Follow us

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie

Ακόμα και οι βίαιες αιματηρές μάχες στο πεδίο της μάχης φαίνονται ασήμαντες σε σχέση με την εσωτερική πάλη των πρωταγωνιστών.

Αργυρώ Μποζώνη
ΓΡΑΦΕΙ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie

Ο Προοδευτικός και θεατρόφιλος Χεδίφης Ισμαήλ Ίμπν Ιμπραήμ Πασάς της Αιγύπτου είχε προικίσει μεταξύ άλλων τη πόλη του Καΐρου και με ένα μεγαλοπρεπές θέατρο, τα εγκαίνια του οποίου θέλησε να γίνουν με μεγάλη επισημότητα και με ανέβασμα μιας όπερας εθνικής όμως υπόθεσης. Έτσι ανέθεσε στο Γάλλο διευθυντή του Αρχαιολογικού Μουσείου του Καΐρου Μαριέτ-Μπεη την ανεύρεση της υπόθεσης και τη σύνθεση της μουσικής στο μαέστρο Βέρντι. H Aΐντα γράφτηκε το 1870 μέσα σε τέσσερις μήνες αλλά δεν πρόλαβε τα εγκαίνια του νέου μεγαλοπρεπούς θεάτρου του Καΐρου (1 Νοεμβρίου 1869), αλλά ούτε και τα εγκαίνια της διώρυγας του Σουέζ (17 Νοεμβρίου 1869). Ανέβηκε στη Σκάλα του Μιλάνου και μετά έγινε πασίγνωστη στην Ευρώπη.

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie

Η «Αΐντα» μεταφέρει τον θεατή στην αρχαία Αίγυπτο, την εποχή της παντοδυναμίας των Φαραώ. Πρόκειται για μια ιστορία ερωτικού πάθους και προδοσίας, γεμάτη συγκρούσεις και ανατροπές που αντανακλούσε τις πολιτικές αντιλήψεις του Βέρντι για την απελευθέρωση των ιταλικών κρατιδίων από τους Αυστριακούς. Στην υπόθεση του έργου η Αΐντα , θυγατέρα του βασιλιά της Αιθιοπίας, είναι σκλάβα της Αμνέριδας, της κόρης του βασιλιά της Αιγύπτου. Και οι δυο γυναίκες είναι ερωτευμένες με τον Ρανταμές, τον αρχιστράτηγο των Αιγυπτίων ο οποίος επιστρέφει νικητής από τον πόλεμο εναντίον της Αιθιοπίας. Υποκύπτοντας στις πιέσεις του πατέρα της, η Αΐντα κατορθώνει να αποσπάσει από τον ερωτευμένο Ρανταμές ένα στρατιωτικό μυστικό. Εξοργισμένη η Άμνερις τον κατηγορεί για προδοσία και ο γενναίος πολεμιστής καταδικάζεται σε θάνατο. Η όπερα έγινε γνωστή κυρίως για την περίφημη «σκηνή του θριάμβου»

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie - εικόνα 2

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί για πρώτη φορά όπερα στο ιστορικό La Monnaie των Βρυξελλών διερευνώντας με τόλμη τις διαφορετικές όψεις ενός έργου στο οποίο συνυπάρχουν η επιθυμία της σύγκρουσης και η αίσθηση του καθήκοντος, οι μεμονωμένες τύχες των ανθρώπων και η συλλογική μοίρα. Ο Βέρντι αντιλήφθηκε όπως οι αρχαίοι συγγραφείς ότι "κάθε αληθινή γνώση της ανθρώπινης φύσης εξαρτάται από τη γνώση των ορίων που επιβάλλονται σε αυτήν». Ο Στάθης Λιβαθινός βρήκε άθικτη την ποιότητα και τη δύναμη των ελληνικών τραγωδιών, την ικανότητα να αντιπροσωπεύουν μέσα από ένα μύθο ή μια αληθινή ιστορία, τον ανθρώπινο πόνο με απαράμιλλη διεισδυτικότητα.

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie - εικόνα 3

Ο σκηνοθέτης και η ομάδα του ήθελαν να φτάσουν στην οικουμενικότητα του δράματος αφαιρώντας κάθε αναφορά σε εξωτικά στοιχεία. Εκτεθειμένους στη μοίρα τους, στην παρατήρηση της ιστορίας, σε ένα φανταστικό νησί με ένα βαρύ ουρανό επάνω τους που τονίζει την συντριπτική τους μοίρα. Ο ίδιος δηλώνει ότι θέλει να επικεντρωθεί στην εκφραστικότητα του σώματος των τραγουδιστών, στην «σαιξπηρική» αλήθεια του έργου, στην ισορροπία καθώς αυτή είναι η αληθινή έννοια της τέχνη και του θεάτρου, αυτό που κάνει την τέχνη να είναι κάτι περισσότερο από ψυχαγωγία, σε ένα πνευματικό περιεχόμενο μέσα στο οποίο συνδέονται η αγάπη, τα ανθρώπινα πάθη, ο λόγος και η μουσική.

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie - εικόνα 4

Η Aida απεικονίζει μια πολύ ανθρώπινη κατάσταση της αγάπης και το αποτύπωμα του πάθους, ενώ τα πράγματα φαίνεται να έχουν ήδη αποφασιστεί, και οι πρωταγωνιστές προσπαθούν να αγωνίζονται για να αψηφούν τη μοίρα τους. Αυτός ο αγώνας με το πεπρωμένο είναι πάντα μια υπαρξιακή στιγμή που κανείς δεν μπορεί να βγει νικητής.

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie - εικόνα 5

Εραστές, όπως ο Radames και η Aida είναι ανυπεράσπιστα, ευάλωτα όντα. Η Αΐντα είναι μια όπερα αντιηρωική και οι αυταπάτες που σχετίζονται με την αγάπη και τον ηρωισμό είναι κάποιες από τις πτυχές της. Ακόμα και οι βίαιες αιματηρές μάχες στο πεδίο της μάχης φαίνονται ασήμαντες σε σχέση με την εσωτερική πάλη των πρωταγωνιστών.

Η Αΐντα ανεβαίνει στο la Monnaie στις 16 Μαΐου.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ 24 Ιουν 2022 | 16:20

Βραβείο στα Bravo Sustainability Awards 2022 για το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου

Φέτος ο Θεσμός Bravo σημείωσε "ρεκόρ" συμμετοχών, με περισσότερες από 300 πρωτοβουλίες να συμμετέχουν στον Ετήσιο Κοινωνικό Διάλογο για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΒΓΑ ΜΕΤΑΞΥ SNIK ΚΑΙ LIGHT 24 Ιουν 2022 | 13:37

Η Μαρία Φαραντούρη για τους τράπερς: Δεν είναι τραγουδιστές, είναι απλές φωνές

Η μεγάλη τραγουδίστρια Μαρία Φαραντουρη ρωτήθηκε για τους τράπερς και απάντησε πως δεν είναι τραγουδιστές, είναι απλές φωνές.

ΕΠΑΙΖΕ ΤΗ ΦΡΑΓΚΟΣΥΡΙΑΝΗ 23 Ιουν 2022 | 15:28

Τεράστιος Σταύρος Ξαρχάκος: Διευθύνει μοναδικά πιτσιρίκια με μπουζούκια σε ταβέρνα στη Σύρο [Βίντεο]

Ο Σταύρος Ξαρχάκος υπέκυψε στη μεγάλη του αγάπη τη μουσική κι ενώ έτρωγε σε ταβέρνα στη Σύρο ξεκίνησε να διευθύνει κομπανία που έπαιζε τη Φραγκοσυριανή.

ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ 23 Ιουν 2022 | 11:10

Γιάννης Σμαραγδής: Απαγορευτικό πλέον να κάνω γυρίσματα για τον Καποδίστρια στη Ρωσία

"Εγώ είμαι Έλληνας και θα πρέπει να ακολουθήσω τις επιταγές της χώρας μου, που απ' ό,τι καταλαβαίνω είναι και ευρωπαϊκές", είπε ο σκηνοθέτης.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΠΟΑ 23 Ιουν 2022 | 09:28

Η Συραγώ Τσιάρα νέα διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης

H Συραγώ Τσιάρα είναι ιστορικός τέχνης, επιμελήτρια και Διευθύντρια του ΜΟΜus – Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και της Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

ΒΙΝΤΕΟ ΤΟΥ UP STORIES 21 Ιουν 2022 | 14:04

Ακρόπολη SOS: Το ομορφότερο μνημείο του κόσμου δοκιμάζεται απέναντι στην κλιματική αλλαγή [βίντεο]

Η Ακρόπολη των Αθηνών και ο Παρθενώνας δοκιμάζονται σκληρά από την κλιματική αλλαγή.

ΕΦΥΓΕ ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 83 ΕΤΩΝ 21 Ιουν 2022 | 13:39

Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα: Συγκίνηση στο τελευταίο αντίο για την πρώτη Κυρία της Εθνικής Πινακοθήκης [εικόνες]

Στο Α' Νεκροταφείο η κηδεία της διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα. Ποιοι έδωσαν το "παρών".

ΟΣΑ ΕΙΠΕ ΣΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ 21 Ιουν 2022 | 11:51

Νταλάρας: Πολιτική θέση το "Τούρκος εγώ κι εσύ Ρωμιός" - Ανεξήγητος ο διχασμός στην κοινωνία

"Ως κοινωνία, έχουμε ένα πρόβλημα, για κάποιον ανεξήγητο λόγο. Είναι ο διχασμός. Έχουμε πολλά να διδαχθούμε από την Ιστορία μας", τόνισε ο Γιώργος Νταλάρας σε συνέντευξή του.

Η ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΑΡΧΙΣΕ 21 Ιουν 2022 | 11:33

To Mέγαρο Μουσικής στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού: Myung - Whun Chung και Filarmonica della Scala

Μια παραγωγή του ΜΜΑ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

ΤΙ ΔΗΛΩΣΕ Η ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ 21 Ιουν 2022 | 08:46

Το Μουσείο Ακρόπολης γιόρτασε τα 13α γενέθλιά του - Κοντά στο 1 εκατ. οι επισκέπτες το 2021

Εκδήλωση για τα 13α γενέθλια του Μουσείου Ακρόπολης, πραγματοποιήθηκε χθες το βράδυ στην Αίθουσα του Παρθενώνα.

ΣΕ ΔΗΜΟΠΡΑΣΙΑ ΤΟΥ CHRISTIE'S 20 Ιουν 2022 | 22:10

Ποσά που κόβουν την ανάσα για τα αριστουργήματα της συλλογής του Givenchy

Σε δημοπρασία του Christie's πουλήθηκαν αριστουργήματα του Hubert de Givenchy σε τιμή ρεκόρ 83 εκατομμυρίων ευρώ

ΠΟΙΟΣ ΕΚΑΝΕ ΤΗ ΔΗΛΩΣΗ 20 Ιουν 2022 | 21:44

Γλυπτά Παρθενώνα: "Δεξιά εθνικιστική η κυβέρνηση της Βρετανίας, χαίρεται που έχει μερικά από τα Μάρμαρά σας"

Ο Αντιπρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα κατακεραυνώνει τον Τζόνσον.

Η ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΑΡΧΙΣΕ 20 Ιουν 2022 | 14:54

Μαρίνα Σάττι "ΥΕΝΝΑ": Ζωντανά στον Κήπο του Μεγάρου - Χορηγός Μότορ Όιλ

Οι συναυλίες της Μαρίνας Σάττι είναι το ίδιο ξεχωριστές όσο και τα τραγούδια που δημιουργεί.