Εξελίξεις υπάρχουν στην υπόθεση της διαδοχής της λειτουργίας του οδικού άξονα της Αττικής Οδού, καθώς δημιουργήθηκε στις 20 Αυγούστου η εταιρεία διαχείρισης και λειτουργίας του οδικού άξονα. Αυτή θα είναι η Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση Μονοπρόσωπη Α.Ε.
Πρόκειται για την ειδική εταιρεία που δημιούργησε ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προκειμένου να αναλάβει τη λειτουργία της Αττικής Οδού για τα επόμενα τριάντα χρόνια με την τιμή των διοδίων να μειώνεται από τα 2,8 στα 2,5 ευρώ.
Οι επεκτάσεις του οδικού άξονα
Επιτακτική είναι η ανάγκη να κατασκευαστούν και οι επεκτάσεις του, καθώς η κίνηση αυξάνεται και υπάρχουν σημάδια κορεσμού.
Η συζήτηση για τα έργα αυτά έχει ανάψει με το σχέδια των επεκτάσεων να έχει μπει και βγει αρκετές φορές από το συρτάρι του υπουργείου υποδομών και μεταφορών.
Να σημειώσουμε ότι μία επέκταση έχει ήδη δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο, αλλά έχει αντιμετωπίσει αρκετά εμπόδια. Πρόκειται για την επέκταση της λεωφόρου Κύμης με ανάδοχο από τις αρχές του 2022 την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-ΑΚΤΩΡ, αλλά ακόμα δεν έχει υπογραφεί καθώς εκκρεμεί η προσφυγή του Δήμου Ηρακλείου, ενώ στο παρελθόν είχε τεθεί ζήτημα για τη χρηματοδότησή της.
Σε πιο "θεωρητικό" επίπεδο παραμένουν οι τρεις επεκτάσεις προς το Λαύριο, τη Ραφήνα και τη Σήραγγα Ηλιούπολης, που είναι και το βασικό πακέτο επεκτάσεων του οδικύ άξονα. Η συνολική τους αξία έχει διαμορφωθεί περίπου στο 1,5 δισ. ευρώ. Μέχρις στιγμής δεν υπάρχουν νεότερα για τη δημοπράτηση τους, ενώ το υπουργείο υποδομών και μεταφορών έχει αναφέρει πολλές φορές ότι θα εξέταζε ένα μοντέλο παραχώρησης, δηλαδή κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία από τους κατασκευαστές, οι οποίοι θα χρηματοδοτήσουν με ίδια κεφάλαια το έργο και θα αμείβονται μέσω διοδίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Ελλάκτωρ - ΑΒΑΞ έχουν προτείνει μέσω του νόμου των Πρότυπων Προτάσεων ένα μοντέλο δημοπράτησης των τριών επεκτάσεων. Ωστόσο, αυτό ακόμα δεν έχει εξεταστεί, ενώ όπως έχει αναφέρει στο παρελθόν ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, το εργαλείο αυτό θα πρέπει να επανεξεταστεί και αναμένεται νέα νομοθετική ρύθμιση.
Μία ακόμα επέκταση είναι αυτή της σήραγγας Ηλιουπόλεως, το οποίο θα απελευθερώσει τη Λεωφ. Βουλιαγμένης από τα φανάρια. Τη σχετική μελέτη την έχει αναλάβει η Lamda Development, καθώς θα διευκολυνθεί σημαντικά η πρόσβαση στο Ελληνικό.
Το έργο εκτιμώμενης αξίας 500 εκατ. ευρώ προβλέπει την κατασκευή μιας σήραγγας μήκους λίγο παραπάνω από 3 χλμ., με 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται στο ύψος της Καισαριανής και θα καταλήγει σε σύνδεση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, λίγο νοτιότερα από τον σταθμό Μετρό του Αγίου Δημητρίου. Η διαδρομή θα απαιτεί λίγα λεπτά όταν σήμερα, σε ώρες αιχμής, απαιτούνται πάνω από 30 λεπτά.
Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό - Τι μέλλει γενέσθαι μέχρι να αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Υπενθυμίζεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε δώσει πριν από περίπου ένα χρόνο (σ.σ. το Σεπτέμβριο του 2023) την καλύτερη προσφορά στο διαγωνισμό που είχε διενεργήσει το ΤΑΙΠΕΔ με το τελικό τίμημα να ανέρχεται στα 3,27 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 1,5% του δημόσιου χρέους και αναμένεται πλέον να πέσουν οι υπογραφές για να ξεκινήσει η παραχώρηση.
Ωστόσο, θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον μέχρι τα έτη του έτους για τις υπογραφές και το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού και θα χρειαστεί να περάσει ένα χρονικό διάστημα ώστε να αναλάβει και επίσημα την παραχώρηση.
Πρέπει, όμως, να σημειωθεί ότι η διάρκεια της υφιστάμενης παραχώρησης που έχει αναλάβει η κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ λήγει τον Οκτώβριο και πρέπει να βρεθεί μία ενδιάμεση λύση καθώς ο οδικός άξονας θα "γυρίσει" στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο δεν είναι σε θέση να λειτουργεί τον οδικό άξονα.
Το επικρατέστερο σενάριο είναι να συνεχίσει να διαχειρίζεται τον οδικό άξονα η κοινοπραξία, αλλά δε θα αμείβονται από τα διόδια, τα οποία θα πηγαίνουν στα ταμεία του κράτους, και θα υπάρξει ένα σταθερό έσοδο. Πρόκειται για μία λύση, η οποία εξετάζεται από το υπουργείο υποδομών και μεταφορών, καθώς δεν υπάρχει χρόνος για τη διενέργεια διαγωνισμού.
Μάλιστα, το The TOC είναι σε θέση να γνωρίζει πως πραγματοποιούνται συσκέψεις στις οποίες συμμετέχουν η ηγεσία του υπουργείου, εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και των Ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ προκειμένου να βρεθεί η μεταβατική λύση.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr