Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie

Ακόμα και οι βίαιες αιματηρές μάχες στο πεδίο της μάχης φαίνονται ασήμαντες σε σχέση με την εσωτερική πάλη των πρωταγωνιστών.

Αργυρώ Μποζώνη
ΓΡΑΦΕΙ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie

Ο Προοδευτικός και θεατρόφιλος Χεδίφης Ισμαήλ Ίμπν Ιμπραήμ Πασάς της Αιγύπτου είχε προικίσει μεταξύ άλλων τη πόλη του Καΐρου και με ένα μεγαλοπρεπές θέατρο, τα εγκαίνια του οποίου θέλησε να γίνουν με μεγάλη επισημότητα και με ανέβασμα μιας όπερας εθνικής όμως υπόθεσης. Έτσι ανέθεσε στο Γάλλο διευθυντή του Αρχαιολογικού Μουσείου του Καΐρου Μαριέτ-Μπεη την ανεύρεση της υπόθεσης και τη σύνθεση της μουσικής στο μαέστρο Βέρντι. H Aΐντα γράφτηκε το 1870 μέσα σε τέσσερις μήνες αλλά δεν πρόλαβε τα εγκαίνια του νέου μεγαλοπρεπούς θεάτρου του Καΐρου (1 Νοεμβρίου 1869), αλλά ούτε και τα εγκαίνια της διώρυγας του Σουέζ (17 Νοεμβρίου 1869). Ανέβηκε στη Σκάλα του Μιλάνου και μετά έγινε πασίγνωστη στην Ευρώπη.

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie

Η «Αΐντα» μεταφέρει τον θεατή στην αρχαία Αίγυπτο, την εποχή της παντοδυναμίας των Φαραώ. Πρόκειται για μια ιστορία ερωτικού πάθους και προδοσίας, γεμάτη συγκρούσεις και ανατροπές που αντανακλούσε τις πολιτικές αντιλήψεις του Βέρντι για την απελευθέρωση των ιταλικών κρατιδίων από τους Αυστριακούς. Στην υπόθεση του έργου η Αΐντα , θυγατέρα του βασιλιά της Αιθιοπίας, είναι σκλάβα της Αμνέριδας, της κόρης του βασιλιά της Αιγύπτου. Και οι δυο γυναίκες είναι ερωτευμένες με τον Ρανταμές, τον αρχιστράτηγο των Αιγυπτίων ο οποίος επιστρέφει νικητής από τον πόλεμο εναντίον της Αιθιοπίας. Υποκύπτοντας στις πιέσεις του πατέρα της, η Αΐντα κατορθώνει να αποσπάσει από τον ερωτευμένο Ρανταμές ένα στρατιωτικό μυστικό. Εξοργισμένη η Άμνερις τον κατηγορεί για προδοσία και ο γενναίος πολεμιστής καταδικάζεται σε θάνατο. Η όπερα έγινε γνωστή κυρίως για την περίφημη «σκηνή του θριάμβου»

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie - εικόνα 2

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί για πρώτη φορά όπερα στο ιστορικό La Monnaie των Βρυξελλών διερευνώντας με τόλμη τις διαφορετικές όψεις ενός έργου στο οποίο συνυπάρχουν η επιθυμία της σύγκρουσης και η αίσθηση του καθήκοντος, οι μεμονωμένες τύχες των ανθρώπων και η συλλογική μοίρα. Ο Βέρντι αντιλήφθηκε όπως οι αρχαίοι συγγραφείς ότι "κάθε αληθινή γνώση της ανθρώπινης φύσης εξαρτάται από τη γνώση των ορίων που επιβάλλονται σε αυτήν». Ο Στάθης Λιβαθινός βρήκε άθικτη την ποιότητα και τη δύναμη των ελληνικών τραγωδιών, την ικανότητα να αντιπροσωπεύουν μέσα από ένα μύθο ή μια αληθινή ιστορία, τον ανθρώπινο πόνο με απαράμιλλη διεισδυτικότητα.

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie - εικόνα 3

Ο σκηνοθέτης και η ομάδα του ήθελαν να φτάσουν στην οικουμενικότητα του δράματος αφαιρώντας κάθε αναφορά σε εξωτικά στοιχεία. Εκτεθειμένους στη μοίρα τους, στην παρατήρηση της ιστορίας, σε ένα φανταστικό νησί με ένα βαρύ ουρανό επάνω τους που τονίζει την συντριπτική τους μοίρα. Ο ίδιος δηλώνει ότι θέλει να επικεντρωθεί στην εκφραστικότητα του σώματος των τραγουδιστών, στην «σαιξπηρική» αλήθεια του έργου, στην ισορροπία καθώς αυτή είναι η αληθινή έννοια της τέχνη και του θεάτρου, αυτό που κάνει την τέχνη να είναι κάτι περισσότερο από ψυχαγωγία, σε ένα πνευματικό περιεχόμενο μέσα στο οποίο συνδέονται η αγάπη, τα ανθρώπινα πάθη, ο λόγος και η μουσική.

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie - εικόνα 4

Η Aida απεικονίζει μια πολύ ανθρώπινη κατάσταση της αγάπης και το αποτύπωμα του πάθους, ενώ τα πράγματα φαίνεται να έχουν ήδη αποφασιστεί, και οι πρωταγωνιστές προσπαθούν να αγωνίζονται για να αψηφούν τη μοίρα τους. Αυτός ο αγώνας με το πεπρωμένο είναι πάντα μια υπαρξιακή στιγμή που κανείς δεν μπορεί να βγει νικητής.

Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί Αΐντα στην όπερα la Monnaie - εικόνα 5

Εραστές, όπως ο Radames και η Aida είναι ανυπεράσπιστα, ευάλωτα όντα. Η Αΐντα είναι μια όπερα αντιηρωική και οι αυταπάτες που σχετίζονται με την αγάπη και τον ηρωισμό είναι κάποιες από τις πτυχές της. Ακόμα και οι βίαιες αιματηρές μάχες στο πεδίο της μάχης φαίνονται ασήμαντες σε σχέση με την εσωτερική πάλη των πρωταγωνιστών.

Η Αΐντα ανεβαίνει στο la Monnaie στις 16 Μαΐου.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗΣ 02 Μαρ 2021 | 10:42

Παραιτήθηκε ο Λιβαθινός από το Εθνικό Θέατρο μετά τις καταγγελίες- "Συγνώμη αν πλήγωσα κάποιον ή κάποια"

Την παραίτησή του από το Εθνικό Θέατρο υπέβαλε ο Στάθης Λιβαθινός, μετά τις καταγγελίες για αυταρχική συμπεριφορά και ομοφοβικά σχόλια

02 Μαρ 2021 | 09:26

Εθνικό Θέατρο: Παραιτείται σήμερα ο Στάθης Λιβαθινός - Οι καταγγελίες των σπουδαστών

"Σήμερα θα αποχαιρετήσω τα παιδιά" δηλώνει ο Στάθης Λιβαθινός - Τι είπε για τις εις βάρος του καταγγελίες.

ΠΑΡΕΠΕΜΨΕ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ 01 Μαρ 2021 | 16:53

Διάψευση Λιβαθινού: "Δεν έχω παραιτηθεί από τη σχολή Εθνικού Θεάτρου"

Ο κύριος Λιβαθινός, παρέπεμψε στην ανακοίνωση που εξέδωσαν προ ημερών ο σύλλογος καθηγητών

ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΟΥ 1887 01 Μαρ 2021 | 13:42

Σε δημοπρασία αυτός ο πίνακας του Βαν Γκογκ - Τον έχουν δει ελάχιστοι - Μπορεί να πωληθεί έως 8 εκατ. ευρώ

Ένας πίνακας του 1887 του Βίνσεντ βαν Γκογκ που φέρει τον τίτλο Σκηνή δρόμου στη Μονμάρτη, μπορεί να πωληθεί για 5 με 8 εκατομμύρια ευρώ από τον Sotheby's.

ΣΤΗ ΜΕΣΑΙΑ ΤΟΞΟΣΤΟΙΧΙΑ 28 Φεβ 2021 | 20:03

Μυτιλήνη: Σοβαρά προβλήματα στατικότατος στο Ρωμαϊκό υδραγωγείο στη Μόρια - Κίνδυνος κατάρρευσης

Ζήτημα στατικότατος του μνημείου έφερε στο φως η πρόσφατη κακοκαιρία "Μήδεια".

ΣΤΗΝ ΕΠΑΥΛΗ ΤΣΙΒΙΤΑ ΤΖΟΥΛΙΑΝΑ 27 Φεβ 2021 | 18:14

Συγκλονιστική ανακάλυψη στην αρχαία Πομπηία: Στο φως άθικτο ρωμαϊκό άρμα [εικόνες]

Το τετράτροχο άρμα, το οποίο ήταν κατασκευασμένο από ορείχαλκο και κασσίτερο, βρέθηκε κοντά στους στάβλους μιας αρχαίας έπαυλης στην αρχαία Πομπηία.

Η ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΙΝ 50 ΧΡΟΝΙΑ ΗΤΑΝ ΤΕΡΑΣΤΙΑ 27 Φεβ 2021 | 12:48

Φερναντέλ: Ο θησαυρός της Γαλλίας, ο ηθοποιός που είχε το χάρισμα να κάνει τους ανθρώπους να γελούν...

Ο Φερναντέλ δεν ήταν απλώς ένας σπουδαίος κωμικός, αλλά ένας πολύπλευρος καλλιτέχνης, που διέπρεψε και στο τραγούδι.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 26 Φεβ 2021 | 11:28

Το Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου στηρίζει τον Μπιμπίλα μετά την επίθεση του Λιγνάδη

Το Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου δηλώνει τη συμπαράστασή του στο ΣΕΗ και στον Σπύρο Μπιμπίλα, μετά την επίθεση που δέχτηκε κατά το απολογητικό υπόμνημα Λιγνάδη.

Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΤΟΥ "ΕΤΕΡΟΣ ΕΓΩ" 26 Φεβ 2021 | 09:10

Viral η ανάρτηση του Τσαφούλια για τον Μπιμπίλα και τον Λιγνάδη - "Μέτριος εγώ"

Viral έχει γίνει μία εικόνα που ανήρτησε ο σκηνοθέτης του "Ετερος Εγώ, Σωτήρης Τσαφούλιας, σχολιάζοντας το υπόμνημα του Λιγνάδη, όπου χαρακτήριζε ως "μέτριο ηθοποιό" τον Σπύρο Μπιμπίλα.

ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΤΡΙΑ ΥΠΕΡΟΧΑ ΒΙΝΤΕΟ 24 Φεβ 2021 | 16:14
ΒΑΡΙΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ 24 Φεβ 2021 | 13:58

Μαρμαρινός, Παντερμαλής, Σώτη Τριανταφύλλου και άλλες προσωπικότητες της Τέχνης υπέρ της Λίνας Μενδώνη

Κείμενο 56 προσωπικοτήτων της Τέχνης και του Πολιτισμού που στηρίζουν την υπουργό Λίνα Μενδώνη

ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο ΗΘΟΠΟΙΟΣ & ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ 23 Φεβ 2021 | 13:21

Καταπέλτης ο Μόρτζος για Λιγνάδη: Διορίστηκε "φυτευτός" στο Εθνικό - Υπάρχει κλίκα, οι φίλοι του ήξεραν

Ο κ. Μόρτζος είπε για τον Δημήτρη Λιγνάδη πως δεν ήταν ποτέ ο "σούπερ-πρωταγωνιστής", διορίστηκε με μη κανονικό τρόπο, "φυτευτός", πράγμα που δημιούργησε υποψίες.

ΟΛΗ Η ΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΗΘΟΠΟΙΟΥ 22 Φεβ 2021 | 21:36