Για τη δράση του παράνομου κυκλώματος πολεοδομιών, το πώς στήριξαν τους κατοίκους και τους συλλόγους που προσέφυγαν κατά των κτιρίων-μεγαθηρίων, αλλά και τα μέτρα που έλαβαν για τη μάχη κατά του ΝΟΚ μιλούν στο The TOC, ο Δήμαρχος της Κηφισιάς, Βασίλης Ξυπολιτάς και η Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας & Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Ελένη Βάρσου.
Για τον φερόμενο ως εμπλεκόμενο και πρώην διευθυντή της Υπηρεσίας Δόμησης (ΥΔΟΜ) Κηφισιάς Θ.Μ. επισημαίνεται ότι ο Δήμος Κηφισιάς είχε ήδη κινήσει από τον Αύγουστο το 2024 την πρώτη Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ) για τον φερόμενο. Στις 14 Ιανουαρίου 2025 ο συγκεκριμένος υπάλληλος μετακινήθηκε από την Υπηρεσία Δόμησης στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου.
Λίγες ημέρες αργότερα, στις 31 Ιανουαρίου 2025, με εντολή του Δημάρχου ζητήθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση η αντικατάστασή του από το Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥΠΟΘΑ). Στη συνέχεια, στις 27 Φεβρουαρίου 2025, ο Δήμος ζήτησε και την απομάκρυνσή του από το Αρχιτεκτονικό Συμβούλιο. Παράλληλα διενεργήθηκε συμπληρωματική ΕΔΕ, η οποία ολοκληρώθηκε στις 29 Απριλίου 2025.
Παρότι ο υπάλληλος είχε ήδη λάβει απόσπαση, ακολούθησε πειθαρχική διαδικασία. Κλήθηκε σε απολογία, υπέβαλε απολογητικό υπόμνημα και στις 28 Ιανουαρίου 2026 εκδόθηκε απόφαση Δημάρχου για την παραπομπή του στο αρμόδιο Πειθαρχικό Συμβούλιο Ανθρώπινου Δυναμικού του Υπουργείου Εσωτερικών. Στις 11 Μαρτίου 2026 η Διεύθυνση Διοικητικού διαβίβασε τον πλήρη πειθαρχικό φάκελο στο αρμόδιο Πειθαρχικό Συμβούλιο του Υπουργείου Εσωτερικών.
Παράλληλα με τις πειθαρχικές διαδικασίες, ο Δήμος προχώρησε σε σειρά παρεμβάσεων με στόχο την αναδιοργάνωση και τη θωράκιση της λειτουργίας της Πολεοδομίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατέθηκαν, με την ανάληψη της νέας δημοτικής διοίκησης στις αρχές του 2024 δημιουργήθηκε για πρώτη φορά οργανωμένο πρωτόκολλο στην Υπηρεσία Δόμησης, καθώς έως τότε δεν λειτουργούσε αντίστοιχος μηχανισμός καταγραφής και παρακολούθησης εγγράφων.
Επιπλέον, συστάθηκε ειδικό Τμήμα Γραμματείας στην Πολεοδομία, με βασικό σκοπό να περιοριστεί στο ελάχιστο η άμεση επαφή πολιτών και μηχανικών με τους υπαλλήλους της υπηρεσίας, ενισχύοντας τη διαφάνεια και την ιχνηλασιμότητα των διαδικασιών.
Στο ίδιο πλαίσιο, ολοκληρώθηκε πριν από περίπου μία εβδομάδα η ψηφιοποίηση του συνόλου των οικοδομικών αδειών που τηρούνταν στο αρχείο της ΥΔΟΜ. Επιπλέον, ξεκινά και η ψηφιοποίηση της διαδικασίας έκδοσης βεβαιώσεων όρων δόμησης, ώστε η διεκπεραίωση των σχετικών αιτημάτων να γίνεται ηλεκτρονικά μέσω του συστήματος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία ή άμεση επαφή των μηχανικών με την υπηρεσία. Το έργο υλοποιήθηκε αποκλειστικά με ίδιους πόρους του Δήμου.
Επίσης, πραγματοποιήθηκαν εκτεταμένες εσωτερικές μετακινήσεις προσωπικού. Πριν από τη μετακίνηση του πρώην διευθυντή της ΥΔΟΜ είχαν ήδη μετακινηθεί δύο στελέχη της υπηρεσίας, εκ των οποίων το ένα τοποθετήθηκε στην Υπηρεσία Καθαριότητας και το άλλο στην Τεχνική Υπηρεσία. Μετά τη μετακίνηση του πρώην διευθυντή ακολούθησαν ακόμη τρεις μετακινήσεις στελεχών. Συνολικά, οι μετακινήσεις προσωπικού που πραγματοποιήθηκαν στην Πολεοδομία ανήλθαν σε τουλάχιστον έξι περιπτώσεις, στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης της υπηρεσίας και της ενίσχυσης των μηχανισμών ελέγχου.
"Με ιδιώτη δικηγόρο κάναμε υπομνήματα υπέρ των προσφυγών"
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν ο Δήμαρχος και η Αντιδήμαρχος της Κηφισιάς η δημοτική αρχή έχει βοηθήσει τους Συλλόγους (Σύλλογος Προστασίας Κηφισιάς, Φιλοπρόοδος Σύλλογος Πολιτείας Αττικής και Πολιτιστικός Σύλλογος Κεφαλαρίου Κηφισιάς) που προσφεύγουν στο ΣτΕ κατά της πολεοδομίας με στόχο να παγώσουν ακίνητα που χτίζοταν εκμεταλλευόμενα τα άρθρα του ΝΟΚ πριν βγει η ιστορική απόφαση του ΣτΕ.
Πρόκειται για τουλάχιστον 24 προσφυγές μέχρι στιγμής για τις οποίες ο Δήμος έχει διορίσει ιδιώτη δικηγόρο, ο οποίος κατέθεσε υπομνήματα που στήριξαν πλήρως τα αιτήματα των συλλόγων. Στο ερώτημα γιατί δεν παρέστη ο δικηγόρος αυτός και στις προσφυγές στο ΣτΕ, η απάντηση ήταν ότι ο Δήμος Κηφισιάς τυπικά εμφανίζεται ως αντίδικος λόγω της θεσμικής του θέσης στη διαδικασία, καθώς προΐσταται της ΥΔΟΜ, έναντι της οποίας προσφεύγουν οι κάτοικοι.
Τονίζουν, δε, πως η στάση αυτή αποδεικνύει ότι ο Δήμος Κηφισιάς δεν κινήθηκε απέναντι στους πολίτες και στους συλλόγους, αλλά στην ίδια κατεύθυνση με την κοινωνία της πόλης, υπερασπιζόμενος τον χαρακτήρα των οικιστικών περιοχών, την προστασία του περιβάλλοντος και την ανάγκη περιορισμού των επιβαρυντικών συνεπειών του ΝΟΚ.
Η στήριξη, όπως προσθέτουν, φαίνεται πως έχει αποδώσει σημαντικά καθώς από το 2024 έως και σήμερα οι προεγκρίσεις της ΥΔΟΜ και οι βεβαιώσεις όρων δόμησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΤΕΕ και αφορούν συνολικά μεγάλες οικοδομικές εργασίες και όχι ανεγέρσεις ή κατεδαφίσεις αποκλειστικά ανέρχονται στις 481 με πτωτική τάση κάθε χρονιά που περνάει.
Τα μέτρα του Δήμου στη μάχη κατά του ΝΟΚ
Η αντίδραση του Δήμου Κηφισιάς απέναντι στις διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) ξεκίνησε ήδη από τις αρχές του 2024 και εξελίχθηκε μέσα από μια σειρά θεσμικών, διοικητικών και δικαστικών παρεμβάσεων. Τον Φεβρουάριο του 2024 ο Δήμος προχώρησε στη διαμόρφωση νομοθετικής πρότασης με στόχο την προστασία της φυσιογνωμίας της πόλης και τη διατήρηση των ιδιαίτερων πολεοδομικών χαρακτηριστικών της Κηφισιάς και της Νέας Ερυθραίας.
Τον Απρίλιο του 2024, μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε αντισυνταγματικές κρίσιμες διατάξεις του ΝΟΚ, ο Δήμος προχώρησε στην αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών που αξιοποιούσαν τα πολεοδομικά "μπόνους", ενώ παράλληλα ο Δήμαρχος έδωσε οδηγίες προς την Υπηρεσία Δόμησης για πλήρη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του ανώτατου δικαστηρίου. Την ίδια περίοδο υποβλήθηκε αίτημα προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την έκδοση ερμηνευτικής εγκυκλίου σχετικά με την εφαρμογή των αποφάσεων.
Κατά τους μήνες Μάιο και Ιούνιο του 2024, το Δημοτικό Συμβούλιο εξέδωσε νέα απόφαση ζητώντας την επέκταση των εξαιρέσεων από την εφαρμογή του ΝΟΚ στις περιοχές της Κηφισιάς και της Νέας Ερυθραίας. Παράλληλα, ο Δήμος κατέθεσε αιτήσεις ακύρωσης και αναστολής κατά αποφάσεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Τον Ιούλιο του 2024 ο Δήμος πέτυχε την έκδοση προσωρινής διαταγής από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Σε συνέχεια της εξέλιξης αυτής, δόθηκαν άμεσα "εντέλλεσθε" προς την Υπηρεσία Δόμησης για συμμόρφωση, εκδόθηκαν αναδρομικές οδηγίες εφαρμογής των αποφάσεων του ΣτΕ, ενώ το ζήτημα τέθηκε και απευθείας στον Πρωθυπουργό.
Από τον Αύγουστο έως και τον Οκτώβριο του 2024 πραγματοποιήθηκαν εκτεταμένες ενημερώσεις ιδιοκτητών και κατασκευαστών για τις επιπτώσεις των δικαστικών αποφάσεων και τις αλλαγές που αυτές επέφεραν στην αδειοδοτική διαδικασία. Παράλληλα, ο Δήμος προχώρησε στην αναστολή συγκεκριμένων οικοδομικών αδειών, στην κατάθεση αιτήσεων ακύρωσης και αναστολής κατά επιμέρους αδειών, καθώς και στην έκδοση νέων αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου για την εφαρμογή του άρθρου 17 του ΝΟΚ.
Τον Δεκέμβριο του 2024 θεσπίστηκε νέος Κανονισμός Πρασίνου, ο οποίος συνέδεσε την ηλεκτροδότηση νέων κτιρίων με τον υποχρεωτικό έλεγχο της προβλεπόμενης φύτευσης. Την ίδια περίοδο εκδόθηκε νέα προσωρινή διαταγή του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενώ εντατικοποιήθηκαν οι έλεγχοι για την ανάρτηση οικοδομικών αδειών και πραγματοποιήθηκαν διακοπές οικοδομικών εργασιών όπου κρίθηκε απαραίτητο.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

