Οι βασικοί στόχοι που προβλέπει ο νέος κλιματικός νόμος δεν μπορούν να επιτευχθούν αν δεν υπάρξουν κίνητρα από την Πολιτεία. Έτσι, ενώ χθες τέθηκαν τα "χρονικά ορόσημα" -τα οποία για πρώτη φορά κατοχυρώνονται και με νόμο όπως είπε ο υπουργός Περιβάλλοντος- το επόμενο χρονικό διάστημα θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται τα προγράμματα επιδότησης νοικοκυριών και επιχειρήσεων προκειμένου να φτάσουμε στο σημείο το 2030 να μην υπάρχουν πλέον ενεργοί καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης και να μην πωλούνται καινούργια αυτοκίνητα με καυστήρες εσωτερικής καύσης (βενζίνη και πετρέλαιο).
Τι θα περιλαμβάνει το σχέδιο; Πρόγραμμα απόσυρσης αυτοκινήτων, επιδοτήσεις για την αντικατάσταση καυστήρων πετρελαίου, νέους γύρους του προγράμματος "εξοικονομώ" τόσο για νοικοκυριά όσο και επιχειρήσεις, φορολογικές εκπτώσεις για επενδύσεις σε ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων αλλά και έναν ή περισσότερους νέους γύρους προγραμμάτων αντίστοιχων του "κινούμαι ηλεκτρικά" για να προωθηθεί ταχύτερα η ηλεκτροκίνηση σε ιδιώτες αλλά και επαγγελματίες.
Θα πρέπει επίσης να συνυπολογίσει κάποιος - δεδομένου ότι και στην περίπτωση του αυτοκινήτου αλλά και στην περίπτωση της θέρμανσης μιλάμε για επενδύσεις πολλών χιλιάδων ευρώ- δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο οι μελλοντικές κυβερνήσεις, ειδικά προς το τέλος της δεκαετίας, να επιβαρύνουν με πρόσθετους φόρους είτε το πετρέλαιο θέρμανσης είτε την βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης ή ακόμη και τα τέλη κυκλοφορίας παλαιών οχημάτων προκειμένου να πιέσουν ακόμη περισσότερο στην κατεύθυνση της πράσινης μετάβασης.
Κάπως έτσι λοιπόν διαμορφώνεται το πλαίσιο για τα επόμενα χρόνια. Με αυτά τα δεδομένα, θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας τα εξής:
1. Όποιος τώρα εγκαθιστά σύστημα θέρμανσης, θα πρέπει να γνωρίζει ότι αν επιλέξει το πετρέλαιο θέρμανσης, θα πρέπει να προχωρήσει σε νέα αντικατάσταση το 2030. Άρα, είναι προτιμότερο να σκεφτεί το φυσικό αέριο (αν υπάρχει) ή την ακριβότερη σε εγκατάσταση αλλά φθηνότερη σε χρήση αντλία θερμότητας.
2. Στην ηλεκτροκίνηση, υπάρχει ενεργό αυτή τη στιγμή το πρόγραμμα κινούμαι ηλεκτρικά, και αναμένεται ότι στο μέλλον θα υπάρξουν και άλλα αντίστοιχα προγράμματα. Όσο μάλιστα θα εξελίσσεται η τεχνολογία των ηλεκτροκίνητων και όσο θα αυξάνονται τα σημεία φόρτισης, τόσο πιο ελκυστικά θα γίνονται τα προγράμματα. Μέσα στην 10ετία, είναι επίσης δεδομένο ότι θα υπάρξει πρόγραμμα απόσυρσης, καθώς κάτι θα πρέπει να γίνει και με τον στόλο των μεταχειρισμένων πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων.
3. Σε λίγες ημέρες ξεκινάει ένας ακόμη γύρος του προγράμματος εξοικονομώ. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, επίσης προβλέπει αντικαταστάσεις καυστήρων και επιδοτεί κυρίως τις αντλίες θερμότητας. Θα υπάρξουν και άλλοι γύροι με στόχοι συνολικά να αναβαθμιστούν ενεργειακά πάνω από 300.000 ακίνητα σε όλη τη χώρα.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr