά

Ο δημοσιογράφος Σωτήρης Δανέζης λέει στο TheTOC ποια στιγμή ξεχωρίζει στην 30χρονη δημοσιογραφική του πορεία.

ΣΤΟ FOXNEWS 15 Ιουν 2025 | 21:05

Νετανιάχου: Κάνουμε ό,τι χρειάζεται, θα κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να εξαλείψουμε την πυρηνική υπαρξιακή απειλή

Πρώτη συνέντευξη του Ισραηλινού πρωθυπουργού μετά την επιχείρηση "Ανατέλλων Λέων" που στόχευσε στην καρδιά των πυρηνικών του Ιράν

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΜΑΡΑΝΤΙΝΗ 07 Ιουν 2025 | 12:26

ΕΡΤ για Σίσσυ Χρηστίδου: "Δεν υπήρξε ποτέ σκέψη να μην προβληθεί ή να τροποποιηθεί η εκπομπή Μαμάδες"

Με αφορμή την προειδοποιητική ανακοίνωση στα ΜΜΕ του Θοδωρή Μαραντίνη

ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ 25 Μαϊ 2025 | 11:40

Γιούλη Τσαγκαράκη: "Ο πατέρας μου είχε κακοποιητική συμπεριφορά, η μητέρα μου ήταν ηρωίδα - Ήταν πολύ βίαιος άνθρωπος"

Η ηθοποιός έκανε λόγο για έναν πολύ βίαιο άνθρωπο που με τις πράξεις του την οδήγησε στην ψυχοθεραπεία

ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΓΙΑ ΟΛΑ 25 Μαϊ 2025 | 08:27

Η Ομάδα Αλήθειας στο TheTOC: Οταν μας πουν οι άλλοι πώς χρηματοδοτούνται, θα απαντήσουμε και εμείς

Οι Κώστας Δογάνης και Κίμων Μπένος μιλούν στο TheTOC για τον ρόλο του πιο δυνατού επικοινωνιακού μέσου που είχε ποτέ η Νέα Δημοκρατία.

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ 23 Μαϊ 2025 | 10:05

Μητσοτάκης στο CNBC: Να μειώσουμε τους φόρους και να αυξήσουμε τους μισθούς χωρίς να διακινδυνεύσουμε όσα πετύχαμε

Στο αμερικανικό δίκτυο CNBC μίλησε ο Kυριάκος Μητσοτάκης, εστιάζοντας στην πορεία της ελληνικής οικονομίας και στις μεταρρυθμίσεις.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥ 10 Μαϊ 2025 | 09:30

Η Ευγενία Δημητροπούλου λατρεύει να μπαίνει στην "χρονοκάψουλα"

Η Ευγενία Δημητροπούλου από την πρώτη στιγμή έδειξε το ταλέντο της, αλλά και το φως που εξέπεμπε στο "γυαλί", αλλά και στη σκηνή στις παραστάσεις στις οποίες έχει πρωταγωνιστήσει.

ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΕΙ ΤΙ 05 Μαϊ 2025 | 18:56

Τραμπ: "Η Ρωσία θα πρέπει να εγκαταλείψει ολόκληρη την Ουκρανία" - Η ατάκα του Αμερικανού προέδρου που προκάλεσε σύγχυση

"Η Ρωσία θα πρέπει να εγκαταλείψει ολόκληρη την Ουκρανία. Γιατί αυτό θέλει" είπε ο Τραμπ απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου του NBC.

02 Μαϊ 2025 | 09:00

Σε ποιο μπαρ της Αθήνας συναντάς έναν τύπο που είναι και ψυχολόγος και μπάρμαν

Μιλά στο 'αθηνόραμα' και απαντά αν τελικά ισχύουν τα κλισέ και για τις δύο επαγγελματικές του ιδιότητες.

ΒΙΝΤΕΟ 30 Απρ 2025 | 15:49

Εξαλλος ο Τραμπ με δημοσιογράφο του ABC επειδή του έκανε δύσκολες ερωτήσεις: "Δεν σε είχα ξανακούσει ποτέ"

Νέο επεισόδιο του Τραμπ με δημοσιογράφο που του έκανε δύσκολες ερωτήσεις - Η απίστευτη ατάκα που του είπε την ώρα της συνέντευξης

Η ΜΥΣΤΙΚΗ ΕΥΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΕΙΧΕ ΔΩΣΕΙ 24 Απρ 2025 | 13:23

Οι τελευταίες ώρες του Πάπα Φραγκίσκου: Ο προσωπικός του γιατρός αποκαλύπτει - "Του έδωσα ένα χάδι, ως τελευταίο αντίο"

Η στενή σχέση με τον προσωπικό του γιατρό, η τελευταία συνάντηση το Μεγάλο Σάββατο και η στιγμή που όλα είχαν πια τελειώσει

ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΟΥΑΣΙΝΓΚΤΟΝ 16 Απρ 2025 | 16:07

Μήνυμα φον ντερ Λάιεν προς Τραμπ: "Η Δύση όπως τη γνωρίζαμε δεν υπάρχει πια"

Παράγετε και καταναλώνετε ευρωπαϊκά, προτρέπει η πρόεδρος της Κομισιόν - Εφ' όλη της ύλης συνέντευξη της φον ντερ Λάιεν στην εφημερίδα Die Zeit

ΤΙ ΘΑ ΚΡΙΘΕΙ 14 Απρ 2025 | 08:17

Το ΣτΕ αποφασίζει για το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών – Επι τάπητος η υιοθεσία παιδιών

Την αίτηση ακύρωσης κατέθεσαν τρία Σωματεία, που στα καταστατικά τους έχουν τη στήριξη του θεσμού της οικογένειας και του γάμου και την τεκνοθεσία σύμφωνα με την ελληνορθόδοξη παράδοση.

ΣΥΝΤΕΝΤΕΥΞΗ 13 Απρ 2025 | 10:18

Φιλίππα Κουτούπα: Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να παράξει Τέχνη - Είναι αυθεντική ανθρώπινη δημιουργία

Η ταλαντούχα Φιλίππα Κουτούπα μιλάει στο TheTOC για το "Υπόγειο" όπου πρωταγωνιστεί, για την τηλεόραση όπου θα τη δούμε σύντομα, για τα όνειρα και τις σπουδές της στην Αγγλία, και φυσικά για την Τέχνη

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ «MONOCLE» 12 Απρ 2025 | 17:25

Κυριάκος Μητσοτάκης: Τα Τέμπη είναι ένα μεγάλο συλλογικό τραύμα - Η Δικαιοσύνη θα επιτελέσει το έργο της

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε το δυστύχημα των Τεμπών ως "ένα μεγάλο συλλογικό τραύμα" και δεσμεύτηκε ότι η Δικαιοσύνη θα επιτελέσει το έργο της

ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΑΠΟΦΑΣΗ 11 Απρ 2025 | 18:04

Στο ΣτΕ η συνταγματικότητα του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών και η υιοθεσία - Προσφυγή από τρία σωματεία

Τι υποστηρίζουν τα τρία σωματεία που προσέφυγαν στο ΣτΕ κατά του νόμου για τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών - Τα επιχειρήματα της άλλης πλευράς.

ΜΗΤΕΡΑ ΘΥΜΑΤΟΣ 11 Απρ 2025 | 12:07

Συνέντευξη Τύπου της Μαρίας Καρυστιανού για τα Τέμπη: Κατέθεσε μήνυση κατά των βουλευτών ΝΔ στην προανακριτική επιτροπή

"Κατά παράβαση συντάγματος συνέταξαν πόρισμα χωρίς να έχει γίνει προανακριτική εξέταση, να κάνουν την έρευνα που όφειλαν να κάνου", ανέφερε η Μαρία Καρυστιανού

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ 03 Απρ 2025 | 09:21

Φλωρίδης: Τα ομόφυλα ζευγάρια γυναικών μπορούν να αποκτήσουν παιδί μέσω παρενθεσίας - Οι άνδρες δεν τεκνοποιούν

"Οι κοινωνίες συγκροτήθηκαν για να μπορούν να προστατεύονται τα μέλη τους με τον πυρήνα της οικογένειας, κυρίως με το να διαιωνίζουν στον χρόνο το ανθρώπινο είδος. Αυτός είναι ο θεσμός της οικογένειας", είπε.

ΠΟΤΕ Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΡΑΜΠ-ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ 30 Μαρ 2025 | 08:49

Ο Μιχάλης Ιγνατίου στο TheToc: Ποιοι "θάβουν" τον Μητσοτάκη στον Τραμπ - Πότε θα συναντηθούν στον Λευκό Οίκο

"Οι περισσότεροι, Ελληνοαμερικανοί, είναι με τον πρόεδρο Τραμπ", λέει ο Μιχάλης Ιγνατίου - Πότε θα πάει στον Λευκό Οίκο ο πρωθυπουργός

23 Μαρ 2025 | 09:00

Η Κατιάννα Μπαλανίκα σε μια συνέντευξη από ψυχής

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του "Δύο γυναίκες χορεύουν" που παίζεται στο θέατρο Διάνα, η αγαπημένη ηθοποιός, που μοιράζεται τη σκηνή με την Ιωάννα Ασημακοπούλου στο συγκινητικό ντουέτο για τη μοναξιά που ξεκινά από τους άλλους, σε σκηνοθεσία Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, μίλησε στο "α".

09 Μαρ 2025 | 09:00

Γνωρίστε τους κορυφαίους σεφ που θα μαγειρέψουν στους Χρυσούς Σκουφους 2025

Ζευγάρι στη ζωή αλλά και στην κουζίνα της "Gucci Osteria da Massimo Bottura" στη Φλωρεντία, η Karime Lopez και ο Takahiko Kondo μοιράζονται μαζί μας χαρακτηριστικά ενσταντανέ της συναρπαστικής τους πορείας λίγο προτού βρεθούν στην Ελλάδα για να δημιουργήσουν και μαγειρέψουν το diner de gala της φετινής απονομής των Χρυσών Σκούφων στις 10/3 στο "Domus" της Γλυφάδας.

06 Μαρ 2025 | 09:00

Ο Papazó κάνει viral διασκευές απ΄το "Μπαλκόνι" τώρα και στη "Σελήνη"

Ο δημιουργός του viral μουσικού πρότζεκτ "το μπαλκόνι του Papazó" μιλάει στο "α" λίγο πριν την έναρξη του κύκλου εμφανίσεών του "Διακοπές στη Σελήνη" στο "Arch Club" (από 6/3 και για τις Πέμπτες του Μαρτίου).

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΑ ΟΛΑ 03 Μαρ 2025 | 23:18

Ο Γιώργος Μπαρτζώκας για τον Μεντιλίμπαρ, τα Τέμπη, τον Ντέμη, τους ασφαλίτες και αυτούς που "τους αρέσει να με μισούν"

"Δεν μου αρέσει η εικόνα μου μέσα στα παιχνίδια. Έχω κάποιες τεχνικές για να το βελτιώνω" ανέφερε μεταξύ άλλων.

24 Φεβ 2025 | 09:00

"Ο ρομαντισμός είναι πασέ": Ο έρωτας στην εποχή των dating apps

Η Δανάη Λιοδάκη δημιουργός του "Match" μοιράζεται την προσωπική της εμπειρία και παρατήρηση, που ενέπνευσαν την ιδέα της παράστασης. Μέσα από τη σκληρή κωμωδία, εξετάζει τη σύγχρονη πραγματικότητα του έρωτα, τις αβεβαιότητες και τα παράδοξα που γεννά η εποχή των dating apps.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 16 Φεβ 2025 | 15:12

Μητσοτάκης για Τέμπη: "Το επιχείρημα της συγκάλυψης καταρρέει με πάταγο, το σενάριο του παράνομου φορτίου καταρρίπτεται"

"Οι δικαστικοί πραγματογνώμονες συμπεραίνουν ότι δεξαμενές εύφλεκτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία δεν υπήρξαν - Έχω διπλό χρέος να υψώσω τείχος προστασίας στους λειτουργούς της Δικαιοσύνης" είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην "Καθημερινή της Κυριακής"

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ 16 Φεβ 2025 | 08:20

Συνέντευξη Μητσοτάκη στην "Καθημερινή" για τα Τέμπη: "Δεν περίμενα κανένα βίντεο για να αντικρούσω το ψέμα και τη χυδαιότητα"

Στη συνέντευξη που παραχωρεί στην "Καθημερινή της Κυριακής" ο Κ. Μητσοτάκης επιχειρεί να αποκρούσει τις κατηγορίες για συγκάλυψη της τραγωδίας των Τεμπών

"ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΤΑ ΒΑΛΕΙΣ ΜΕ ΕΝΑΝ ΗΛΙΘΙΟ" 10 Φεβ 2025 | 16:13

Σρόιτερ: Κανείς πολιτικός δεν μου έχει ζητήσει μοντάζ σε συνέντευξη – Μόνο ένας που είπε επική κοτσάνα – Ποιον "φωτογράφισε"

Ποιον γνωστό πολιτικό "φωτογράφισε" ο Αντώνης Σρόιτερ ότι του ζήτησε μοντάζ σε συνέντευξη.

ΕΝΑ ΕΡΓΟ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ 10 Φεβ 2025 | 06:30

Ποιος είναι τελικά σήμερα ο "Αγαπητός Μαλ@@@ς";

Αντισυμβατικό, αιχμηρό και βαθιά ανθρώπινο, το "Αγαπητέ Μαλάκα" της Βιρζινί Ντεπάντ θα παιχτεί για 5 ακόμα παραστάσεις στο Μικρό Γκλόρια. Συνέντευξη του σκηνοθέτη Σωτήρη Καραμεσίνη στο TheTOC.

09 Φεβ 2025 | 09:00

Οι Jolly Roger σκάνε πάλι στη φάση σαν τον "Sergei"

Το χιπ χοπ σχήμα πίσω από το "Κενό", τον δίσκο-τομή για την ελληνική ραπ, μας μιλά λίγο πριν την παρουσίαση του νέου του δίσκου (8/2, Fuzz), που πήρε τον τίτλο του από έναν αστροναύτη.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 09 Φεβ 2025 | 08:34

Καταπέλτης ο Νίκος Πλακιάς στο TheTOC: Αυτοί είναι οι 3 υπουργοί και οι 4 υφυπουργοί που έχουν ευθύνες για τα Τέμπη

Ο Νίκος Πλακιάς, πατέρας και θείος θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη, κατονομάζει στο The Toc τρεις υπουργούς και τέσσερις υφυπουργούς που εκτιμά ότι έχουν ευθύνες και πρέπει να κριθούν από τη δικαιοσύνη

07 Φεβ 2025 | 09:00

Ο Γιώργος Καπουτζίδης φέρνει μια "Καρυάτιδα" στο θέατρο

Με αφορμή τη νέα της σκηνοθεσία στο Εθνικό Θέατρο, η Κατερίνα Μαυρογεώργη μιλά για την κωμωδία του Γιώργου Καπουτζίδη "Η Καρυάτιδα", για την υποκρισία ως παγκόσμιο φαινόμενο, τη δύναμη του χιούμορ, αλλά και τις δυσκολίες του θεάτρου σήμερα.

06 Φεβ 2025 | 09:00

Ο Μάριο Μπανούσι, ο πιο πολλά υποσχόμενος νέος σκηνοθέτης, για τις "mum" και το "μαμ" που μας θρέφουν

Ο σκηνοθέτης και δημιουργός της παράστασης "Mami", που έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από 6/2, χτίζει κόσμους όπου η ατμόσφαιρα, η σιωπή και η εικαστικότητα έχουν τον πρώτο λόγο. Από παιδί, πειραματιζόταν με το φως, τις σκιές, την κίνηση, τα αντικείμενα… Διαβάστε όσα μας είπε σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης.

Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΙΣΤΑΝΑ 05 Φεβ 2025 | 16:45

Μπιλ Γκέιτς: Μετανιώνει για το διαζύγιο αλλά ζει με πάθος τον έρωτά του με την Πόλα - "Τυχερός που έχω μια καλή κοπέλα"

Ποια είναι η "σοβαρή κοπέλα" με την οποία ο Μπιλ Γκέιτς ξαναφτιάχνει τη ζωή του.

31 Ιαν 2025 | 09:00

Γιάννης Μόσχος: "Ένας καλλιτεχνικός διευθυντής πρέπει να παράγει έργο, αλλά ασχολείται μέχρι και με την αλλαγή μιας λάμπας"

Μια εφ' όλης της ύλης συζήτηση - απολογισμός με τον απερχόμενο καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Μόσχο, με αφορμή την παράσταση "Κληρονομιά" του Μάθιου Λόπεζ που σκηνοθετεί στη Σκηνή "Νίκος Κούρκουλος".

30 Ιαν 2025 | 09:00

Ute Lemper: Η σπουδαία ντίβα του καμπαρέ εκμυστηρεύεται πώς γνώρισε τη Μαρλέν Ντίτριχ

Η σπουδαία καλλιτέχνιδα φέρνει στη σκηνή το "Ραντεβού με τη Μαρλέν Ντίτριχ", το τρίωρο τηλεφώνημά της με την μεγάλη σταρ και πρωτοπόρα γυναίκα του περασμένου αιώνα και μας τη γνωρίζει ξανά από την αρχή (Παλλάς, 3/2).

ΣΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 29 Ιαν 2025 | 19:23

Καρυστιανού - Πλακιάς για τον Κυριάκο Μητσοτάκη: Τα 15 ερωτήματα που πρέπει να απαντήσει για την τραγωδία στα Τέμπη

Σε επιστολή που έστειλε στον Alpha η Μαρία Καρυστιανού, καλεί τον τηλεοπτικό σταθμό να υποβάλει στον πρωθυπουργό 10 ερωτήματα στην αποψινή του συνέντευξη.

28 Ιαν 2025 | 09:00

Η Λίλα Μπακλέση και ο Κωνσταντίνος Μπιμπής για το πάθος τους για το θέατρο

Οι δύο ταλαντούχοι ηθοποιοί μετρούν επτά χρόνια κοινής καλλιτεχνικής πορείας και συμπρωταγωνιστούν στην συναισθηματικά φορτισμένη παράσταση "Ήταν όλοι τους παιδιά μου" από τον Γιώργο Νανούρη στο Αλκυονίς. Για το έργο του μεγάλου Αμερικανού Άρθουρ Μίλερ μάς μίλησε το δίδυμο σε μια ζωηρή συνέντευξη που τα έχει όλα.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ 20 Ιαν 2025 | 17:32

Μητσοτάκης στο γερμανικό podcast "Table Τoday": Ο ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνησε με την άκρα δεξιά την περίοδο 2015-2019

"Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Ένα τρίτο μνημόνιο. Περισσότερα δεινά, περισσότερη δυστυχία", τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο podcast "Table Τoday"

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 12 Ιαν 2025 | 08:56

Ο άνθρωπος Κώστας Σημίτης: Η πιο στενή συνεργάτιδά του αφηγείται - Οι χαλαρές στιγμές, τα μπουζούκια και τα σκουλαρίκια της Δάφνης

Η Σούλα Μερεντίτη μιλά στο TheTOC για την προσωπική αλλά και την πολιτική σχέση που είχε με τον Κώστα Σημίτη - Τα χόμπι, το αγαπημένο του κρασί, οι βόλτες και ο σεβασμός στις γυναίκες

ΤΙ ΕΙΧΕ ΠΕΙ 06 Ιαν 2025 | 12:19

Κώστας Σημίτης: Η συνέντευξη στον Χρήστο Χωμενίδη το 2017 - Οι ευθύνες σε Καραμανλή, Παπανδρέου, τα μνημόνια και η κριτική στις ΗΠΑ

Όσα είχε πει ο Κώστας Σημίτης το 2017, σε συνέντευξή του στο capital.gr και τον Χρήστο Χωμενίδη - "Το πρώτο μνημόνιο δεν ήταν μονόδρομος - Καταστροφή η φυγή της Ελλάδας από την ΕΕ - "Εθνικιστικός ηγεμονισμός η νέα στάση των ΗΠΑ"

WHO IS WHO 29 Δεκ 2024 | 16:50

Ποια είναι η Φωτεινή Γάλλου που πήρε συνέντευξη από τον Μητσοτάκη- Το παρασκήνιο της συνάντησης και η εκδότρια ετών 27

Η Φωτεινή Γάλλου είναι το απόλυτο one woman show. Εκδίδει η ίδια την εφημερίδα της και μοιράζει τα φύλλα στα χέρια των αναγνωστών της.

ΜΙΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 28 Δεκ 2024 | 17:41

Μητσοτάκης σε εφημερίδα της Πρώτης Σερρών: Δίνουμε μία ξεχωριστή μέριμνα για τις πιο απομονωμένες περιοχές της πατρίδας μας

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε σε συνέντευξή του στην εφημερίδα "Τα χωριάτικα" ότι η κυβέρνηση ψάχνει οικονομικά κίνητρα για να επιστρέψουν οι νέοι στα χωριά.

20 Δεκ 2024 | 17:29

Συνέντευξη - Όλγα Κεφαλογιάννη: "Δεν έχω την πολυτέλεια να χάσω τον έλεγχο"

Η Υπουργός Τουρισμού μιλάει στη Madame Figaro για τις αλλαγές στην προσωπική ζωή της και εξηγεί γιατί δεν έχει άλλη επιλογή από το να είναι ψύχραιμη και αισιόδοξη

«ΘΑ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ ΣΥΝΤΑΓΜΑ» 19 Δεκ 2024 | 15:02

Με νέο όνομα ο ηγέτης της χώρας μετά την πτώση Άσαντ στέλνει μήνυμα στη Δύση: "Η Συρία δεν αποτελεί απειλή"

Ο αλ-Σαράα είπε στο BBC ότι το HTS δεν ήταν ποτέ τρομοκρατική ομάδα και ζήτησε άρση των κυρώσεων σε βάρος της Συρίας.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 07 Δεκ 2025 | 08:32

Αιμίλιος Χειλάκης στο TheTOC: "Στην Ιθάκη ο Τσίπρας αναλαμβάνει την ευθύνη και ζητά συγγνώμη πεντακάθαρα"

Ο Αιμίλιος Χειλάκης μιλά για το βιβλίο του Τσίπρα, τη φιλία τους και την αφήγηση - "Θα ήθελα πάρα πολύ να δω κάποια στιγμή ένα βιβλίο του κ. Μητσοτάκη για τις υποκλοπές, τον ΟΠΕΚΕΠΕ, τα Τέμπη"

ΠΡΩΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ 30 Νοε 2025 | 08:46

Τσακαλώτος στο TheTOC: Δεν έπρεπε να συμβάλουμε στο να πέσει η κυβέρνηση Σαμαρά λόγω Προέδρου Δημοκρατίας

Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος μιλάει για το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα, αλλά και για το αν θα πήγαινε σε ένα νέο κόμμα του πρώην πρωθυπουργού.

16 Νοε 2025 | 08:33

Καραχάλιος στο TheTOC: Ο Καμμένος μου είπε να πάει την Καρυστιανού στην Κίμπερλι - Ηθελε τη σύζυγό του αντιπρόεδρο

Ο Νίκος Καραχάλιος περιγράφει στο TheTOC το χρονικό της γνωριμίας του με την Μαρία Καρυστιανού και τη βοήθεια που προσέφερε, προκειμένου να προχωρήσει οργανωτικά και πολιτικά η ανακοίνωση του κινήματος.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 02 Νοε 2025 | 08:35

Παπαγιαννίδης για Τσίπρα στο TheTOC: Η πολιτική ζωή χρειάζεται οπωσδήποτε αλλαγή και επανισορρόπηση

Ποιος είναι ο νέος Αλέξης Τσίπρας μετά το rebranding πόσο έχει αποστασιοποιηθεί από λογικές του παρελθόντος και ποιος κινδυνεύει από την επιστροφή του.

ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΚΟΠΟΥ 12 Οκτ 2025 | 08:31

Δημήτρης Μαύρος (MRB) στο TheTOC: "Θα είναι τεράστια ζημιά για τον Τσίπρα η τρίτη θέση"

Ο διευθύνων σύμβουλος της MRB, Δημήτρης Mαύρος μιλάει στο TheTΟC για τις επόμενες κινήσεις του πρώην πρωθυπουργού.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 28 Σεπ 2025 | 08:21

Ο Μιχάλης Μπλέτσας στο TheTOC: "Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένας εφιάλτης - Μάστιγα τα social media"

Ο Διοικητής της Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας, Μιχάλης Μπλέτσας, μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, τις δυνατότητες και τους κινδύνους που κρύβονται, αλλά και για το ζοφερό μέλλον...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 14 Σεπ 2025 | 08:10

Βουλαρίνος για τον χαμό μετά το σχόλιο για Μποφίλιου: Κάποιοι celebrities βρίσκουν πολύ βολικό να παριστάνουν τα θύματα

Ο Μάνος Βουλαρίνος μιλά στο TheTOC για τη σάτιρα, τα social media και τη δυσανεξία στο χιούμορ.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΕΦ΄ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ 27 Ιουλ 2025 | 08:37

Πάνος Καμμένος στο TheTOC: Αν ο Μητσοτάκης εφαρμόσει ατζέντα Τραμπ, είμαι 100% μαζί του - Αριστερός πατριώτης ο Τσίπρας

Ο Πάνος Καμμένος εκπλήσσει λέγοντας πως είναι απαραίτητη η επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη στην κυβέρνηση.

ΤΙ ΛΕΕΙ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΥΡΤΖΟΥΚΟΥ 13 Ιουλ 2025 | 13:25

Ο ιατροδικαστής Λέων στο TheTOC: Είναι πολύ πιθανό αθώοι να είναι στη φυλακή και ένοχοι να βρίσκονται έξω

Για το πότε και πως κατάλαβε την ενοχή της Μουρτζούκου και για τις ευθύνες των συναδέλφων του, μιλά στο TheTOC ο ιατροδικαστής Γρηγόρης Λέων.

ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ MRB 29 Ιουν 2025 | 08:44

Ο Δημήτρης Μαύρος (MRB) στο TheTOC: Πώς το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ πλήττει την κυβέρνηση και επηρεάζει τα "κόμματα" Τσίπρα - Σαμαρά

Ο διευθύνων σύμβουλος της MRB Δημήτρης Μαύρος αναλύει πώς το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ μπορεί να πλήξει την εικόνα Μητσοτάκη και να πυροδοτήσει πολιτικές εξελίξεις.

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗ ΔΡΑΜΑ 15 Ιουν 2025 | 13:15

O Πάνος Στεφάνου του Αρκτούρου στο TheTOC: Η αρκούδα δεν παραμονεύει και δεν επιτίθεται στον άνθρωπο - Αμύνεται όταν στρεσάρεται

Η φύση έχει σοφία και πρέπει να την προστατεύουμε λέει ο υπ. επικοινωνίας του Αρκτούρου, Πάνος Στεφάνου. Μιλά στο TheTΟC για όλα όσα θα πρέπει να γνωρίζουμε για τις αρκούδες.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 15 Ιουν 2025 | 08:44

Οι δύο λόγοι που το Ισραήλ χτύπησε τώρα το Ιράν - Ο καθηγητής Σωτήρης Ρούσσος εξηγεί στο TheTOC

Μπορεί η σύγκρουση Ιράν - Ισραήλ να προκαλέσει ευρύτερη ανάφλεξη στην περιοχή και εμπλοκή ΗΠΑ και Ρωσίας; Ποιο είναι το καλό και ποιο το κακό σενάριο αυτό του πολέμου;

ΑΠΑΝΤΟΥΝ ΓΙΑ ΟΛΑ 25 Μαϊ 2025 | 08:27

Η Ομάδα Αλήθειας στο TheTOC: Οταν μας πουν οι άλλοι πώς χρηματοδοτούνται, θα απαντήσουμε και εμείς

Οι Κώστας Δογάνης και Κίμων Μπένος μιλούν στο TheTOC για τον ρόλο του πιο δυνατού επικοινωνιακού μέσου που είχε ποτέ η Νέα Δημοκρατία.

"ΣΙΔΗΡΑ ΚΥΡΙΑ ΤΩΝ 8" 04 Μαϊ 2025 | 12:03

Η Ράνια Τζίμα στο TheTOC: Η μία και μοναδική συνέντευξη με τον Μητσοτάκη, οι διαφωνίες με τον Πρετεντέρη και οι πολιτικές πιέσεις

Σε μια εφ'όλης της ύλης συνέντευξη, η Ράνια Τζίμα μιλά για τη δημοσιογραφία και τις δυσκολίες της, την απώλεια της μητέρας της και την οικογένειά της.

ΠΟΤΕ Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΡΑΜΠ-ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ 30 Μαρ 2025 | 08:49

Ο Μιχάλης Ιγνατίου στο TheToc: Ποιοι "θάβουν" τον Μητσοτάκη στον Τραμπ - Πότε θα συναντηθούν στον Λευκό Οίκο

"Οι περισσότεροι, Ελληνοαμερικανοί, είναι με τον πρόεδρο Τραμπ", λέει ο Μιχάλης Ιγνατίου - Πότε θα πάει στον Λευκό Οίκο ο πρωθυπουργός

"ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ" 23 Μαρ 2025 | 08:06

Μητσοτάκης ή Ζωή το δίλημμα των επόμενων εκλογών; - Ο επικεφαλής της Opinion poll Ζαχαρίας Ζούπης μιλά στο TheTOC

Ο επικεφαλής της Opinion poll Ζαχαρίας Ζούπης μιλά στο TheTOC και εξηγεί πώς διαμορφώθηκε το νέο πολιτικό σκηνικό με πρωταγωνίστρια τη Ζωή Κωνσταντοπούλου.

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΟΞΦΟΡΔΗΣ 02 Μαρ 2025 | 08:01

Στάθης Καλύβας στο TheTOC για τις κινητοποιήσεις για τα Τέμπη: Φοβάμαι το αποτέλεσμα δεν θα είναι καλό ως προς την πορεία της χώρας

Ο Στάθης Καλύβας μιλά στο TheTOC για το νέο πολιτικό κεφάλαιο που δημιουργήθηκε από τις μαζικές κινητοποιήσεις για τα Τέμπη

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 09 Φεβ 2025 | 08:34

Καταπέλτης ο Νίκος Πλακιάς στο TheTOC: Αυτοί είναι οι 3 υπουργοί και οι 4 υφυπουργοί που έχουν ευθύνες για τα Τέμπη

Ο Νίκος Πλακιάς, πατέρας και θείος θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη, κατονομάζει στο The Toc τρεις υπουργούς και τέσσερις υφυπουργούς που εκτιμά ότι έχουν ευθύνες και πρέπει να κριθούν από τη δικαιοσύνη

ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΜΠΗ 02 Φεβ 2025 | 09:06

Ο Βασίλης Κοκοτσάκης στο TheTOC: Βασανιστικά τα τελευταία λεπτά όσων επέζησαν από τη σύγκρουση - Στα πρώτα βαγόνια οι υδρογονάνθρακες

Ο πραγματογνώμονας των συγγενών των θυμάτων στα Τέμπη, Βασίλης Κοκοτσάκης, μιλάει στο TheTOC.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 12 Ιαν 2025 | 08:56

Ο άνθρωπος Κώστας Σημίτης: Η πιο στενή συνεργάτιδά του αφηγείται - Οι χαλαρές στιγμές, τα μπουζούκια και τα σκουλαρίκια της Δάφνης

Η Σούλα Μερεντίτη μιλά στο TheTOC για την προσωπική αλλά και την πολιτική σχέση που είχε με τον Κώστα Σημίτη - Τα χόμπι, το αγαπημένο του κρασί, οι βόλτες και ο σεβασμός στις γυναίκες

ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA 18 Δεκ 2025 | 21:53

Ξεπέρασε τα όρια πρόκλησης συνεργάτης του Ερντογάν: Ζήτησε την προσάρτηση των Κατεχόμενων από την Τουρκία

Η παρουσία του Τουρκικού Στρατού στα Κατεχόμενα είναι "εγγύηση" για την τουρκοκυπριακή κοινότητα, σύμφωνα με τον Ισμαΐλ Οζντεμίρ

ΓΙΑ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟ ΤΟΥ MEGA 18 Δεκ 2025 | 20:58

Δημοσκόπηση Metron Analysis: "Μπλόκο" αγροτών στα ποσοστά της ΝΔ - Πρώτη σε δημοτικότητα η Κωνσταντοπούλου

Μεγάλη ενίσχυση για την Πλεύση Ελευθερίας και την Ελληνική Λύση καταγράφει η δημοσκόπηση της Metron Analysis, άνοδος για ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ - Απώλειες για τη ΝΔ

ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ 18 Δεκ 2025 | 20:56

Νέο "ροντέο" στην Εξεταστική με Λαζαρίδη - Κωνσταντοπούλου: "Είστε επίορκος και συκοφάντης"

Νέο επεισόδιο Κωνσταντοπούλου με Λαζαρίδη και Συρεγγέλα στην Εξεταστική - "Ετοιμαστείτε για ομαδικές αγωγές και μηνύσεις"